چه نکاتی را باید  هنگام خرید نخستین خودروی خود بدانید
شادی آذری صاحب خودرو شدن از یک سو آزادی زیادی را با خود به همراه می‌آورد و از سوی دیگر بر مسوولیت‌هایتان می‌افزاید. علاوه‌بر این باعث می‌شود هزینه‌های زیادی همچون هزینه خرید، نگهداری، تعمیر، بیمه و سوخت خودرو بر سایر هزینه‌های زندگیتان افزوده شود. توصیه‌های ما می‌تواند در خرید نخستین خودروی زندگیتان به شما کمک کند تا خود را برای این گام بزرگ و هیجان‌انگیز زندگی آماده کنید. همیشه به یاد داشته باشید که بر عهده گرفتن بخشی از مسوولیت‌های جاده‌، عنصر کلیدی رانندگی است. برای شروع باید گفت که تهیه یک بودجه معقول نکته‌ای حیاتی در خرید نخستین خودروی شما است. میزان پولی که به‌عنوان ودیعه نخست در اختیار دارید و امکان بالقوه تامین اقساط ماهانه بازپرداخت وام، تعیین‌ می‌کند که چه گزینه‌هایی را می‌توانید به‌عنوان مدل خودروی انتخابی خود پیش رو داشته باشید.
شکی نیست که بهترین راه برای صرفه‌جویی در این کار، خرید خودروی دست دوم است. یک خودروی صفر در پنج سال نخست کارکرد خود نیمی از ارزشش را از دست می‌دهد. کار عاقلانه این است که اجازه دهید فردی دیگر سنگینی بار این افت قیمت را تقبل کند و شما در عوض خودرویی را بخرید که فقط چند سالی از عمرش گذشته است، اما هنوز از ایمنی بالایی برخوردار است و می‌تواند سال‌های زیادی به‌خوبی کار کند. با خرید خودروی دست دوم این امکان برای شما فراهم می‌آید که خودروهای بیشتری بخرید و این به معنای آن است که می‌توانید به جای خرید یک خودروی کوچک، توان خرید یک خودروی سواری متوسط را داشته باشید.
اگر جوان دانشجویی هستید که بودجه شما محدود است لازم است برای تعیین یک هدف واقع‌گرایانه با والدین خود مشورت کنید و این موضوع را در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید برای رفتن به دانشگاه فقط در مسافرت‌های درون شهری از آن استفاده کنید یا اینکه فاصله دانشگاه آنقدر زیاد است که برای مسافرت‌های برون شهری به خودرو احتیاج دارید. تفاوت این دو مورد کاربرد تعیین می‌کند که خودروی شما چقدر باید نو و قابل اعتماد باشد. به دلیل آنکه وام‌دهندگان معمولا به کار با مشتریانی علاقه‌مندند که از اعتبار بانکی خوبی برخوردار باشند، معمولا والدین مجبور می‌شوند یا ضامن وام فرزندشان بشوند یا وام را به نام خود بگیرند. وام در واقع یک توافق تجاری در مورد نرخ سودی است که وام‌دهنده در ازای قرض دادن پول از شما مطالبه می‌کند. هر چه نرخ این سود کمتر و هر چه مدت بازپرداخت آن کوتاه‌تر باشد، هزینه‌های مالی شما کمتر خواهد بود. بهترین راه‌حل این است که از یکی از قوم و خویشانتان وام بگیرید و به او همان سودی را بپردازید که اگر پولش را در حساب بانکی پس‌انداز می‌کرد، به آن سود تعلق می‌گرفت. این کار چند مزیت دارد: نخست آنکه از کاغذبازی‌های اداری در آن خبری نیست، دیگر اینکه پول را در درون خانواده حفظ می‌کند و امیدواریم در بازپرداخت آن هم انعطاف‌پذیری بیشتری وجود داشته باشد.
از بخش مالی که بگذریم به مرحله جذاب کار می‌رسیم: تهیه فهرستی از خودروهای مورد‌نظر. در این مرحله شما باید بر انتخاب گزینه‌های کاربردی تمرکز کنید، خودروهایی که هزینه‌های مالکیت آنها پایین‌تر است و در عین حال برای چند سال آینده نیازهای شما را برآورده می‌سازد.
برای بهینه‌سازی هزینه‌هایتان، در خرید نخستین خودروی زندگی خود سعی کنید با وسوسه خرید خودروهای اسپورت، لوکس یا خیلی بزرگ مبارزه کنید. انتخاب این مدل‌ها احتمالا باعث می‌شود آنقدر هزینه کنید که برای بیمه، نگهداری، تعمیرات و سوخت متحمل فشار سنگین مالی شوید. به شما توصیه می‌کنیم که به جای این خودروها به سواری‌های کوچک و خودروهای هاچ‌بک از برندهای متداول فکر کنید و اگر بهتر بخواهید می‌توانید سواری‌های با اندازه متوسط را انتخاب کنید. موتور خودروهای بزرگ هزینه سوخت زیادی را به شما تحمیل می‌کنند، خودروهای اسپرت، مخصوصا اگر جوان تازه‌کار باشید، هزینه خسارت زیادی را بر عهده‌تان خواهند گذاشت و خودروهای دارای آپشن هم برای یک راننده تازه‌کار خطر غیر‌قابل‌اعتماد بودن کار با آنها را در پی خواهد داشت. شاید از این جمله زیاد خوشحال نشوید، اما یک خودروی ساده بهترین گزینه است. برای موفقیت در انتخاب خودرو یکی از بهترین کارها این است که گزارش مشتریان خودروها را مطالعه کنید تا از تجربه آنها در استفاده از انواع خودروها مطلع شوید.
به‌خاطر داشته باشید که قابل اعتماد بودن هر خودرو مهم‌ترین ویژگی آن است. معمولا خودروهای نو همه در یک سطح از قابل اعتماد بودن قرار دارند، اما با گذشت زمان، خودروهای دست دوم تفاوت‌های خود با مدل‌های دیگر را نشان می‌دهند. می‌توانید از دوستان و اقوامی که تجربه خرید مدل موردنظر را دارند، درباره سابقه آن خودرو پرس‌و‌جو کنید.
نکته بسیار مهمی که باید هنگام خرید خودروی دست دوم در نظر داشته باشید این است که حتما پیش از انجام معامله آن را به یک مکانیک متخصص نشان دهید. اگر بابت معاینه خودرو هزینه بپردازید ارزشش را دارد.
اگر خودروی مورد‌نظر، مناسب بود آنگاه وقت مذاکره فرا می‌رسد. اگر جوان هستید حتما برای این کار از فردی با تجربه کمک بگیرید. فروشندگان حرفه‌ای آموزش دیده‌اند تا سود خود را حداکثر کنند. اگر خودروی خود را از مصرف‌کننده بخرید مذاکره بسیار مستقیم‌تر و آسان‌تر است چون بر اساس وضعیت خودرو و میزان کارکرد آن قیمت را تعیین می‌کنید. هر چه قیمت به هدف از پیش تعیین شده شما نزدیک‌تر باشد بهتر است.