50 سال از ترور تراژیک جان اف کندی می‌گذرد. در هفته‌های اخیر بحث‌ها و نظریه‌های تازه‌ای پیرامون نحوه قتل او و شواهد و حدسیات موجود درگرفته، اتفاقی که هر سال در آستانه سالمرگ او رخ می‌دهد و امسال در آستانه پنجاهمین سال این واقعه شدت بیشتری گرفته است، اما از منظری دیگر شاید بتوان گفت که برخی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی او با خودرو گره خورده است؛ از خودروی لیموزینی که در آن روز ناگوار در دالاس مرکب مرگش شد تا نعش‌کشی که پیکرش را از بیمارستان پارکلند این شهر به گورستان برد یا خودرویی که قاتلانش با آن گریختند. برخی از این خودروها با قیمت‌های گزاف به فروش رفته‌اند و امروز مالکانی خصوصی دارند و برخی دیگر در تعدادی از بهترین موزه‌های آمریکا نگه داشته می‌شوند. این مطلب نگاهی کوتاه است به خودروهایی که هریک به نحوی با آخرین روزهای زندگی و مرگ یکی از محبوب‌ترین روسای‌جمهور تاریخ آمریکا مرتبط بوده‌اند.



لینکلن چهار در کانتیننتال
اولین خودرو که معروفترین آن‌ها هم هست. این لیموزین با سقفی متحرک و با کد شناسایی ۱۰۰X- در سرویس امنیتی آمریکا همان است که جان اف کندی سوار بر آن در کنار همسرش ژاکلین به قتل رسید. این خودرو پس از آزمایش‌های متعدد فنی و امنیتی از سوی معتبرترین نهادهای امنیتی آمریکا در سال ۱۹۶۱ به خدمت کاخ سفید درآمد و پس از ترور کندی برای یافتن شواهدی بیشتر درباره نحوه ترور سخت زیر و رو و وارسی شد. این خودرو آخرین ماموریتش را در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر انجام داد و سرانجام در موزه هنری فورد در ایالت میشیگان بازنشسته شد.
pic۱



لینکلن کانتیننتال با سقف سخت
طبق گفته برگزارکنندگان حراج RR در آمریکا که لینکلن کانتیننتال را در ماه اکتبر همین امسال فروخته‌اند، این خودرو رییس‌جمهور کندی و بانوی اول آمریکا، ژاکلین را به همراه جان کانلی، فرماندار تگزاس به صرف صبحانه و از آنجا به سمت هواپیمایی برده که همگی را به شهر دالاس و قتلگاه کندی منتقل کرده است. این خودرو پیش از فروش در حراج RR چند مالک دیگر هم داشته است. لینکلن کانتیننتال آخرین بار با قیمت ۳۱۸ هزار دلار به فروش رفته است.pic۲




تاکسی چکر ماراتن
در میان خودروهای کادیلاک و لینکلنی که در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ در مرکز توجه بودند، به نظر می‌رسد یک خودرو از چشم عموم پنهان ماند، یک تاکسی چکر که به عقیده بسیاری لی هاروی اسوالد، قاتل جان اف کندی، پس از ترور سوار بر آن از مهلکه گریخته است. این خودرو روزگاری در موزه حمل و نقل پِیت در ایالت تگزاس نگهداری می‌شد، اما در سال ۲۰۱۰ در حراج RM به مبلغ ۳۵ هزار و ۷۵۰ دلار به وین لنزینگ کلکسیونری علاقه‌مند به خودروهای مرتبط با زندگی کوتاه کندی فروخته شد و امروز در موزه شخصی او در شمال ایالت ایلینویز مستقر است.
pic۳



لیموزین لینکلن کانتیننتال
این خودرو با کد ۴۲۴۲۳۲ یکی از اعضای ناوگانی متشکل از لیموزین‌های لینکلن کانتیننتال بود که مقامات عالی‌رتبه را در واشنگتن جابه‌جا می‌کرد.
این لیموزین همچنین مرکب کندی در آخرین سفر عمرش به نیویورک در ۱۵ نوامبر ۱۹۶۳، یعنی یک هفته پیش از مرگش بود.
حراج RM در سال ۲۰۰۸ قصد فروش این خودرو را داشت، اما قیمت ۴۰۰ هزار دلاری‌اش هیچ‌یک از خریداران را راضی نکرد.
pic۴




آمبولانس پونتیاک
پس از ترور کندی، این آمبولانس خاکستری رنگ در پایگاه هوایی اندروز در واشنگتن به استقبال پاکلین کندی و برادر رییس‌جمهور مقتول، رابرت رفت. آمبولانس تابوت پیکر جان اف کندی را به همراه خانواده عزادارش به بتسدا در ایالت مریلند برد، جایی که قرار بود جسدش کالبدشکافی شود. این خودرو در سال ۲۰۱۱ و در جریان یکی از اولین حراج‌هایش در آمریکا یک میلیون دلار قیمت‌گذاری شد، اما وقتی برخی منابع اعلام کردند بررسی‌های تازه ممکن است داستان این آمبولانس را تایید نکند، اشتیاق خریداران فروکش کرد و نهایتا به قیمت ۱۳۲ هزار دلار فروخته شدpic۵




کادیلاک نعش‌کش
این نعش‌کش سفیدرنگ پیکر رییس‌جمهور مقتول را به همراه ژاکلین از بیمارستان پارکلند دالاس به گورستان لاو فیلد برد.
برخلاف آمبولانس در مورد نقش این نعش‌کش در آخرین پرده حضور کندی هیچ شکی وجود ندارد؛ بنابراین در سال ۲۰۱۱ بر سر فروش آن در وب‌سایت ebay جنگی تمام‌عیار برپا شد، اگرچه قیمت ۵/۱ میلیون دلاری‌اش کمتر کسی را به خریدش ترغیب کرد.
این کادیلاک نهایتا به قیمت ۱۷۶ هزار دلار به کلکسیونری اهل کولورادو فروخته شد.
pic۶