خودران گوگل بوق زدن را یاد گرفت

شرکت گوگل به‌عنوان یکی از بزرگان صنعت IT، مدت‌ها است کار روی خودروهای خودران را شروع کرده است. این خودرو که از نظر ظاهر، طراحی دلچسبی ندارد، قرار است به‌عنوان خودرویی هوشمند بدون نیاز به راننده به رانندگی بپردازد.

ظاهر این خودرو را می‌توان به مدل‌های اولیه خودروهای برقی کوچک شبیه دانست که امروزه طرفداران چندانی ندارند. گوگل بدون تجربه خودرو‌سازی وارد این عرصه شده است و به نظر می‌رسد راه دشواری را در پیش گرفته است. اگرچه ظاهر خودرو به راحتی قابل تغییر است و آنچه اهمیت دارد میزان هوشمندی و قابلیت‌های هوش مصنوعی این خودرو است که قابل انتقال به خودرویی دیگر است.

در آخرین اخبار منتشر شده از تیم خودران گوگل آنها اعلام کرده‌اند که در حال آموزش این خودرو هستند تا بتواند در شرایط خاص از بوق خود استفاده کند. این تیم تلاش کرده است تا موقعیت‌ها و الگوریتم‌هایی را که در دنیای واقعی ممکن است پیش بیاید، به این خودران آموزش دهند، دنده عقب آمدن یک خودرو یا از فرعی وارد اصلی شدن و سایر شرایطی که در صورت عدم اعلام هشدار ممکن است باعث بروز برخورد شود از جمله مواردی بوده‌اند که این خودران با آنها آشنا شده است.

این خودروها به دلیل برقی بودن تقریبا بی‌صدا هستند و این مساله خطرات زیادی را برای عابران و دوچرخه‌سواران ایجاد می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم خودران‌ها این است که می‌توانند با اسکن ۳۶۰ درجه خطرات و تهدید‌های اطراف را بر‌اساس الگوهای از پیش تعیین شده بررسی کنند و واکنشی مناسب را برای جلوگیری از برخورد و بروز حادثه از خود نشان دهند. بوق زدن یا ایجاد صدا در حالت‌های مختلف یکی از امکاناتی است که خودرو می‌تواند با استفاده از آن با محیط اطراف و سایر راننده‌ها ارتباط برقرار کند؛ موضوعی که آئودی مدتی پیش اعلام کرده است که توانسته خودرویی تعاملی و هوشمند را معرفی کند.

گوگل در حالی روی این فناوری‌ها کار می‌کند که شرکت‌های خودرو‌سازی دیگر خودروهای تولیدی با قابلیت‌های خودران را عرضه کرده‌اند و آنها در برخی نقاط دنیا کنترل خودرو‌ها را در دست گرفته‌اند که مدل‌های تسلا نمونه‌های حقیقی این خودران هستند.

به نظر می‌رسد شرکت‌های خودرو‌سازی با جدیت تمام در حال کار کردن روی قابلیت‌های سیستم‌های خودران هستند و معتقدند این خودران‌ها می‌توانند زیر بنای اقتصاد دنیا را در آینده نزدیک متحول کنند و در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی‌های قابل توجهی را به‌وجود آورند. برای ورود خودران‌ها قوانین و مقررات کشورها باید بازبینی شوند و کمک کنند تا این خودروها با ایمنی بیشتری تردد کنند. اینکه این خودرو توانسته متوجه شود چه زمانی باید برای اعلام هشدار بوق بزند و عابر یا خودروی جلویی را متوجه کند شاید در وهله اول خنده‌دار هم به نظر بیاید، اما قطعا گام بلندی در زمینه توسعه فناوری خودروهای خودران به حساب می‌آید.