محمود بهادری با افزایش جمعیت جهان و چندان که زمین و آب کمیاب‌تر شده است، رقابت برسر این منابع حیاتی، به‌ویژه بین ثروتمندان و فقرا شدت گرفته است.
در میان این کشمکش؛ کشاورزان زیادی در کشورهایی عمدتا آفریقایی و فقیر جهان، گیاهان معطر و مورد استفاده در صنایع آرایشی و زیبایی را پرورش می‌دهند و با قیمتی ناچیز به کشورهای دارای صنایع آرایش و زیبایی صادر می‌کنند. منابع بسیاری از آب و خاک که می‌تواند «زیست پایدار» را رقم بزند برای کشت مواد اولیه «لوازم آرایشی و بهداشتی» مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما از جنبه اقتصادی سود اصلی را شرکت‌های تولید‌کننده کشورهای صنعتی می‌برند. در این میان کشمکش بر سر آب و زمین به نفع مردم ثروتمند و به زیان محیط‌زیست و فقرا پیش می‌رود.
لوازم آرایشی گیاهی؛ مساله این نیست
این روزها کارزار تبلیغاتی شرکت‌های تولیدکننده «لوازم آرایشی و بهداشتی» بر سر استفاده کردن یا نکردن از مواد شیمیایی به عنوان مواد اولیه است، درحالی‌که این موضوع اصلی در سلامت مصرف‌کننده نیست. حتی اگر صداقت شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند در بعضی محصولات خود فقط از مواد گیاهی استفاده می‌کنند بپذیریم مساله این است که در کشاورزی صنعتی برای تولید این مواد گیاهی از سموم و کود شیمیایی استفاده شده است، همانطور که این روزها برای تولید برنج و بیشتر مواد غذایی از سموم و آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود.هرچند زیان مصرف لوازم آرایشی بهداشتی که با مواد اولیه گیاهی تولید شده‌اند به مراتب کمتر است، اما باید در نظر داشت که به هر حال بخشی از سموم استفاده شده در تولید آنها از طریق پوست جذب می‌شود مگر اینکه شرکتی از مواد اولیه ارگانیک و طبیعی در تولید محصول بهره برده باشد، چیزی که قیمت تمام شده بسیار بالایی را در بازار رقابتی پدید می‌آورد. تمام این مسائل در حالی است که محصولاتی با چنین ویژگی فنی در بازار ایران موجود و در دسترس نیستند.
آلرژی در کمین شما است
بسیاری از عصاره‌های گیاهی که در صنایع زیبایی استفاده می‌شوند می‌توانند آلرژی زا باشند. آلرژی می‌تواند یک شوک باشد و به مرگ یا بیهوشی منجر شود. آلرژی در بهترین حالت حساسیت‌هایی را ایجاد می‌کند که خود را با علائمی مانند ایجاد جوش‌های چرکی روی پوست، سرخ شدن پوست و خارش و تغییرهای رفتاری شدید نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است قبل از خرید لوازم آرایشی بررسی کنید که به چه موادی حساسیت دارید و پیش از خرید مواد استفاده شده برای تولید را بر روی بسته بندی محصول بخوانید. صرفا به خاطر اینکه محصولی ادعا می‌کند ضد حساسیت است، به این معنا نیست که شما نسبت به آن واکنشی نداشته از طرفی تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مجبور نیستند ادعای خود را اثبات کنند.کارشناسان استفاده از محصولات آرایشی خوشبو را چندان توصیه نمی‌کنند، برمبنای تحقیقات انجام شده کالاهای آرایشی پررایحه دومین منبع ایجاد آلرژی هستند. همچنین بیشتر مواد آرایشی تقلبی در زیرزمین‌ها و با مواداولیه بسیار نامرغوب تولید می‌شوند، گاه بوی این مواد اولیه آن‌قدر نامطبوع است که سازندگان مجبور می‌شوند برای پوشاندن و مخفی کردن آن از عطرها و مواد خوشبو مختلف در فرآورده‌های آرایشی استفاده کنند تا خوشایند مصرف‌کننده شود.
صنایع آرایشی بهداشتی و بی‌رحمی با حیوانات
یکی از صنایعی که از حیوانات به صورت گسترده، غیرانسانی و بی‌رحمانه برای تحقیقات و تولید استفاده می‌کنند «صنایع آرایشی و بهداشتی» است. این اقدام بارها مورد اعتراض انجمن‌های غیر‌دولتی و فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات قرار گرفته است. البته به نظر می‌رسد استفاده بی‌رحمانه از حیوانات برای آزمایشات به سبب فشار و نظارت افکار عمومی کمتر و مناسب‌تر از گذشته شده است، اما اگر شما طرفدار حیوانات هستید می‌توانید بررسی بکنید که فعالیت برند مورد علاقه‌تان در این زمینه چگونه است.
همچنین در بسیاری از کالاهای آرایشی بهداشتی، مواد خطرناکی مثل سرب، آرسنیک و آفلاتوکسین B استفاده می‌شود؛ اما مردم باز هم بی‌محابا می‌خرند و مصرف می‌کنند.
لوازم آرایشی بهداشتی، سرب و خشونت
ثابت شده است که احتمالا لوازم آرایشی بهداشتی، به‌ویژه رژ لب‌ها و لاک‌هایی که رنگ تند و تیره دارند، حاوی مقدار بیشتری سرب و مواد شیمیایی مضر هستند. مصرف مداوم این دست محصولات می‌تواند برای مصرف‌کننده، بیمار‌ی‌های پوستی‌نظیر اگزما و آکنه و در برخی موارد عفونت‌های پوستی به همراه بیاورد.به گفته مریم‌ صفوی، متخصص پوست با توجه به وجود ‌بیش از ۸۰۰ ترکیب شیمیایی د‌ر مواد‌ آرایشی و عطرهای صنعتی، استفاد‌ه مد‌اوم از این‌گونه لوازم آرایشی موجب جذب سالانه د‌و کیلو و ۵۰۰ گرم مواد‌شیمیایی به بد‌ن می‌شود‌ که سلامتی مصرف‌کنند‌ه را تهد‌ید‌ می‌کند. سرب یکی از ترکیبات مضر به‌کار رفته در این قبیل محصولات به‌ویژه رژلب است که به گفته پزشکان به هنگام ورود به بدن در حین خوردن غذا می‌تواند عوارض متعددی از جمله کاهش یادگیری یا اختلالات رفتاری را برای فرد مصرف‌کننده به همراه داشته باشد. براساس پژوهش‌ها؛ سرب در بلندمدت زمینه ساز افزایش خشونت انسان می‌شود.اما در نهایت بد نیست بدانید لزوما استفاده از مارک خارجی معروف دلیل بر سلامت کالایی که استفاده می‌کنیم نیست، برای نمونه چند سال پیش اعلام شد که رژ لب‌های قرمزرنگ مارک کریستین دیورحاوی مقدار زیادی سرب هستند. برای تشخیص میزان سرب در رژ لبی که قصد خرید آن را دارید، می‌توانید مقداری از رژ لب را روی دستتان بمالید سپس یک انگشتر طلا روی آن حرکت دهید. اگر رنگ رژ به تیرگی گرایید، مطمئن باشید که آن محصول دارای درصد بالایی از سرب است.