تریومف به دنبال رکوردشکنی دوچرخ‌ها

شکستن رکورد سرعت روی دو چرخ موضوعی چالش‌برانگیز و عاملی برای رشد فناوری است. در حال حاضر شرکت موتور‌سازی تریومف که برندی انگلیسی به‌حساب می‌آید در تلاش است تا رکورد سرعت موتور سیکلت‌ها را در هم بشکند. تریومف برای حمله به این رکورد از موتور سیکلتی خاص استفاده خواهد کرد که هیچ شباهت ظاهری با موتور ندارد و تنها از نظر فنی می‌توان آن را موتور حساب کرد و در بخش طراحی بدنه شباهت زیادی به موشک دارد. رکوردی که باید شکسته شود ۹۸/ ۶۰۴ کیلومتر در ساعت است که برای دو چرخ‌ها ثبت شده است. این خودروها از این جهت دو چرخ نامیده می‌شوند که ممکن است از نظر فیزیک ظاهری و طراحی شبیه موشک باشند و به موتور سیکلت‌های خیابانی شباهتی ندارند.

اینفور راکت استریملاینر با ثبت سرعت ۴۴۱ کیلومتر سریع‌ترین تریومف دنیا شد. گای مارتین با ثبت این سرعت به‌صورت آزمایشی در شوره زار بونویل توانست به سرعت ۴۴۱ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ البته رکورد رسمی ثبت شده ۹۸/ ۶۰۴ است که در ۶ سال پیش توسط راکی رابینسون ثبت شده که باید توسط مارتین و تریومف شکسته شود. راکت استریملاینر با دو موتوری که دارد ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و این موتور سیکلت بیش از ۵/ ۷ متر طول دارد. تریومف برای سوخت آن از متانول استفاده می‌کند. تلاش‌های گذشته برای شکستن این رکورد سرعت همواره ناکام مانده‌اند و تا به امروز بعد از گذشت ۶ سال رکوردی بالاتر از این سرعت ثبت نشده است. با توجه به اختلاف سرعتی که در تست آزمایشی و رکورد رسمی وجود دارد به نظر می‌رسد فاصله زیادی وجود دارد که باید به نوعی پر شود. افزایش ۲۰۰ کیلومتری در سرعت موضوعی کاملا فنی است و به این راحتی ممکن است به‌دست نیاید. در مورد دوچرخ‌ها ماجرا دشوارتر هم می‌شود؛ چرا‌که بحث تعادل نیز به میان می‌آید.

شرکت تریومف در زمینه ساخت موتور سیکلت در انگلیس فعالیت دارد و با ساخت موشکی دو چرخ و زمینی با خصوصیات خاص تلاش کرده است تا رکورد جهانی آن را به نام خودش ثبت کند. در سرعت‌های بالا طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که باعث ایجاد نیروی رو به پایین در خودرو شود تا در سرعت بالا وسیله به پرواز در‌نیاید؛ چرا‌که رکورد سرعت بیشتر از سرعتی است که هواپیماهای مسافربری برای بلند شدن نیاز دارند. بدنه فیبرکربن و سیستم تعلیق و شاسی محکم و باله‌های این موتور سیکلت موشکی در راستای ایجاد پایداری در آن عمل می‌کنند. تریومف در حالت سکون از اهرم‌های مجهزبه چرخ‌های کوچک برای ایستادن صاف استفاده می‌کند که در زمان رسیدن به سرعت جمع می‌شود و موتور سیکلت موشکی روی تنها دو چرخ برای درهم شکستن رکورد می‌تواند حرکت کند. تریومف یکی از معروف‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه ساخت موتورسیکلت‌های سنگین به حساب می‌آید و محصولات آن همواره رقیبی برای شرکت هارلی دیویدسون بوده‌اند.