صنایع همگام با استانداردهای  روز دنیا حرکت کنند
دنیای اقتصاد: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: دلیلی برای توسعه صنعتی در مناطق دارای محدودیت زیست محیطی وجود ندارد.


سعید متصدی، در نخستین نشست مشترک مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استانی با مدیران کل حفاظت از محیط زیست استان‌ها با عنوان تدبیر سبز، اظهار کرد: یکی از علل اصلی برگزاری این اجتماع و همدلی و هم‌زبانی بین سازمان محیط زیست و سازمان شرکت شهرک‌های صنعتی، تغییر در سیاست‌های کلی به وجود آمده در سازمان محیط زیست در دولت تدبیر و امید است.

وی به سیاست‌های مورد تأکید سازمان محیط زیست اشاره کرد و افزود: یکی از سیاست‌های مورد تأکید تعامل با بخش‌ها و سازمان‌های دیگر است. در دو سال گذشته با بخش‌های مختلف وزارت صنعت تعاملاتی انجام شد. امروز تمام خودروها در حال رعایت استاندارد یورو ۴ هستند که متأسفانه هشت سال مسکوت مانده بود. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تا سال ۹۳ خودروها با استاندارد یورو ۲ تولید می‌شدند، در حالی که در سطح دنیا خودروها با استاندارد یورو ۶ تولید می‌شوند. چرا با وجود تخصص در صنعت کشور، نباید همگام با استانداردهای روز دنیا به پیش رویم؟

متصدی اضافه کرد: با تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو ۴ در سال ۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ تعداد روزهای پاک تهران به ۴۴ روز و در استان اصفهان تعداد روزهای پاک به سه ماه افزایش یافته است. هم‌چنین با تعامل وزارت نفت، بنزین و سوخت کشور با استاندارد یورو ۴ در حال تولید است.
وی با بیان اینکه قانون‌مداری سازمان محیط زیست نیز از سیاست‌های مؤکد این سازمان است، گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی شد که منطبق بر قانون نبود که سعی شده در دولت جدید این موارد اصلاح شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: در جهت قانون‌مداری و تقویت سیستمی و تخصص مداری، کمیته‌های ارزیابی متشکل از نمایندگان مجلس، نمایندگان شورا و فعالان صنعتی در سطح استانی تشکیل شده است که نظر نهایی پیرامون موضوعات مختلف زیست محیطی در این کمیته‌ها ارائه می‌شود. متصدی تصریح کرد: وجود همگامی بین سازمان محیط زیست و شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند سرفصل مناسبی برای فعالیت‌های بهتر و بیشتر باشد.

وی سیاست دیگر سازمان محیط زیست را توسعه شهرک‌های صنعتی و کاهش صنایع پراکنده ذکر کرد و گفت: حضور صنعت در شهرک‌های صنعتی علاوه بر منافع زیست محیطی، منافع اقتصادی برای صنعت را نیز به دنبال دارد و در این راستا توسعه صنعتی باید درون شهرک‌های صنعتی انجام شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: در کشور برخی از صنایع در میان سکونتگاه‌ها مستقر شده‌اند. در این راستا سازمان محیط زیست با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند صنایع مزاحم را به درون شهرک‌های صنعتی منتقل کند که این موضوع باعث توسعه صنعتی و کاهش آلودگی زیست محیطی خواهد شد. هم‌چنین در این جابجایی ارتقاء فناوری واحدهای صنعتی نیز وجود خواهد داشت.

متصدی با اشاره به بهره‌وری مطلوب از منابع در شهرک‌های صنعتی، اظهار کرد: با انتقال صنایع به درون شهرک‌های صنعتی می‌توان از خوراک یا ضایعات یک صنعت برای استفاده در صنعت دیگر بهره برد و در واقع امکان ایجاد زنجیره تولید پویا و پایدار در شهرک‌های صنعتی به وجود خواهد آمد. وی اضافه کرد: امروز با یک سری چالش‌های زیست محیطی مواجه هستیم که صرفاً به آلودگی‌های ایجاد شده برنمی‌گردند، بلکه مربوط به منابع تأمین کننده تولیدات مانند آب و خاک است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: به عنوان نمونه در یک شعاع 50 کیلومتری در یک شهر کویری که در خط قرمز کمبود آب است، شش کارخانه فولاد وجود دارد و این نشان از عدم دیده شدن منابع می‌دهد. این توسعه در آینده با مشکلات عدیده‌ای تنها در تأمین آب مواجه خواهد بود و نمی‌تواند به توسعه پایدار خود ادامه دهد.
وی با بیان اینکه دلیلی برای توسعه صنعتی در مناطق دارای محدودیت زیست محیطی وجود ندارد، اضافه کرد: در هنگام برنامه ریزی برای توسعه صنعتی باید به محدودیت‌های زیست محیطی نیز توجه شود و در این صورت است که توسعه پایدار اتفاق خواهد افتاد.