نیازمند اصلاحات اساسی و عملی در اقتصاد  کشور هستیم

رئیس اتاق ایران پیشنهاد کرده است که با هشتگ‌هایی، اقتصاد ایران به جهانیان معرفی شود. محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران همه دلسوزان کشور را دعوت کرده تا با هر ابزاری که در اختیار دارند، برای معرفی اقتصاد ایران به سرمایه‌گذاران خارجی اقدام کنند. در کمپین رئیس پارلمان بخش خصوصی، استفاده از هشتگ‌های اقتصادی در شبکه‌های مجازی مدنظر قرار گرفته است. این اقدام رئیس پارلمان بخش خصوصی واکنشی به کمبود اطلاعات از اقتصاد ایران به زبان‌های بین‌المللی است. در این رابطه با عباس ارگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به گفت‌وگو نشسته ایم و نظرات این عضو اتاق ایران را در این رابطه پرسیده ایم که از نظرتان می گذرد:

نظر شما درباره پیشنهاد رئیس اتاق ایران در مورد معرفی اقتصاد ایران در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

با توجه به جایگاه کشور جمهوری اسلامی ایران در جهان و برخورداری از موقعیت استراتژیک در منطقه، منابع سرشار نفت و گاز، معادن غنی معدنی، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، آثار تاریخی بیشمار برای جذب گردشگر و بازاری بزرگ، کشورما کشور ناشناخته‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی نیست و در حد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود در جهان شناخته شده است. حضور هیات های متعدد اقتصادی از کشورهای مختلف جهان پس از برداشته شدن تحریم‌ها دال بر این مطلب است. به‌رغم این موضوع شناساندن بیشتر فرصت‌های اقتصادی کشورمان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی لازم است ولی این امر به تنهایی کفایت نمی‌کند و برای تحقق آن نیازمند اصلاحات اساسی و عملی در ساختار اقتصادی کشور برای فراهم نمودن شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

جناب ارگون! به نظر شما چه راهکارهایی برای شناساندن اقتصاد ایران به جهانیان وجود دارد؟

برای معرفی بیشتر و بهتر اقتصاد کشور به دنیا نیازمند پیوند به اقتصاد جهانی هستیم و در این زمینه عضویت در سازمان تجارت جهانی و سایر سازمان‌ها بین‌المللی و منطقه‌ای، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در داخل کشور و حضور در نمایشگاه های بین‌المللی خارجی، پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری به‌صورت مستقل و همراه با هیات‌های سیاسی، حرکت به سمت اقتصاد آزاد، بهبود شفافیت، ارتقای بهره‌وری و مدیریت بهای تمام شده کالاهای تولیدی و افزایش کیفیت محصولات صادراتی مطابق با استانداردهای جهانی از ضروریات است.

اقتصاد ایران برای شناخته شدن، نیاز به چه گام‌هایی دارد؟

اقتصاد ایران را باید با واقعیت‌های موجود در آن و مبتنی بر اطلاعات واقعی معرفی نماییم و در این معرفی نباید اغراق کنیم، ما برای شناخته شدن اقتصادمان در جهان به‌عنوان یک اقتصاد موفق، نیازمند اصلاح در موارد ذیل هستیم: محیط کسب و کار، نرخ سود سپرده‌های بانکی، نرخ تسهیلات اعطایی بانک‌ها، تورم دورقمی، رکود اقتصاد، بهره‌وری پایین، کیفیت پایین محصولات تولیدی و بهای تمام شده بالا، اقتصاد دستوری و دولتی، ارز چند نرخی، ضعف در بازارهای مالی، فساد اداری، قاچاق کالا، قوانین مزاحم و...

چه کسانی وظیفه شناساندن اقتصاد ایران را دارند؟

شناساندن اقتصاد یک کشور به دنیا یک کار تیمی و جمعی است که در آن دولت و فعالان اقتصادی کشور نقش اساسی دارند که در این بین نقش سفرا در سفارتخانه‌ها، اتاق‌های بازرگانی صنایع و معادن وکشاورزی، اتاق‌های مشترک، رایزنان بازرگانی، تجار و بازرگانان، صاحبنظران اقتصادی و نهادهای علمی و دانشگاهی و... از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نقش شبکه‌های اجتماعی در معرفی اقتصاد ایران چیست؟

شبکه‌های اجتماعی همانند سایر ابزارهای فناوری، دارای تاثیرات بسیارى بر سبک زندگی جوامع بشری اند و بستری مناسب برای نشر علوم وترویج آن وتسهیل ارتباطات با دیگران برای رفع نیازها فراهم می کنند. فلذا در عصر حاضر می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک وسیله ارتباطی جهت اطلاع رسانی وآگاهی بخشی استفاده نمود. اتصالات و ارتباطات فوری در دنیای مجازی زمینه غیر‌قابل‌چشم‌پوشی را برای بخش‌های بازاریابی به‌وجود آورده‌اند تا با استفاده از ظرفیت‌های این بخش به تجمیع مخاطبان اینترنتی و تحت شبکه بپردازند. بیشتر بنگاه‌های تجاری هم در قرن حاضر به سرمایه‌گذاری‌های مستقل در این حوزه می‌پردازند و ردیف بودجه‌های مشخصی را برای توسعه ظرفیت‌های الکترونیکی اختصاص می‌دهند.

نقش شبکه‌های اجتماعی را بررسی کردیم، در این میان وظیفه دولت چیست؟

نقش دولت در یک قرن گذشته دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. با اشاعه و توسعه سریع فناوری، انفجار جمعیت یا فشارهای فزاینده جمعیتی، دغدغه‌های روبه‌فزونی محیط زیستی، مخصوصا فشار فزاینده جهت استحاله و ادغام در اقتصاد جهانی تحت عنوان جهانی شدن از جمله مواردی است که دولت‌ها را ناگزیر می‌کند واکنش‌های مناسب و پاسخگویی‌های لازم را نسبت به آنها اعمال کنند. بنابراین بازبینی جایگاه و رفتارهای دولت و اینکه نقش دولت‌ها چه باید باشد و مهم‌تر اینکه چگونه باید ایفای نقش نمایند، ضروری می‌نماید. از طرف دیگر، آموزه‌های تجربی سایر دولت‌ها مخصوصا آنها که در پاسخگویی به مطالبات مردم و انجام مسوولیت‌های خود کارآمدتر و موفق‌تر بوده‌اند و نقش سازنده‌ای را در فرآیند توسعه اقتصادی خود و به ویژه در بسط و گسترش عدالت اجتماعی یا برابری بیشتر اقتصادی و ریشه کن کردن یا کاهش فقر داشته‌اند و اینکه این آموزه‌ها چگونه باید به کار گرفته شوند، ازجمله مواردی است که در تبیین تفکری نوین درباره دولت و نقش آن تأثیر داشته است. در حال حاضر دولت باید به دنبال فعال‌تر نمودن بخش‌های اقتصادی در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف باشد. همچنین حضور افراد قوی و صاحبنظر در حوزه اقتصادی در این بخش‌ها برای معرفی توانمندی‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی و شناسایی فرصت‌های تجاری و اقتصادی در سایر کشورها نیز از اهداف دولت برای بسترسازی رشد اقتصادی باشد. همچنین دولت می‌تواند محصولات تولیدی کشور را مورد توجه تجار خارجی قرار دهد و به تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی و برگزاری نشست‌های مشترک هدفمند و تخصصی جهت برقراری ارتباطات و تعاملات متقابل بپردازد.

آیا ضعف‌های آماری و کم کاری سازمان‌های دولتی، جنبش هشتگ را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد؟

کل نگری بدون توجه به جزئیات اصلی و جزءنگری بدون توجه کافی به کلیات از مشکلات اجرایی در کشور است. در زمینه این موضوع نیز به نظر یک مطلب جزئی است که به کل تعمیم داده می‌شود. چراکه این مطلب برای شناساندن اقتصاد کشور به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید توسط بخش‌های واقعی اقتصاد حمایت شود تا بتوان به هدف نهایی نائل شد.