لیدا ایاز

زندگی با ابعاد فناوری در دنیا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. ابعادی با خلاقیت در به‌کار‌گیری نیروی دیجیتال در استفاده از ابزاری که به‌طور معمول و در یک زندگی عادی کاربردهای چندانی ندارند و شاید به تنهایی تنها یک قابلیت را به نمایش بگذارند. استفاده از قدرت دیجیتال اما توانسته به همین زندگی معمولی و یکنواخت را رنگی جدید و قابل انعطاف بدهد. ابداع گجت‌های مختلفی که به سرعت جای خود را در زندگی معمولی ما باز می‌کنند حالا در دسته خبرهای عجیب و شگفت‌انگیز نیستند. آنها جزیی از زندگی روزانه برای پیش‌روی به سوی دنیای هوش مصنوعی‌ هستند. در ادامه با برخی از جدیدترین ابداعات دنیای فناوری آشنا می‌شوید.

کفش‌هایی که ایمیل دریافت می‌کنند

یک استارتاپ ژاپنی تحت عنوان no new folk studio، یک کفش هوشمند با قابلیت‌های مختلف و جدید را به بازار عرضه کرده است. این کفش‌ها که orphe نام دارند، با یک اپلیکیشن هدایت می‌شوند و هرگاه ایمیلی برای کاربر ارسال شود، آنها به یک باره شروع به درخشش می‌کنند. این کفش‌های هوشمند همچنین به‌عنوان جهت‌یاب عمل کرده و مسیر درست را به صاحبان خود نشان می‌دهند. البته درخصوص این که این کفش چطور این کار را انجام می دهد،فعلا توضیحی داده نشده است. پاشنه‌های درخشان این کفش مجهز به ۵۰ لامپ ال‌.ای‌.دی بوده که در آنها به‌کار رفته است. Orphe دارای سنسورهایی است که حرکات پاهای کاربران را در لحظه تشخیص داده و قدم‌های آنها را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات دقیقی را ارائه می‌کند. این کفش هوشمند همچنین با اتصال به گوشی هوشمند و رایانه، می‌تواند به یک ابزار و کنترلگر موسیقی تبدیل شود. اگر شما در زمره توسعه‌دهندگان اپلیکیشن باشید، می‌توانید با استفاده از این کفش هوشمند، یک اپلیکیشن جدید را توسعه دهید. قیمت این کفش هوشمند درحال حاضر ۴۰۰ دلار است.

آزمایشگاه در گوشی شما

به‌طور معمول، برای تجزیه و تحلیل نمونه خون، نمونه ادرار یا بزاق، به دستگاه‌های مدرن و مجهزی نیازمندیم که هزینه بسیار بالایی دارند. چنین تجهیزاتی همیشه برای پزشکان در کشورهای در حال توسعه یا بیمارانی که در منزل به نظارت بر سلامت قلب خود می‌پردازند در دسترس نیست. اما حالا محققان در دانشگاه ایلی‌نوی موفق به ساخت دستگاه آنالیزور چاپی سه‌بعدی شده‌اند که با گوشی‌های هوشمند کار می کند و نتایجی با دقت تجهیزات آزمایشگاهی مدرن و گرانقیمت را ارائه می‌دهد. این دستگاه آنالیزور جدید که TRI نام دارد، از سوی محققان دانشگاه ایلی‌نوی و به رهبری پروفسور «برایان کانینگهام» توسعه یافته است. بنا به گزارش‌های به‌دست آمده از این دانشگاه این دستگاه جدید قادر به تشخیص هر نوع خروجی است که از مواد تغییر رنگ‌دهنده یا موادی که از خود نور ساطع می‌کنند (مانند رنگ‌های فلورسنت) بهره می‌گیرند. برای استفاده از آن، نمونه‌های مایع در یک کارتریج میکروسیالی قرار گرفته که به‌صورت دستی در ورودی که برای آن روی دستگاه تعبیه شده قرار می‌گیرد.

محققان سپس از فلش LED یا یک دیود لیزر سبز برای تاباندن روی نمونه استفاده می‌کنند. این نور از طریق یک فیبر نوری و یک «توری پراش» (diffraction grating) عبور کرده و به دوربین عقب گوشی می‌رسد. یک اپلیکیشن سپس آن تصویر را تجزیه و تحلیل کرده و به‌دنبال تغییر رنگ خاص یا فلورسانس، بسته به آزمایش انجام شده می‌گردد. با استفاده از این آنالیزور جدید می‌توان یک آزمایش چندگانه را بسیار سریع و در کمترین زمان انجام داد و کارتریج میکروسیالی قابلیت آن را دارد که چندین نمونه را به‌صورت همزمان در آن قرار دهیم. به گفته محققان این پژوهش، این دستگاه علاوه بر موارد استفاده‌ای که در تشخیص پزشکی دارد، می‌تواند در مواردی نظیر نظارت بر محیط‌زیست، آزمایش مواد مخدر، کنترل کیفیت تولید و ایمنی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سرما از این ژاکت درز نمی‌کند

تامین گرمای مورد نیاز بدن در سرمای زمستان بدون نیاز به پوشیدن تعداد زیادی لباس حجیم همیشه یکی از دغدغه‌های انسان‌ها بوده است. در این میان ورزشکاران حرفه‌ای و افراد درگیر در مشاغل سخت و زیان‌آور به این نوع البسه نیاز بیشتری دارند تا بتوانند فعالیت‌های مربوط به خود را با دقت بیشتری انجام دهند. شرکت پولسیل به تازگی پولیوری را تولید کرده که دارای یک لایه پوششی نازک اضافی برای گرم کردن بدن انسان در دشوارترین شرایط آب و هوایی است. این پولیور که در مدل‌های مردانه و زنانه تولید می‌شود، ظاهری عادی دارد و از مواد سبک وزنی ساخته شده که مانع از نفوذ رطوبت به درون بدن انسان می‌شوند. روی انتهای آستین هر یک از این پولیورها برچسبی نصب شده که با فشردن آن می‌توان گرمای پولیور را در روزهای سرد سال افزایش داد. فشردن دکمه یاد شده باعث می‌شود گرمای پولیور در عرض ده ثانیه افزایش یابد و سه ناحیه حساس بدن گرم تر شوند. میزان افزایش گرما در سه حالت و به اندازه ۴۰، ۴۵ و ۵۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد. این پولیور همراه با یک بسته باتری یو اس بی عرضه می‌شود که انرژی لازم برای گرم کردن لباس یاد شده را تا ۸ ساعت تامین می‌کند. البته عمر باتری‌ها در صورت تلاش برای تولید گرمای بیشتر کاهش می‌یابد. عرضه این پولیور هوشمند به بازار از آبان ماه سال جاری آغاز می‌شود و قیمت آن ۱۶۹ دلار اعلام شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای پیش خرید این لباس در رنگ‌های آبی، خاکستری، سیاه و صورتی اقدام کنند.

خاموش و روشن کردن لامپ با یک پلک زدن

شب را با کابوس خاموش کردن کلید برق به خواب نروید. حالا مهندسان حسگری ساخته‌اند که می‌توان آن را روی دسته عینک جاسازی کرد و از آن برای خاموش/ روشن کردن چراغ‌ها یا تایپ کردن متن روی صفحه رایانه استفاده کرد. حسگر ابداعی مهندسان موسسه فناوری جورجیا و آکادمی علوم چین حرکت پوست را هنگام پلک زدن شکار کرده و از آن برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها یا تایپ کردن متن روی صفحه رایانه استفاده می‌کند. حسگر به‌کار رفته در این عینک در واقع یک مولد تریبوالکتریک بوده و به اندازه‌ای نازک است که می‌توان آن را روی دسته عینک جاسازی کرد. این حسگر از چند لایه پلیمری ساخته شده و این لایه‌ها پوشش فلزی دارند که به‌عنوان الکترود عمل می‌کند. هر بار که کاربر پلک می‌زند، حرکت پوست او در کناره‌های چشم موجب می‌شود لایه‌های پلیمری فعال شده و یک سیگنال الکتریکی تولید کنند. با تکرار کردن تعمدی این پلک زدن‌ها، سیگنال از طریق یک سیم یا به‌طور بیسیم به رایانه منتقل می‌شود. زمانی که سیگنال ارسال شده از حد آستانه بالاتر باشد، بدین معناست که کاربر به‌دنبال خاموش و روشن کردن لامپ‌هاست. تیم علمی به‌دنبال استفاده از این حسگر روی اعضای دیگر بدن است تا بتواند پتانسیل آن را در کارکردهای رباتیک هوشمند بررسی کند. همچنین می‌توان از این سیستم برای کمک به افرادی که به دلیل تصادف یا بیماری‌ محدودیت حرکتی دارند، استفاده کرد. حسگر ابداعی دارای کاربردهای زیاد دیگری از جمله استفاده از حرکت عضلات دیگر یا کاربرد در سامانه‌هایی خواهد بود که نیازمند نظارت مستمر زیستی یا غیرزیستی هستند.

لاغری می‌خواهید؟ هدست بزنید

یک شرکت تجاری هدستی ساخته که با تحریک عصبی مغز، بدن انسان را فریب می‌دهد و باعث سوختن چربی‌های بدن و لاغرتر شدن می‌شود. شرکت مودیوس هدستی به نام Neurovalens Modius تولید کرده که با ارسال علائمی به مغز انسان ذهن را فریب می‌دهد تا وی تصور کند در حال انجام تمرینات ورزشی و بدنی است. هدست یادشده با ارسال علائم خود به مغز میل و اشتیاق انسان به غذاخوردن را هم کاهش می‌دهد و بنابراین به افراد کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهند، بدون آنکه مجبور باشند هزینه حضور در باشگاه را بپردازند یا فعالیت بدنی زیادی داشته باشند. هدست یاد شده که شباهت زیادی به هدفون‌های معمولی دارد، دارای دو صفحه است که در زیر گوش قرار می‌گیرند و پالس‌های الکتریکی ضعیفی را به سمت عصب وستیبولار انسان ارسال می‌کنند. با این کار غده هیپوتالاموس مغز فعال می‌شود. این غده مرکز اعمال غریزی است و دمای بدن و میزان گرسنگی و تشنگی را هم تنظیم می‌کند. در نتیجه این اقدامات مغز تصور می‌کند بدن به شدت در حال فعالیت است و این در حالی است که شما از جایتان تکان نخورده‌اید. نتیجه این امر چربی‌سوزی بدون نیاز به رژیم گرفتن یا ورزش است. علاقه‌مندان باید روزی ۴۵ دقیقه و ۵ بار در هفته از این هدست استفاده کنند. در یک بررسی اولیه مشخص شده که استفاده از ابزار مذکور به‌مدت ۱۶ هفته به کاهش ۸ درصدی چربی بدن افراد منجر شده است. خرید این محصول از پاییز با پرداخت ۲۰۰ دلار ممکن است.

کنترل پارکینسون با کمربند هوشمند

محققان نوعی کمربند مجهز به محرک‌های ارتعاشی برای مبتلایان به پارکینسون ساخته‌اند که این گجت ضمن طراحی برنامه‌های تمرینی خاص، از این بیماران محافظت می‌کند. پارکینسون عوارض زیادی دارد، مانند آنکه این بیماران همیشه در معرض خطر زمین خوردن یا از دست دادن توازن هستند. مطالعات نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد مبتلایان به این بیماری سالانه یک‌بار زمین می‌خورند و این حادثه برای دوسوم بیماران چندبار در سال اتفاق می‌افتد. دلایل این امر متفاوت است. در همین راستا محققان در تحقیقی جدید از دانشگاه هیوستون امیدوار هستند تا این مشکل را به وسیله یک گجت هوشمند برطرف کنند. این دستگاه Smarter Balance System نام گرفته و مجهز به اپلیکیشنی است که اطلاعات کاربر به آن ارسال می‌شود. دستگاه در حقیقت نوعی کمربند همراه محرک‌های ارتعاشی است.

این محرک‌ها نوعی برنامه توانبخشی خاص تهیه می‌کنند که حرکات کاربر را به‌طور واقعی و با استفاده از مجموعه نقطه‌هایی ردیابی می‌کند. این نقطه‌ها در صفحات نمایش کاربر نمایان می‌شوند. ایده اصلی آن است که با فراهم کردن برخی تمرین‌های شخصی‌سازی شده، ثبات وضعیت بیمار ارتقا یابد. به این ترتیب تعداد دفعات زمین خوردن فرد کاهش می‌یابد و به اعتماد به نفس فرد کمک می‌کند. این بدان معناست که فرد می‌تواند به یک تراپیست متخصص مجازی در خانه دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر اپلیکیشن موبایل حرکاتی خاص برای بدن بیمار طراحی می‌کند.