فعالان اقتصادی در انتظار تقاضای موثرند

نام استان یزد همیشه با صنعت و فعالیت‌های تولیدی و صنعتی همراه بوده و صنعتگران این استان از گذشته‌های دور در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور نقش اثرگذار و قابل توجهی داشته‌اند.بیشترین تولیدات واحدهای صنعتی شهر یزد را منسوجات، کاشی، سرامیک و فرش ماشینی تشکیل می‌دهد. همچنین یزد معادن زیادی دارد که مهم‌ترین آنها سنگ‌آهن چادرملو، چغارت و معدن سرب و روی کوشک است و معادن غنی اورانیوم نیز در این استان کشف شده. یزد به‌عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، شهر بادگیرها، دوچرخه‌ها ، قنات ها، قنوت و قناعت، ظرفیت‏‌ها و پتانسیل‏‏‌های اقتصادی و سرمایه‏‌گذاری زیادی در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت و گردشگری دارد. در گفت‌وگو با محمدرضا قمی رئیس اتاق بازرگانی یزد، به برنامه‌های بخش خصوصی در این استان پرداخته‌ایم.

***

وضعیت فعالیت اقتصادی در استان یزد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استان یزد قسمتی از کشور پهناور ایران است و طبیعتا فعالیت‌های اقتصادی در این استان نشأت گرفته از کل کشور بوده و نمی‌تواند جدا از آن باشد. با توجه به رشد منفی اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ و رشد مثبت ۴/ ۱ درصدی در سال ۹۴ کشور، استان یزد نیز در این مجموعه آماری واقع است. با این حال به دلیل نبود تقاضای موثر در جامعه، فعالیت اقتصادی استان در سال‌های اخیر با احتیاط مواجه شده و تلاش بر آن بوده تا جایی که امکان دارد موجودیت خود را حفظ کند، چرا که فعالان اقتصادی استان دغدغه آن را دارند که فعالیت‌های اقتصادی جدید نتایج مورد انتظار را نداشته باشد. به نظر می‌رسد جنب‌و‌جوش جدیدی در حال انجام است که البته آهسته و پیوسته در حال وقوع است.

بخش خصوصی استان یزد در چه بخش‌هایی متمرکز است؟

بر‌خلاف دیگر استان‌ها، یزد از جمله استان‌هایی است که بخش خصوصی آن در همه زمینه‌ها اعم از صنعت، معدن،کشاورزی و خدمات فعالیت دارد. در این استان سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها از سوی بخش خصوصی انجام گرفته است و شرکت‌های دولتی نسبت به دیگر استان‌ها نقش کمرنگ تری دارند. بخش خصوصی در اکثر زمینه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده و حضور آن بر دیگر بخش های اقتصادی غالب است.

چالش‌های فعالان اقتصادی استان برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی چیست؟

بوروکراسی اداری وبی ثباتی در تصمیم ها و خط مشی‌های کلان اقتصادی و نبود سیاست واحد و متمرکز در کشور برای پیشبرد اهداف اقتصادی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی استان است. به‌رغم به وجود آمدن ثبات نسبی در فرآیند دستور‌العمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، بخش نامه‌ها در بدو تشکیل دولت یازدهم، باز شاهد تغییر این روند در پایان عمر دولت هستیم و به نظر می‌رسد اقتصاد سیاست‌زده دوباره در حال بازگشت است.

مهم‌ترین مزیت‌های استان یزد برای جذب سرمایه‌گذاران جدید در کدام بخش‌هاست؟ آیا توانسته اید‌ در زمینه جذب سرمایه خارجی توفیق داشته باشید؟

انرژی خورشیدی از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان یزد است. سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و گردشگری سلامت نیز از دیگر مزیت‌های این استان است؛ چرا که استان یزد می تواند بحث سلامت و بهداشت بسیاری از استان‌های جنوبی کشور و حتی تمام کشور و منطقه خلیج فارس را پوشش ‌دهد. با توجه به پیشینه و تجربه کشاورزی در این استان، سرمایه‌گذاری در ایجاد کشاورزی مدرن (گلخانه‌ای) می‌تواند نتایج مثبت داشته باشد. در زمینه IT نیز به دلیل وجود افراد تحصیلکرده و آماده به کار، هر‌گونه سرمایه‌گذاری نتایج مثبت به دنبال خواهد داشت. علاوه براین، به دلیل وجود معادن غنی در استان یزد، بخش معدن نیز از نقاط مثبت برای سرمایه‌گذاری تلقی می شود.

برنامه‌های پیشنهادی اتاق یزد برای حمایت از تولید داخل و بنگاه‌های اقتصادی چیست؟

واگذاری اختیارات و تصمیم ها از مرکز به مدیران استانی و ایجاد ثبات در تصمیم ها می‌تواند در این امر راهگشا باشد. در واقع شعار حمایت از تولید باید به یک باور عمومی تبدیل شود. تزریق پول به تولید لازم است، ولی کافی نیست. پس باید تمام ابعاد مدنظر قرار گیرد و تولید کشور و استان از بوروکراسی اداری و تحمل فشارهای بیرونی رهایی یافته و دغدغه مدیران کاهش یابد.

آماری از طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام در استان یزد در اختیار دارید؟ آیا مذاکراتی برای واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی صورت گرفته است؟

پروژه‌های نیمه‌تمام استان اکثرا مرتبط با امور عمرانی و از جمله وظایف دولتمردان بوده که به دلیل کاهش بودجه ناتمام مانده است. طی دو جلسه با بیان موارد مختلف، ضرورت‌ها و اولویت‌ها مشخص شده که در این رابطه با هماهنگی دولت و بخش خصوصی تعدادی از آنها به خصوص در امور بهداشتی و آموزشی داوطلبان خصوصی اعلام آمادگی کرده و در شرف انعقاد قراردادند.

نقاط قوت استان یزد در زمینه صادرات به کدام بخش‌ها اختصاص دارد؟

صادرات استان یزد اکثرا از تولید کاشی و سرامیک، سیم و کابل، تولید نساجی، شیشه و بلور، مولیبدن، خشکبار، تولید صنایع شیمیایی، محصولات سلولزی و محصولات گلخانه‌ای است. توان استان در امر صادرات جدی است، چراکه فرآوری معادن استان نیز از جمله نقاط قوت صادراتی یزد به شمار می‌رود.

برآوردی از سهم استان یزد در اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی دارید؟ ظرفیت‌ها در کدام بخش‌ها و صنایع استان مغفول مانده‌ که نیازمند توجه بیشتر است؟

بنا به آخرین آمار سهم استان در تولید ناخالص کشور حدود ۷/ ۱ درصد است که می‌تواند با قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد افزایش یابد. این در حالی است که تولیدات انرژی خورشیدی و فرآوری از معادن استان می‌تواند مورد توجه بیشتر واقع شود. سرمایه‌گذاری در بعد گردشگری نیز با توجه به پتانسیل‌های موجود به اندازه کافی صورت نگرفته است و می‌تواند سهم بیشتری در این زمینه داشته باشد.