اسطوره‌ای به نام زاناردی

الساندرو زاناردی معروف به الکس زاناردی راننده سابق فرمول یک و همچنین قهرمان سایر مسابقات اتومبیلرانی بود که در براثر یک حادثه در پیست مسابقه در آلمان هر دو پای خود را از دست می‌دهد. در این حادثه که در سال ۲۰۰۱ رخ می‌دهد او درحالی‌که سعی می‌کرد مجدد وارد پیست شود با شدت زیادی به خودروی دیگری برخورد می‌کند و از زانو به بالا پاهایش را از دست می‌دهد.

الکس در این تصادف حدود سه‌چهارم از خونش را از دست می‌دهد؛ اما با حضور سریع گروه پزشکی و ایجاد کمای مصنوعی از خطر مرگ نجات پیدا می‌کند اما برای همیشه پاهایش را از دست می‌دهد و نمی‌تواند مسیر مسابقه را تکمیل کرده و به خط پایان برساند. الکس بعدازاین حادثه همچنان زندگی ورزشی خود را ادامه می‌دهد و در مسابقات پارالمپیک لندن در سال ۲۰۱۲ توانست دو مدال طلا را در رشته ویلچررانی به دست آورد و با اول شدن در رقابت‌های ریودوژانیرو ۲۰۱۶ در رشته ویلچررانی خیابانی مدال طلای دیگری را به مجموعه افتخاراتش اضافه می‌کند. الکس در بخش ویلچررانی خیابانی شرکت می‌کند و بعد از طی کردن ۲۰ کیلومتر از مسیر مسابقه ۳ ثانیه زودتر از رقیب استرالیایی خود از خط پایان عبور کرده و به مدال طلا دست پیدا می‌کند. در مسابقات ریو ۲۰۱۶ او توانست دو مدال طلا را در کلاس‌های مختلف ویلچررانی به دست آورد و افتخارات لندن را مجدد در برزیل تکرار کند و جزو معدود افرادی شود که در دو پارالمپیک حضورداشته و توانسته در هر دو مدل‌های طلا را به دست آورد و همچنین در زندگی قبل از معلولیت هم به‌عنوان قهرمان شناخته شود.

این ورزشکار ایتالیایی تنها بعد از ۲ سال پس از تصادفش به عرصه رقابت‌های پارالمپیک وارد می‌شود و به‌جای دوری از جامعه و مسابقات و ورزش تصمیم می‌گیرد باقدرت به زندگی حرفه‌ای خود ادامه دهد. او پس‌ازاین حادثه مجدد به پیست مسابقه اتومبیلرانی بازمی‌گردد و با خودروی BMW مناسب‌سازی شده‌اش مسابقه‌ای را که نتوانسته بود به پایان برساند، بدون داشتن دو پا به پایان می‌رساند و به‌صورت نمادین از خط پایان عبور می‌کند. او همچنین در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ برای گروه اتومبیلرانی ایتالیا و اسپانیا با همان شرایط مسابقه می‌دهد. الکس زاناردی انتخاب می‌کند که در شرایط جدید به زندگی خود با قدرت بیشتری ادامه دهد و به جای گوشه‌گیری و انزوا به میدان مسابقات بازگردد و برای کشورش افتخارآفرینی کند.

در کارنامه مسابقات اتومبیلرانی این قهرمان سابقه ۴ مدال طلا را دارد و در سال ۱۹۹۱ او در مسابقات فرمول یک اردن حضور یافت و تا سال ۱۹۹۴ در رقابت‌های مختلفی حضورداشته است که عموما به‌عنوان راننده آزمایشی بوده و بیشتر موفقیت‌هایش مربوط به مسابقات اتومبیلرانی در دیگر رشته‌ها می‌شود. این قهرمان دنیای ماشین‌ها و سرعت همواره ثابت کرده است که از اراده بالایی برای حضور در میادن برخوردار است و می‌تواند در هر شرایط جسمی برای کشور و گروهش افتخارآفرینی کند. الکس زاناردی در کتاب زندگی‌نامه‌اش ماجرای زندگی پر چالشش را تشریح می‌کند و به‌عنوان قهرمانی الهام‌بخش همواره تلاش کرده است تا افراد دارای معلولیتی را که ناامید هستند به عرصه رقابت‌ها و قهرمانی دعوت کند.