فداکاری تسلا برای خودران‌ها

شرکت‌هایی که در آمریکا در زمینه تولید خودروهای خودران تلاش می‌کنند به زودی در قالب طرحی مشترک یافته‌های خود را در اختیار دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده قرار می‌دهند تا این نهاد فدرال بتواند مسیر قانون‌گذاری برای ورود خودروهای خودران به خیابان‌ها را با سرعت بیشتری طی کند. بر‌اساس توافقی که بین شرکت‌های تسلا و گوگل و دپارتمان حمل و نقل آمریکا صورت گرفته، این شرکت‌ها اطلاعات مربوط به پیمایش خودروهای خود تاکنون را در اختیار این نهاد تصمیم‌گیر و قانون‌گذار قرار می‌دهند. گوگل از سال ۲۰۰۹ به‌صورت جدی پروژه خودروهای خودران را دنبال می‌کند و تسلا نیز سه سال است که در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای داشته است. این شرکت‌ها از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر را در قالب پروژه‌های خودران و ناوبری طی کرده‌اند که بخش اصلی آن در ایالات متحده بوده است. به این ترتیب آنها دارای یک گنج اطلاعاتی درخصوص مسیرها و رفتارهای رانندگان انسانی هستند. دو شرکت گوگل و تسلا به‌صورت جداگانه در این طرح مشارکت می‌کنند. ایلان ماسک درخصوص این همکاری با دپارتمان حمل و نقل گفته است که آنها این اطلاعات را به‌صورت رایگان در اختیار دپارتمان می‌گذارند و از برنامه گوگل در این زمینه اطلاعی ندارند. چرا که این کار برای رسیدن به هدف نهایی یعنی به راه انداختن خودروهای خودران در خیابان‌ها ضروری است.

اگر دولت بخواهد این اطلاعات را بار دیگر جمع‌آوری کند عملا به زمان بسیار زیادی نزدیک به یک دهه وقت نیاز دارد که این برای آینده خودروهای خودران اصلا مناسب نیست. برخی اطلاعات نیز نمی‌توانند به‌صورت منفرد جمع‌آوری شوند. مثلا اطلاعاتی که در مورد رفتار خودروهایی با راننده انسان در مواجهه با خودروهای خودران جمع‌آوری شده‌اند، اطلاعاتی بر پایه رفتار میدانی رانندگان در صحنه خیابان هستند که در شبیه‌سازی‌ها نمی‌توان آنها را به درستی درآورد. یکی دیگر از بخش‌های ارزشمند اطلاعات شرکت‌های گوگل و تسلا درخصوص خودران‌ها، اطلاعات مربوط به اشتباهات خودروهای خودران است. اینکه دولت بداند یک خودروی خودران چه مواقعی اشتباه می‌کند یا در چه شرایطی در معرض اشتباه بیشتر قرار می‌گیرد برای قانون‌گذاری درخصوص آنها بسیار لازم است. این اطلاعات را تنها شرکت‌هایی دارند که در این زمینه فعالیت کرده‌اند و شبیه‌سازی رایانه‌ای آن کمک چندانی به دولت‌ها در بحث شناخت رفتار خودران‌ها نمی‌کند.

اما جالب‌تر از آن اظهار نظر ماسک درخصوص همکاری با دیگر توسعه‌دهندگان خودروهای خودران است. ماسک نه تنها قصد دارد اطلاعات شرکتش را به رایگان در اختیار نهادهای دولتی برای قانون‌گذاری قرار دهد، بلکه گفته است که آمادگی دارد اطلاعات پایه‌ای درخصوص خودران‌ها را با دیگر توسعه‌دهندگان نیز به اشتراک بگذارد. به عقیده او این فناوری در مرحله تولد قرار دارد و باید برای زودتر به ثمر رسیدن آن از تلاش‌های موازی در این زمینه جلوگیری کرد. ماسک از لفظ فداکاری در این زمینه استفاده کرده و می‌گوید که باید برای رسیدن تکنولوژی خودران‌ها به خیابان فداکاری صورت گیرد.