از تولید در‌گاراژ خانه تا فروش‌آنلاین موفق

مترجم: مریم رضایی

ایده کسب‌وکار میلیون دلاری برت هاگن هشت سال پیش و زمانی که همسرش ماری از او یک درخواست کرد، متبلور شد. ماری از همسرش خواسته بود از مهارت‌های طراحی و کار با چوب خود استفاده کند و قفسه‌هایی برایش بسازد که بتواند برخی لوازمش مثل استامپ، ماژیک، پانچ و... را در آن قرار دهد. ماری از باکس‌هایی که برت در نهایت ساخت خیلی خوشش آمد و آن را به دوستانش هم نشان داد و آنها هم خیلی از کار برت تعریف کردند. برت هاگن که یک مهندس مکانیک و مدیر قطعات کامپیوتری شرکت تولیدی HTI بود، احساس کرد یک فرصت کسب‌وکار برایش پیش آمده است. او می‌گوید: «اجناس مشابهی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسید، خیلی خاص نبودند و تقریبا همه به یک صورت بودند.»

هاگن برای امتحان کردن بازار، چند محصول دیگر در گاراژ خانه‌ای ساخت و اوایل سال ۲۰۰۹ آنها را در سایت eBay برای فروش گذاشت. این یک زمینه کار خوب برای او بود. قفسه‌ها که جادار هم بودند ظرف ۱۵ دقیقه آماده می‌شدند و ساخت آنها تنها ۵ دلار هزینه می‌برد و برت توانست هر کدام را به قیمت ۳۵ دلار در سایت بفروشد. اما یک قفسه کوچک برای او خیلی ساده و تکراری بود. چند ماه بعد، برت طراحی‌هایش را تغییر داد و محصولات را مطابق با تقاضای مشتریان اصلاح کرد. از آنجایی که سایت eBay برای فروش هر کالا ۱۵ درصد کارمزد دریافت می‌کرد، او ۵۰۰ دلار هزینه کرد و یک وب‌سایت اختصاصی برای فروش کالاهایش طراحی کرد. برت و ماری سه فرزند داشتند و از آنجایی که ماری شاغل نبود و برت تنها نان‌آور خانه بود، او نمی‌توانست شغل قبلی‌اش را که حقوق خوبی هم داشت، رها کند. اما کارش به قدری گرفت که هفته‌ای ۳۰ تا ۴۰ ساعت را به آن اختصاص می‌داد. او نام شرکتش را Stamp-n-Storage گذاشت. این مشغله باعث شد وقت کافی برای خانواده‌اش نداشته باشد، اما خودش می‌گوید: «من در گاراژ کار می‌کردم و حداقل می‌توانم بگویم که در خانه حضور داشتم.»

برت ماهانه ۵۰۰ دلار برای تبلیغات در گوگل و مناطق اداری که به قفسه‌ها نیاز داشتند اختصاص داد، اما برای بالا بردن فروش خود بیشتر بر بازاریابی دهان به دهان متکی بود. او ظرف ۳ سال شرکتش را از گاراژ کوچک خانه به یک کارگاه تولیدی مجهز ۲۰۰ متری منتقل کرد و یک وام ۲۰ هزار دلاری (که به‌طور اختصاصی به کسب‌وکارهای کوچک تعلق می‌گرفت) دریافت و محصولات جدید را وارد چرخه تولید خود کرد. در سال ۲۰۱۲ شرکت کوچک برت به‌طور جدی متحول شد و کسب‌وکارش به قدری رونق یافت که او به این نتیجه رسید کار تولید قفسه‌ها دیگر صرفا یک کسب‌وکار سرگرم‌کننده نیست؛ بلکه به یک شغل تمام وقت برای او تبدیل شده است. در نتیجه کارش را در شرکت HTI رها کرد و حالا به خوبی از پس مخارج خانواده برمی‌آید. او می‌گوید: «من و ماری تقریبا مطمئن بودیم که کسب‌وکار جدید می‌تواند آنقدر سودآور باشد که بتوانیم بدون حقوق شرکتی که در آن کار می‌کردم، از پس مخارج زندگی برآییم.» برت اضافه می‌کند: «مهارت‌هایی که در فضای تولیدی شرکت HTI یاد گرفته بودم، به پیشرفت امروزم کمک زیادی کرد. اما مشاوره‌هایی هم که از افراد فعال در کارهای خانگی دریافت کردم واقعا مفید بود. آنها کمک کردند بفهمم چگونه در مورد اهدافم فکر کنم و کسب‌وکارم را اداره کنم.»

برت در نوامبر همان سالی که شرکت را به تولیدی مجهز انتقال داد، اولین کارمندش را استخدام کرد و با پیشرفت کار و افزایش فروش، تعداد پرسنل را بالا برد. او می‌گوید: «سخت‌ترین بخش کار، مدیریت رشد است که از یافتن و استخدام نیروهای خوب تا گسترش فعالیت‌های شرکت را دربرمی‌گیرد.» در سال ۲۰۱۴ برند شرکت بازسازی شد و بار دیگر فضا برای تولید محصولات جدید کوچک به‌نظر می‌رسید. این باعث یک نقل و انتقال دیگر، این بار به کارگاهی بزرگ‌تر، جدیدتر و زیبا شد. به‌طور کلی، استخدام کارمندان جدید برای برت یک چالش بزرگ بود. اما در چند ماه گذشته او چند نیروی خوب و کارآمد استخدام کرده که در پیشرفت کارش بسیار مفید بوده‌اند. یکی از آنها کارلی کوبرل، مدیر بازاریابی فعلی شرکت است. کوبرل چهار ارزش هسته‌ای برای Stamp-n-Storage در نظر گرفته که عبارتند از: رضایت مشتری، توجه به جزئیات، مسوولیت‌پذیری و ایمنی. همچنین «خلاقیتت را رها کن» شعار شرکت است. درآمد برت از ۱/ ۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به ۶/ ۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. در همین سال، فروش محصولات جدیدتر او که هنری و رنگی‌تر بودند، ۷ درصد افزایش داشت. البته شاید بتوان گفت ایده نوآورانه برت در ابتدا عامل موفقیت او برای شروع کسب‌وکارش بود، اما او در ادامه اصولی ساختاریافته را در پیش گرفت که باعث شد این موفقیت تداوم یابد. برخی از این اصول عبارتند از:

  • دسترسی‌پذیری ساده محصولات
  • تبدیل ناامیدی مشتریان به اشتیاق
  • استفاده از چوب‌ و مواد اولیه با کیفیت در تولید محصولات
  • دقت در طراحی محصولاتی که جای کمی اشغال می کنند
  • تغییر رنگ و طراحی متناسب با سلیقه مشتری

شرکت Stamp-n-Storage در سایت آمازون و eBay هم فروش دارد که به گفته برت «بیشتر به‌دلیل این است که محصولات شرکت در چشم باشد،» وگرنه بیشتر کسب‌وکار آن از طریق سفارش‌های مستقیم آنلاین یا برخی نمایشگاه‌های ویژه تولیدات دستی انجام می‌شود. برت می‌گوید: «استاندارد زندگی ما از وقتی به‌صورت تمام وقت کار می‌کنم، تنزل پیدا نکرده است. از جایگاهی که الان در آن قرار دارم، خیلی راضی هستم. همه این را مدیون تک تک مشتریان وفاداری هستم که محصولات ما را خریداری می‌کنند و بازخوردهای خوبی ارائه می‌دهند.»