تصمیمات سبز در سال 1395
محبوبه نحوی
فعال محیط‌ زیست
سال ۱۳۹۵ هم آغاز شد. بسیاری از ما در لحظات پایانی سال به این فکر می‌کنیم که سال گذشته برای ما چه دستاوردهایی داشته و فعالیت‌های خود را محک می‌زنیم. این ارزیابی می‌تواند از لحاظ مادی، انسانی یا مسوولیت‌های اجتماعی‌مان و... باشد. به این ترتیب هر فرد برای سال آینده خود تصمیمات جدیدی گرفته و سعی بر این دارد که انسان بهتری شود. این روزها صحبت از حفظ محیط‌زیست بیش از پیش به گوشمان می‌خورد و شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که دغدغه محیط‌زیست برای نسل آینده، شما را نگران می‌سازد؛ بنابراین احتمالا در تصمیمات جدی خود برای سال ۹۵، توجه بیشتر به محیط‌زیست را هم لحاظ کرده باشید. در این مطلب برخی از این تصمیمات سبز که می‌توانید به‌طور روزانه آن ها را عملی کنید و در واقع بخشی از مسوولیت اجتماعی خود را انجام دهید اشاره می‌کنیم:
1- موارد کاهش، استفاده مجدد یا بازیافت، روش‌های سنتی است. روش‌های بسیاری برای کاهش زباله‌ وجود دارد. اینکه از اجناس قابل‌استفاده مجدد که در بازار موجود است استفاده کنید. مثلا برای نوشیدن چای در محل کارتان یا هر جای دیگر به جای استفاده از ظروف یک بار مصرف با به همراه داشتن یک فلاسک چای و لیوان شخصی از ایجاد زباله جلوگیری کنید. یا اینکه به جای خرید آب معدنی از فروشگاه‌ها و دور انداختن بطری‌های پلاستیکی آن، یک ظرف آب خریداری کرده و آب مورد نیاز خود را با آن حمل کنید. با به همراه داشتن کیسه‌های خرید قابل استفاده مجدد به جای استفاده از ده‌ها کیسه پلاستیکی در زمان خرید میزان تولید زباله خود را کاهش دهید. آگاه باشید که فرآیند بازیافت در شهر شما در واقع فرصتی است برای شما تا سهم خود را در این مسوولیت اجتماعی انجام دهید و این برای سیاره ما بسیار ارزشمند است.

2- استفاده از انرژی کمتر با خاموش کردن لامپ‌های اضافی منزلتان. حفظ درجه حرارت خانه در یک سطح معقول و ترک نکردن تلویزیون و یا کامپیوتر شخصی به‌صورت روشن وقتی در اتاق نیستید و بسیاری از موارد دیگر که گرچه کوچک به نظر می‌آیند اما نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارند.

3- کاهش مصرف آب با رعایت برخی موارد بسیار ساده. هنگامی که در حال اصلاح کردن یا مسواک زدن هستید، اجازه ندهید آب هدر برود. مدت زمان استحمام خود را کم کنید. از مواد پاک‌کننده سازگار با محیط‌زیست استفاده کنید؛ زیرا این مواد به همراه آب مصرفی وارد چرخه آب خواهد شد. هر زمان که از پاک‌کننده‌های سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌کنید در واقع هم انرژی کمتر و هم آب کمتری استفاده کرده‌اید.

4- برای رفتن به محل کارتان قدم بزنید یا از دوچرخه استفاده کنید. البته این مورد برای افرادی که فاصله منزل تا محل کارشان خیلی زیاد است، امکان‌پذیر نیست. اما با این حال اگر این توانایی برای شما وجود دارد و آب و هوا نیز اجازه می‌دهد آن را انجام دهید.

5- وسایلی مانند لباس، مبلمان، وسایل آشپزخانه و هر چیزی که هم‌چنان قابل‌استفاده است، اما شما تصمیم به استفاده از آنها ندارید را اهدا کنید. افراد یا محل‌هایی را در نزدیکی خود بیابید و آنها را به جای اینکه دور بیندازید به آنها ببخشید. به این ترتیب هم اسراف نکرده‌اید و هم حسن‌نیت خود را نشان داده و به افراد نیازمند هم کمک کرده‌اید.صدها مورد دیگر از این تصمیمات سبز به ظاهر ساده وجود دارد که می‌توانند نوید بخش آینده‌ای سبزتر باشند. با این امید که سال 1395 سال پایدارتری برای محیط زیست باشد.