برخی درس‌ها با تجربه شخصی به بهترین شکل یاد داده می‌شوند. سعی کنید تجربه بسازید و مشاورانی بیابید که بتوانند داستان‌های خود را به اشتراک بگذارند. من در بیشتر دوران زندگی‌ام یک کارآفرین بوده‌ام. در دوران دبیرستان کسب‌وکارهای گوناگونی را شروع کرده‌ام؛ یک کسب‌و‌کار جمع‌آوری کتاب‌های کمیک در دانشگاه ایجاد کردم و در دهه ۲۰ زندگی‌ام اولین استارت‌آپ خودم (یک شرکت ماجراجویی و سفر) را شروع کردم. مجاهدت‌های من در زمینه کارآفرینی تا به امروز ادامه دارد. من در دهه ۴۰ زندگی‌ام هستم؛ در حالی که Red Rocket را راه‌اندازی کرده‌ام و به دنبال گروه‌هایی برای خرید هستم و به صدها کسب‌و‌کاری که در مرحله اولیه خود هستند، مشاوره می‌دهم. امروزه نگرش من برای مدیریت کسب‌و‌کارها نسبت به زمانی که جوان‌تر بودم، بسیار متفاوت شده است. تجربه‌ای که اکنون دارم اساسا من را به‌عنوان یک رهبر سازمانی آماده‌تر کرده است. اما آن پیش‌زمینه یا چشم‌اندازی که جوان‌تر بودم را ندارم.

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

تجربه، خرد ایجاد می‌کند: من دیگر یک مدیر ارشد اجرایی تازه‌وارد نیستم که تلاش می‌کند از همه چیز سر دربیاورد و در این فرآیند کلی اشتباه از او سر بزند. دهه‌ها مبارزه و زخمی شدن در این مسیر تفکر کسب‌و‌کار من را بهتر از قبل کرده است. با این تجربیاتی که به سختی به‌دست آمده است، سال‌ها یادگیری را ذخیره کرده‌ام.

خرد، محرک اعتماد است: تصمیمات کسب‌و‌کار مانند هر تصمیمی در زندگی است: هر چه بیشتر تصمیم گرفته باشید، راحتی بیشتری به‌دست می‌آورید. با این آسودگی، یک احساس اطمینانی ایجاد می‌شود که می‌گوید شما در مسیر درستی حرکت می‌کنید. کارآفرینانی که تازه وارد این وادی می‌شوند اغلب فاقد بینش و پیشگویی در مسیرشان هستند. تام برندی یک شبه قهرمان سوپربال نشد. سال‌ها فعالیت و کسب تجربه او را به این موفقیت رساند. این اثرات ترکیبی او را به موفقیت رساند و اکنون او یکی از بهترین و مطمئن‌ترین بازیکنان خط حمله است. کارآفرینان نیز تفاوتی با آنچه گفته شد، ندارند.

اعتماد منجر به کارآیی می‌شود: هر چه بهتر به موضوع خود اشراف داشته باشید، با کارآیی بیشتر می‌توانید برنامه خود را اجرا کنید. من ضرورتا نیاز ندارم که همه شب را بیدار بمانم و تلاش کنم دریابم که چگونه کارهایم را انجام دهم. من اکنون می‌توانم سریع‌تر تصمیم بگیرم و می‌دانم چگونه به بهترین شکل وقتم را سرمایه‌گذاری‌کنم. من دریافته‌ام که چه فعالیت‌هایی منجر به حداکثر بازدهی سرمایه‌گذاری در زمان، تحقیقات و انرژی من می‌شوند.

کارآیی با داده‌ها بیشتر رشد می‌کنند: در سال‌های گذشته، در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات محصول یا خدماتی که ایجاد کرده‌ بودم بسیار هیجان‌زده می‌شدم. امروزه محصول چندان اهمیتی ندارد. من بیشتر روی اقتصادهای حول آن محصول یا خدمات متمرکز هستم. تفاوت من در چیست؟ سود ناخالص؟ تکرار نرخ فروش؟ نرخ ریزش مشتری؟ هزینه جذب مشتری؟ درآمدهای دوره زندگی؟ بازدهی سرمایه‌گذاری بازاریابی؟

من در تصمیم‌گیری‌هایم به شدت داده‌محور هستم. من همیشه به دنبال اهرم‌های سودآور هستم که بتوانم برای مقیاس‌بندی یک کسب‌و‌کار از آنها کمک بگیرم. همه موارد گفته شده منجر به تاثیرگذاری بهتر می‌شود. سن به من آموخت که من در این نبرد تنها نیستم. بودن در کنار باهوش‌ترین افرادی که می‌شناسم از من رهبر سازمانی موثرتر و یک مدیر اجرایی کارآتر ساخته است. می‌توانم حتی بگویم که امیدوارم زیردستان من بسیار باهوش‌تر از من باشند؛ این موضوع اصلا من را نمی‌ترساند. تعداد بسیار زیادی از کارآفرینان جوان باید این احساس را داشته باشند که گویی باهوش‌ترین فرد در هر جمعی هستند. من به اعضای تیمم قدرت و اختیار انجام وظایفشان را می‌دهم و سپس از جلوی مسیر آنها کنار می‌روم. من نیازی ندارم تا در جزئیات تصمیم‌گیری هر فردی دخالت کنم؛ کاری که وقتی جوان‌تر بودم می‌کردم. از همه مهم‌تر، زمانی که مسائل اشتباه پیش‌ می‌روند، دیگر وحشت و اضطراب به خودم راه نمی‌دهم. بسیاری از افرادی که تازه وارد فضای کارآفرینی می‌شوند، خیلی زود مضطرب و نگران می‌شوند. این مساله مشکلات را بیشتر می‌کند؛ چرا که هرج و مرج و استرس غیرضروری ایجاد می‌کند. آن هم زمانی که یک سازمان باید بر حل مشکل خود متمرکزتر از همیشه باشد. یک نفس عمیق بکشید و به فکر چاره کار باشید.

پیام من به همه تازه‌واردهای دنیای کارآفرینی این است: تجربه بیندوزید (مستقیما یا از طریق مشاوران) تا به این ترتیب اعتماد را در خود تقویت کنید و از خودتان یک تصمیم‌گیرنده کارآتر و داده‌محور بسازید؛ کسی که در هدایت یک تیم از مدیران اجرایی باهوش و قدرتمند احساس راحتی بیشتری دارد و محض رضای خدا وقتی مسائل اشتباه پیش می‌رود، وحشت‌زده نشوید. همیشه یک راه‌حل منطقی وجود دارد. اگر این راهنمایی‌ها را دنبال کنید، می‌توانید به یک زندگی کاری متوازن‌تر گذار داشته باشید؛ زندگی که در حین پیشرفت کسب‌و‌کارتان شاهد افزایش حساب بانکی‌تان نیز خواهید بود.