بشقاب پرنده‌های ذهن آقای نویسنده!
فریده ایزدیان در ماه مه ‌2010، «ال اسپکتادور» روزنامه قدیمی و معتبر کلمبیا مصاحبه‌ای قدیمی با گابریل گارسیا مارکز را در مورد بشقاب پرنده‌ها منتشر کرد.
گارسیا مارکز خالق رمان محبوب «صد سال تنهایی» و چندین رمان دیگر، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های ادبی جهان و برنده جایزه ادبیات نوبل 1982 است. این مصاحبه به سرعت توسط چندین پایگاه خبری اسپانیایی زبان در سراسر آمریکای لاتین نیز منتشر شد. این مصاحبه را نخستین بار نشریه اسپانیایی سیکلوپ1 در سال 1969 با وی انجام داده. سیکلوپ در اواخر دهه 60 اطلسی در 45 بخش منتشر ساخت و آن را «راز فضا» نامید؛ نسل فضایی و حیات در سیارات دیگر. این نشریه همچنین بررسی اشیای ناشناخته پرنده را دنبال می‌کرد. در میان هیات علمی و ویراستاران آن، نام کارشناسانی همچون «آنتونیو ریبرا»2، «یوجینیو دنیانس»3، «ماریو لجت»4 به چشم می‌خورد. در همین نشریه چند مصاحبه با عنوان «نظر مردم» در مورد اشیای پرنده ناشناخته یا همان بشقاب پرنده‌ها با مردم عادی و چهره‌های فرهنگی مانند نویسندگان و منتقدان هنری و کارگردانان و... منتشر شده است. بیشتر این افراد همچون «ترنسی مایکس» 5، «جواکین جردا»6، «ماریو گس گیبر»7 و عده‌ای دیگر اکنون کاملا فراموش شده‌اند، اما یکی از آنها، آن نویسنده کلمبیایی، گابریل گارسیا مارکز بود که حالا یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان دنیا است. مارکز پیشتاز مکتب ادبی «رئالیسم جادویی»؛ مارکز روزی توضیح داد: «اصلی‌ترین دغدغه‌ام از میان بردن مرزی است که واقعیت و خیال را از هم جدا می‌کند. زیرا در دنیای آرمانی من مانعی وجود ندارد». در رمان‌ها و داستان‌های کوتاه این نویسنده جادوگر آمیختگی سحرانگیز واقعیت و خیال در جهانی ذهنی به گونه‌ای است که دیدگاه به دور از تعصب وی را در مورد بشقاب پرنده‌ها قابل باور می‌سازد. در ادامه ترجمه پرسش و پاسخ «سیکلوب» با مارکز درباره بشقاب پرنده‌ها را می‌خوانید:
نظر شما در مورد بشقاب‌پرنده ها چیست؟
عقل سلیم به من می‌گوید که آنها سفینه‌هایی از سیارات دیگر باشند، سفینه‌هایی که مقصدشان زمین نیست.
آیا شما به وجود زندگی در سیارات دیگر اعتقاد دارید؟
یاوه‌های کسانی که مدعی هستند زمین ما تنها سیاره قابل سکونت است بسیار رقت‌انگیز است، در حقیقت فکر می‌کنم ما مانند یک دهکده گمنام در کوچک‌ترین بخش زیبای جهان باشیم، و آن سفینه‌های نورانی که هر چند قرن، شبی از مقابلمان گذر می‌کنند ما را همان‌طور می‌بینند که ما به جوجه‌ها نگاه می‌کنیم!
شما فکر می‌کنید بشقاب پرنده ها از کجا می‌آیند و چه کسی آنها را کنترل می‌کند؟
سرنشینان این بشقاب پرنده‌ها باید موجوداتی باشند که چرخه بیولوژیکی‌شان به صورت قابل‌ملاحظه‌ای وسیعتر و موثرتر از ما است. ما دغدغه فکری آنها نیستیم؛ چرا که هزاران سال پیش، وقتی آخرین کاوش‌های جهانی‌شان را انجام می‌دادند، ما را بررسی کرده‌اند و باید بگویم آنها نه‌تنها بیشتر از خود ما، ما را می‌شناسند بلکه مقصد و غایت‌مان را هم می‌دانند. در واقع، زمین باید برای آنها مانند جزیره‌ای مهم در مواقع ناوبری فضایی باشد.
آیا شما فکر می‌کنید مردم در این مورد آگاهی کافی دارند؟
من معتقدم قدرت‌های عظیم چیزی در مورد بشقاب پرنده‌ها از ما پنهان نمی‌کنند. این صاحبان جهان را زیرک‌تر از آنچه هستند، نشان می‌دهد!
فکر می‌کنید چرا برخی از دانشمندان اصرار دارند که نه تنها امکان وجود آن سفینه‌های ماورایی پذیرفتنی نیست بلکه اساسا وجود چنین پدیده‌هایی را انکار می‌کنند؟
آنچه باید بگویم این است که بشر استحقاق داشتن دانش کیمیاگری را نداشت که آزمایشگاه را مانند آشپزخانه‌ای ساده برای کشف روشنگری می‌دانست و ما امروز دچار خودکامگی هستیم که تعصب ناشی از آن اجازه پذیرفتن هیچ مدرکی که نشانه‌ای در زمین ندارد را نمی‌دهد. آنها عده‌ای دانشمند واپس‌گرا هستند که وجود مریخی‌ها را فقط به این دلیل که خودشان آنها را ندیده‌اند، انکار می‌کنند. آنها حتی از خودشان نمی‌پرسند که ممکن است موجودات مریخی همان میکروب‌هایی باشند که در بدن ما ایجاد بیماری می‌کنند. ما نیز به شگفت‌زدگی مان از دیدن سفینه‌های نورانی که پیش از این در شب کتاب مقدس حضور داشتند، ادامه خواهیم داد، همچنین اگر خدمه سفینه‌هاشان برای صرف ناهار با ما، به زمین نشستند آنها را همواره انکار خواهیم کرد حتی اگر پیش از این بارها این اتفاق افتاده باشد. زیرا ما کوته‌فکرترین، متعصب‌ترین و واپسگراترین ساکنین جهان هستیم.

پاورقی:
۱- Ciclope
۲- Antonio Ribera
۳- Eugenio Danyans
۴- Mario Lleget
۵- Terenci Moix
۶- Joaquin Jorda
۷- Mario Gas Cabre