بیماری چند میلیاردی
دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- 8 الی 15 بهمن ماه به‌عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نام‌گذاری شده است. به همین منظور هفته گذشته مرکز تخصصی رادیوتراپی انکلوژی رضا(ع) که مجهزترین و بزرگترین مرکز درمانی بیماران سرطانی در کشور است به منظورآموزش و آگاهی‌بخشی هرچه بیشتر درمورد این بیماری شایع، میزبان اهالی رسانه شهر مشهد بود. سرطان در دنیا دومین عامل مرگ و میر و در کشور ما بعد از بیماری قلبی و تصادفات جاده‌ای به‌عنوان سومین عامل مرگ و میر شناسایی شده است، در این نشست پس از بازدید از امکانات و تجهیزات این مرکز درمانی که توسط خیّران و کمک‌های مردمی تأسیس و اداره می‌شود و روزانه بین 500 تا 600 بیمار مراجعه‌کننده از سراسر کشور و کشورهای همسایه دارد، پای سخنان دست اندرکاران مرکز درمانی رضا نشستیم.
هیچ بیماری به‌خاطر فقر نباید از درمان باز بماند
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی در این جلسه با بیان اینکه انجمن حمایت از بیماران سرطانی به منظور درمان مطلوب‌تر بیماران با امکانات و تجهیزات مدرن و با ارزش ۵۰ میلیارد تومان این مرکز درمانی را به همت خیران تأسیس کرد، افزود: هدف خیران از تأسیس و راه‌اندازی مجموعه این است که تمام بیماران با تعرفه دولتی درمان شوند و نیز هیچ بیماری به علت نداشتن تمکن مالی از درمان باز نماند و از صفر تا ۱۰۰ هزینه‌های درمانش توسط این موسسه خیریه پرداخت شود. اصغر افراسیابی با بیان اینکه این مرکز در سال ۸۷ مجهزترین دستگاه شتاب‌دهنده یا همان دستگاه شیمی درمانی را وارد کشور کرده و اکنون در حال خریداری پنجمین دستگاه شتاب‌دهنده از شرکت زیمنس آلمان است، گفت: این دستگاه در حال حاضر پیشرفته‌ترین دستگاه پرتودرمانی در دنیاست. این خیّر با ذکر این مهم که پرتودرمانی بیماری سرطان بین ۳۰ تا ۵۰ روز به طول می‌انجامد، گفت: لذا یکی از مزایای این مرکز درمانی خیریه این است که برای بیماران نیازمندی که ساکن مشهد نیستند و جایی برای اسکان ندارند، آسایشگاهی تعبیه شده است که در مدت درمان در آنجا نگهداری شوند.

طی سه سال آینده بیمارستان تخصصی سرطان به بهره‌برداری می‌رسد
افراسیابی از بهره‌برداری بیمارستان تخصصی سرطان با ۲۶ هزارمتر زیربنا در فاصله ۷۰۰ متری این مرکز درمانی طی سه سال آینده خبر داد و گفت: در این بیمارستان از مرحله خدمات تشخیص تا درمان و جراحی را به بیماران ارائه خواهیم داد. وی ضمن تاکید بر اهمیت تست غربال‌گری گفت: ما با آموزش و پرورش قرارداد بسته‌ایم که بازنشستگانش را برای تست غربال‌گری به این مرکز معرفی کند، چراکه درمان سرطان، قشر متوسط جامعه را نیز به لحاظ مالی ناتوان می‌کند، پس بهترین راه پیشگیری و شناسایی به‌موقع این بیماری است.

بیماران خارجی هم با تعرفه دولتی درمان می‌شوند
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی درباره بیماران مراجعه‌کننده به این مرکز گفت: ۲۰درصد از بیماران مراجعه‌کننده، خارجی‌ها هستند که ۱۵ درصد آنان عراقی و ۵ درصد افغانستانی و ترکمنستانی هستند و علی‌رغم اینکه وزارت بهداشت تعرفه سه برابری نرخ دولتی را برای درمان بیماران خارجی درنظر گرفته است ولی ما از خارجی‌ها هم تعرفه ایرانی‌ها را دریافت می‌کنیم.

با سرطان هم مثل سایر بیماری‌ها برخورد کنیم
یکی از متخصصان پرتو درمانی و از خیّران این مرکز درمانی در مورد بیماری سرطان در این نشست گفت: سرطان همیشه بدخیم است ولی توده‌ای که با آن همراه است ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشد. وقتی که این بیماری تشخیص داده می‌شود و بعد از اینکه جراحی می‌شود بعد از مدتی جاهای دیگری از بدن بیمار را دربرمی‌گیرد و اینجاست که سرطان شکل می‌گیرد.غلامحسین نوفرستی با تاکید بر اینکه مردم نباید از سرطان بترسند و باید با آن مثل تمام بیماری‌های دیگر برخورد کنند، افزود: اگر با چنین تفکری به این بیماری نگاه کنند خیلی راحت می‌توانند با سرطان کنار بیایند چراکه بیش از ۵۰ درصد سرطان‌های افراد بالغ درصورتیکه به موقع شناسایی شوند، قابل‌درمان هستند و در اطفال نیز بیش از ۶۰ درصد امکان درمان وجود دارد. پس ما نباید نسبت به سرطان نگاه منفی داشته باشیم. وی مشکل اصلی را دیر مراجعه کردن بیماران به پزشک دانست و گفت: اکثر بیماران زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مرحله پیشرفته است. هرچه بیمار زودتر مراجعه کند شانس درمانش بیشتر می‌شود. متاسفانه حتی در بین افراد تحصیل‌کرده هم هستند کسانیکه از مراجعه به پزشک می‌هراسند. این متخصص پرتودرمانی با یاد کردن از بحران‌های متعددی که پیش‌روی بیماران سرطانی است، گفت: مهمترین این بحران‌ها بحران اقتصادی است. هزینه‌های درمان سرطان بسیار بالاست. اما اگر غربال‌گری به موقع انجام شود، می‌توان از وقوع این بحران‌ها جلوگیری کرد.

علائم هشدار دهنده سرطان چیست؟
نوفرستی با تاکید براینکه علائم هشداردهنده می‌تواند به بیمار کمک کند، گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماری‌های سرطان از طریق شناسایی این علائم قابل‌تشخیص است. البته این علائم هشداردهنده به این معنی نیست که هرکس این علائم را داشته باشد، سرطان دارد، وی مشکل در بلع غذا، استفراغ خونی، خلط خونی، گرفتگی صدا، مشاهده خون در ادرار و تغییر در اجابت مزاج و مشاهده هر توده‌ای در بدن بخصوص توده در پستان خانم‌ها و خال‌ها و زخم‌های روی صورت که خوب نمی‌شوند را به عنوان علائم هشدار نام برد و تصریح کرد: افراد در صورت مشاهده این علائم هشداردهنده باید به پزشک مراجعه کنند.

سرطان مری شایع‌ترین سرطان در ایران است
نوفرستی درباره سرطان‌های شایع در ایران گفت: ما اگر به آمار مرکز بهداشت توجه کنیم سرطان‌های شایع در ایران و استان خراسان، سرطان پستان، معده، مری، روده، مثانه، خون، مغز و استخوان و غدد لنفاوی هستند که استان خراسان در کمربند جغرافیایی سرطان مری قرار دارد، یعنی سرطان مری در کتاب‌های مرجع پزشکی هم به نام ایران ذکر شده است. وی از وضعیت آب و هوایی، تغذیه و شرایط اجتماعی افراد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان مری نام برد و گفت: آلودگی هوا و ذرات معلق در آن می‌توانند به‌عنوان یک عامل ایجاد سرطان مطرح باشند به‌خصوص سربی که ممکن است در بنزین باشد خود یک عامل سرطان است. او همچنین از سیگار به عنوان عامل اصلی بروز یازده نوع سرطان یاد کرد.

سرطان را مخفی نکنیم
این پزشک متخصص از اهمیت آگاهی‌بخشی به مردم صحبت کرد و گفت: ما باید کمک کنیم مردم به آگاهی برسند و به علائم هشداردهنده توجه کنند، ما باید مردم را آگاه کنیم تا ازسرطان نترسند، چون وقتی فردی در خانواده دچار سرطان می‌شود در اکثر مواقع خود بیمار از بیماری خود آگاه نیست و نزدیکانش به او دروغ می‌گویند و از ما هم می‌خواهند که به بیمار دروغ بگوییم با این تصور که به او کمک می‌کنند، درصورتیکه این نگاه، خوبی نیست، ما نباید به فرد دروغ بگوییم و باید با نحوه درست به او آگاهی دهیم. بیمار این حق را دارد که درباره بیماری‌اش بداند و ما نباید با پنهان کردن بیماری‌اش در او تنش ایجاد کنیم.

کمک‌های مردمی را به مردم می‌رسانیم
مسئول مشارکت‌های مردمی مرکز درمانی رضا در این جلسه سخنان خود را این گونه آغاز کرد: افتخار ماست، سالیانه میلیاردها تومان هزینه درمان بیماران نیازمند را فراهم می‌کنیم و کمک‌های مردمی را به خود مردم باز می‌گردانیم. ماهرخ شاکریان با تاکید بر اینکه این مرکز واحد درآمدزایی نیست و فقط هزینه‌بر است از سه نوع مشارکت مردمی در این مجموعه یاد کرد و گفت: یک گروه افرادی هستند که تماس می‌گیرند و هزینه مراسم یادبود ازدست‌رفتگانشان را به ما می‌دهند، گروه دیگر کسانی هستند که زمین یا ملک شخصی خود را وقف می‌کنند مثل هتل دانشور، هتل صدف و ... و گروه سوم نیز کسانی هستند که از طریق عضوگیری وارد مجموعه ما می‌شوند و این اعضا امروز بالغ بر ۱۰ هزار نفر هستند که از ماهی ۵ هزار تومان تا ۵ یا ۱۰ میلیون تومان به صورت مستمر برای درمان بیماران این مرکز می‌پردازند.

هزینه‌های گزاف درمان سرطان
جزایری ضمن تاکید بر هزینه‌های بالای درمان سرطان گفت: هریک از دستگاه‌های پرتودرمانی با هزینه نصب بین 24 تا 25 میلیارد تومان هزینه دارد، ما همچنین 80 میلیون تومان در ماه کمک دارویی و تغذیه‌ای به بیماران می‌دهیم. وی همچنین در مورد سیاست‌های کاری این مرکز درمانی افزود: وظیفه ما در سه بخش آموزش که از طریق آموزش و پرورش و رسانه‌ها انجام می‌دهیم، پژوهش که زیرنظر متخصصان انجام می‌دهیم و درمان که توسط بهترین متخصصان انجام می‌دهیم، تعریف می‌شود. غلامرضا جزایری در خاتمه یادآور شد: علی‌رغم اینکه ما مسئولیت سلامت جامعه را عهده‌دار نیستیم ولی بار عمده‌اش بر دوش ماست و حتی یک ریال هم کمک دولتی دریافت نکردیم.