7 اشتباه رایج زنان ومردان در رابطه

میترا فتحی

گروه درمانگر و مربی زندگی

info@mitrafathi.com 

یکی از مهم‌ترین اهداف خلقت انسان «برقراری رابطه» است. بسیاری از تلاش‌های بشر در طول تاریخ در جهت برقراری رابطه و تسهیل آن بوده است. امروزه، بخش عظیمی از تکنولوژی، تحقیقات روانشناسی، مباحث فلسفی و تلاش نویسندگان در حوزه‌های مختلف صرف مساله «برقراری رابطه» می‌شود. علاوه بر این، بخش عظیمی از دغدغه و مشکلات انسان‌ها نیز مربوط به موضوع برقراری رابطه با دیگران شده است. برقراری رابطه کار سختی نیست، انسان بر حسب نیاز می‌تواند به هر طریقی خواسته یا ناخواسته با دیگران ارتباط برقرار کند اما آنچه که مهم است «چگونه ارتباط برقرار کردن» است. همه ما با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم، برخی هم قادر به برقراری ارتباطات وسیع نیستند اما به هر حال ارتباطاتی را با دیگران در زندگی خود دارند؛ اما متاسفانه همه ما در روابط خود اشتباهاتی را مرتکب می‌شویم که گاه خسارت‌های سنگینی برای ما به بار می‌آورند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم مربوط به رابطه با جنس مخالف است. در این مقاله سعی بر آن داریم که هفت اشتباه رایج زنان و مردان در رابطه با یکدیگر را برای شما شرح دهیم.

اشتباه شماره 1: صحبت نکردن راجع به احساسات

اینکه هر دو طرف رابطه یا یکی از طرفین آن درباره احساسات خود صحبت نکنند. بسیار مهم است که ما بتوانیم در زندگی خود و در روابط خود از احساساتمان با دیگران سخن بگوییم و از آن مهم‌تر، این است که بتوانیم در رابطه عاطفی خود به راحتی احساسات خود را با شریک عاطفی‌مان در میان بگذاریم. زمانی که دو طرف رابطه بتوانند از احساسات خود با یکدیگر صحبت کنند رابطه عمیق‌تر، سالم‌تر و صمیمانه‌تری خواهند داشت؛ همچنین، آنها بهتر می‌توانند رابطه خود را مدیریت کنند.

اشتباه شماره 2: صحبت نکردن راجع به خواسته‌هایی که از یکدیگر داریم

اشتباه بعدی در یک رابطه این است که افراد خواسته‌های خود را از یکدیگر پنهان کنند. گاهی برخی افراد گمان می‌کنند که طرف دیگر رابطه یا همسرشان، خودش باید بداند که آنها چه چیزی می‌خواهند و نیازی نیست که همیشه همه چیز را بر زبان آورند. این یک اشتباه بزرگ است. هیچ انسانی به قول معروف، کف دست خود را بو نکرده است که بداند دیگری از او چه می‌خواهد. قرار بر حدس و گمان نیست، قرار بر این است که هر یک از ما بنا بر ایجاد یک رابطه سالم خواسته‌های خود از یکدیگر را بیان کنیم. رفتار سالم این است که: «آنچه را نیاز دارید و می‌خواهید درخواست کنید و در انتظار حدس دیگران و رفع آن بدون اینکه درخواست کرده باشید وقت و انرژی خود را هدر ندهید»

اشتباه شماره 3: انتقاد کردن از یکدیگر

ما با کسی وارد رابطه احساسی نمی‌شویم یا با کسی ازدواج نمی‌کنیم که وی را به باد انتقاد بگیریم. برخی افراد در روابط خود نقش معلم، ناظم، مجازات‌گر یا مرشد را بازی می‌کنند و هر لحظه در انتظار به‌دست آوردن فرصتی هستند که دیگری را به باد انتقاد بگیرند. ما با مرد/ زن رابطه برقرار می‌کنیم تا در کنار یکدیگر آرامش بگیریم. اگر قرار باشد که آرامش و امنیت را از یکدیگر سلب کنیم پس دیگر دلیلی برای برقراری رابطه وجود ندارد. به یکدیگر با بخشش، محبت و امنیت آرامش دهید و از انتقاد از یکدیگر پرهیز کنید. هیچ یک از ما مسوول تربیت یا مجازات شریک عاطفی خود نیستیم و اگر مواردی در رابطه هست که نیاز به تغییر دارد باید با بهترین کلام و در صلح به وی انتقال دهیم. زوج‌هایی که عزت نفس و هوش هیجانی بالایی دارند هر دوی آنها برای بهبودی، ترمیم و حفظ رابطه تلاش می‌کنند.

اشتباه شماره 4: توقع بیش از حد و ایده‌آلیست بودن نسبت به همسر

برخی از افراد گمان می‌کنند که باید با فردی ازدواج کنند که از همه لحاظ بی‌عیب و نقص و کامل باشد. این یک توهم و توقع عصبی است. هیچ انسانی بی‌نقص نیست و توقعات بیش از حد از شریک عاطفی موجب به‌هم خوردن توازن، آرامش و صمیمیت رابطه می‌شود. زوج‌هایی که عزت نفس بالایی دارند یکدیگر را همان‌گونه که هستند می‌پذیرند و اگر هوش هیجانی آنها نیز بالا باشد خوب می‌دانند که برای حفظ سلامت رابطه نیاز است که هر دو طرف در خود تغییراتی را ایجاد کنند تا بتوانند یکدیگر را شاد و رابطه را ترمیم و حفظ کنند.

اشتباه شماره 5: سرزنش کردن

یکی دیگر از اشتباهات رایج و آسیب‌زننده در رابطه سرزنش شریک عاطفی است. افرادی که عادت به سرزنش همسر خود دارند سردی و مرگ رابطه خود را تضمین می‌کنند. هیچ انسانی دوست ندارد که دائما مورد سرزنش قرار بگیرد و هر انسانی زمانی که مورد تشویق و تحسین قرار بگیرد بازدهی بهتری خواهد داشت.

اشتباه شماره 6: بحث‌های طولانی و مداوم

بحث کردن ممنوع! چه زمانی بحث می‌کنیم؟ زمانی که فکر می‌کنیم تفکر، سلیقه، باور یا انتخاب ما درست است و می‌خواهیم حرف خود را غالب کنیم، در غیر این‌صورت آنچه میان ما و دیگری رد و بدل می‌شود «تبادل اطلاعات» نام دارد که طبق آن ما صرفا آگاهی و اطلاعاتی را به دیگری منتقل می‌کنیم و قصد اثبات خود یا حرف خود را نداریم. اصولا بحث کردن انرژی رابطه از بین می‌برد و آن را رو به سردی می‌کشاند. ما در آموزش رفتارهای سالم به افراد می‌آموزیم که تا حد امکان از بحث کردن در رابطه، خصوصا در رابطه عاطفی، پرهیز کنند.

اشتباه شماره 7: حق به جانبی

یکی از اساسی‌ترین مشکلات روابط «حق به جانب بودن» طرفین آن است. یک رابطه سالم فضایی است که در آن هر دو طرف رابطه در حین حفظ فردیت و حرمت نفس خود، برای یکدیگر زندگی می‌کنند. یعنی اگر ما در یک رابطه فقط به فکر منافع، علایق، سلایق، خواسته ها، نیازها و اعتقادات خود باشیم بهترین کار این است که با خودمان ازدواج کنیم زیرا ما خودپرست و حق به جانب هستیم. خودپرستی و حق به جانبی در یک رابطه موجب می‌شود ما نتوانیم دیگری را به خوبی ببینیم، بپذیریم و درک کنیم. خودپرستی و حق به جانبی موجب می‌شود که اگر در مشاجره‌ای یا اختلافی در رابطه آسیب ببینیم فقط به فکر ترمیم و بهبودی احساس خود باشیم و احساسات و زخم‌های دیگری برایمان مهم نباشد و این حالت، خشم و رنجش را در طرف مقابل افزایش می‌دهد. کسانی که در یک رابطه فکر می‌کنند همیشه حق با آنهاست و دیگری مقصر است بزرگترین لطمه را به رابطه خود وارد می‌کنند و میزان بحث و جنگ را در رابطه افزایش می‌دهند. این حالت در افرادی که سطح خودشیفتگی‌شان بالا است بیشتر دیده می‌شود. در مشکلاتی که در رابطه رخ می‌دهد هر دو طرف سهم دارند و موثرند، مگر اینکه یکی از آنها دچار بیماری‌های ذهنی یا روانی باشد.

برگزاری کارگاه زنان و زنانگی در تهران. با مبحث آسیب شناسی و ترمیم رابطه، شناخت زنانگی درون و تعدیل کهن الگوها، شناخت تفاوت‌های نرم افزاری زنان و مردان. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید: ۰۹۱۰۶۶۱۱۲۱۸

7 اشتباه رایج زنان ومردان در رابطه