حسین موسوی جام جهانی فوتبال بزرگ‌ترین فستیوال دنیا است که میلیاردها آدم را برای نزدیک به یک ماه به خود مشغول می‌کند. در این میان رسانه‌ها مهم‌ترین عامل تجزیه و تحلیل بازی‌ها می‌شوند و تا روز آخر پیگیر این نبرد جهانی هستند. آوردگاهی که هر چهار سال یکبار در کشوری، در قاره‌ای برگزار می‌شود. بامداد دوشنبه زمانی که شیپور پایان بازی‌ها به صدا در آمد، مهم‌ترین رسانه‌های دنیا تیتر یا عکس یک خود را به این موضوع اختصاص دادند. جایی که آلمان قهرمانی بی چون و چرایی را به دست آورد و با شایستگی بر بام فوتبال جهان ایستاد. در این میان روزنامه‌های جهان، سیاسی و غیر سیاسی، خاصه ورزشی‌ها صفحه یک خود را با این موضوع بستند. اگرچه شاید در میان روزنامه‌های خارجی، معدود روزنامه‌های کره‌شمالی این موضوع را به گونه دیگر پوشش دهند. جایی که مجری برنامه تلویزیون دولتی کره‌شمالی خبر از حضور این کشور در فینال مسابقات می‌دهد و قرار بوده است، با پرتغال بازی فینال را برگزار کند.


روزنامه واشنگتن پست
pic1

جام پایان یافت، درگیری‌ها نه
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست همچون سایر روزنامه‌های دنیا عکس یک خود را به رویداد جام جهانی و تیم ملی آلمان اختصاص داد. این روزنامه با اشاره به پیروزی آلمان از دریچه اقتصادی به برگزاری جام جهانی پرداخت، در جایی که برزیل انتظار داشت جام را در خانه نگه دارد تا بتواند بخشی از اعتراضات را فروبنشاند، اما با تحقیر میزبان در بازی‌های نیمه‌نهایی و هزینه ۱۲ میلیارد دلاری، دیلما روسف از این پس آماج حملات بیشتری قرار خواهد گرفت.
این بازی‌ها در شرایطی در برزیل برگزار شد که تنها عایدی 3 میلیارد دلاری برای این کشور به همراه داشته، اما نتوانسته است آتش خشم معترضان را بکاهد. یک شهروند ریویی می‌گوید: برزیل می‌خواست خود را به جهان نشان دهد؛ اما نتوانست.





روزنامه تایمز
pic۲

بی‌قوار‌گی جا خالی کرد و به زیبایی ختم شد
روزنامه بریتانیایی تایمز، عکس و تیتر یک خود را به موضوع جام جهانی و قهرمانی آلمان در این میدان جهانی اختصاص داد. این روزنامه ضمن تمجید تیم ملی آلمان نوشت: این سری از مسابقات جهانی یکی از بهترین دوره‌های جام جهانی بود که تاکنون برگزار شده است. در این دوره از مسابقات 64 بازی برگزار شد و 171 گل به ثمر رسید. با این میزان گل به ثمر رسیده، رکوردی تازه در میزان گل‌های رد و بدل شده در جام‌های جهانی به ثبت رسید. این روزنامه در ادامه با توجه به زشتی و زیبایی‌های این جام جهانی نوشت که انگلیس تیم غم‌انگیزی بود که وداعی زود هنگام با بازی‌ها داشت. برزیل نیز میزبانی حیرت انگیز بود که توانست این مسابقات را به خوبی برگزار کند، اما دولت برزیل هم‌اکنون با یک هزینه 6/11 میلیارد دلاری طرف است که مالیات دهندگان برزیلی را به شدت خشمگین کرده است.




روزنامه صباح
pic3

برای آلمان‌ها مسی و مارادونا فرقی ندارد
روزنامه ترکیه‌ای صباح همچون سایر روزنامه‌های دنیا عکس اصلی خود را به قهرمانی تیم ملی آلمان اختصاص داد. این روزنامه اما نسبت به سایر روزنامه‌های دنیا در تیتر خود یک نوستالژی تلخی را نیز به آرژانتینی‌ها گوشزد کرده بود. این روزنامه با اشاره به فینال جام جهانی سال ۹۰ نوشت که آرژانتین دوباره در فینال مغلوب آلمان شد. درست مثل ۲۴ سال قبل. جایی که لوتار ماتیوس در برابر دیدگان پر اشک مارادونا جام را بر بالای سر خود برد. این‌بار نیز رویداد تاریخی سال ۹۰ به گونه‌ای مشابه تکرار شد. باخت در دقایق پایانی. درست مثل سال ۹۰. این‌بار نیز لام جام را در مقابل دیدگان مغموم مسی بالا برد و تاریخ را تکرار کرد. آلمان‌ها در این جام بی‌رحم بودند، و برزیل را با تحقیر به رده‌بندی هدایت کردند و در فینال نیز در یک بازی دراماتیک آرژانتین را مغلوب خود کردند.




روزنامه کوریره دلا اسپرت
pic۴

«نمونه‌ها» در جام جهانی
روزنامه ایتالیایی کوریره دلا اسپرت عکس یک خود را به قهرمانی تیم ملی آلمان اختصاص داد. جایی که مرکل، صدر اعظم آلمان، و گاووک، رئیس‌جمهوری این کشور به رختکن این تیم رفتند و از بازیکنان تیم‌شان تقدیر به عمل آوردند. این روزنامه نوشت: تیم ملی آلمان با ترکیب بازیکنان مهاجری همچون مجارستان، آفریقا و لهستان توانست، تیم یکدستی به وجود آورد و در نهایت جام را لام بر بلای سر خود ببرد. این روزنامه از این تیم به عنوان تیم «نمونه‌ها» در این جام یاد کرد که توانست، با اقتدار بر سکوی نخست جهانی بایستد. این روزنامه همچنین با اشاره به بازیکنی همچون مسی او را بزرگ‌ترین ناکام فینال جام جهانی دانست.



روزنامه وال استریت ژورنال
pic۵

«همکاری تیمی» آلمان، «جام» را به همراه داشت
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال عکس یک خود را به قهرمانی آلمان اختصاص داد. این روزنامه آمریکایی، اما از زاویه دیگری به قهرمانی ژرمن‌ها نگاه کرد. آنها این نگاه خود را در تیتر این عکس نیز لحاظ کرده‌اند. این روزنامه نوشت: تا زمانی که صدای سوت پایان به صدا درآمد، هیچ‌کس نتیجه را باور نمی‌کرد. این بازی پایاپای پیش می‌رفت و برای بازی‌هایی با روندی این‌گونه، سخت است نتیجه را پیش‌بینی کرد. یواخیم لو می‌گوید: پیش از بازی به بازیکنانش گفته است شما بیش از آنچه تصور کنید به دست خواهید آورد. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: تیم آلمان با کار تیمی و بازی‌های یکدست جام را فتح کرد. جامی که برای نخستین بار در قاره آمریکا به تیمی از اروپا رسید.



روزنامه نیویورک تایمز

pic6

جام سرخوشانه آلمانی‌ها
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به عنوان یک روزنامه سیاسی، عکس یک خود را به قهرمانی آلمان اختصاص می‌دهد و با ستایش از تیم ملی آلمان می‌نویسد: باستین شوان اشتایگر، به همراه هم‌تیمی‌های خود با غلبه بر تیم ملی آرژانتین جام جهانی را فتح می‌کند.
این در شرایطی است که آنها بزرگ‌ترین هماورد خود، یعنی برزیل را پیش از این بازی «خُرد» کرده بودند. آنها در این بازی توانستند در وقت‌های اضافی با تک گل گوتزه، تیم آرژانتین را مغلوب کنند.
این گل در شرایطی به ثمر رسید که همگان انتظار داشتند، تیم برنده را ضربات پنالتی مشخص کند.


روزنامه گلف نیوز
pic۷

آلمان قهرمان
روزنامه اماراتی گلف نیوز عکس یک خود را با تیتر آلمان قهرمان همراه کرد.
این روزنامه با انتخاب عکسی که لحظه به ثمر رسیدن گل برتری آلمان را نشان می‌دهد به تمجید از ژرمن‌ها پرداخت. این روزنامه در شرح عکس با فونتی درشت نوشت: «لحظه طلایی». سپس در مطلب می‌خوانیم: فینال بزرگ در ماراکانای نوستالژیک، با قهرمانی آلمان‌ها پایان یافت. گلی که در دقیقه ۱۱۳ توسط ماریو گوتزه به ثمر رسید، باعث شد که دستان مسی به کاپ قهرمانی نرسد. این روزنامه نیز مثل برخی از روزنامه‌ها به رویداد منحصربه‌فرد پیروزی یک تیم اروپایی در قاره آمریکا اشاره می‌کند و می‌نویسد که آلمان این قانون نانوشته را شکست و به‌عنوان نخستین تیم اروپایی که توانسته است در آمریکای لاتین جام را بر بالای سر ببرد شناخته شد.