بهبود وضعیت بانکی، تحریک تقاضا و افزایش صادرات غیرنفتی
رئیس جمهوری محورهای اصلی خروج از رکود را بهبود وضعیت بانکی، تحریک تقاضا و افزایش صادرات غیرنفتی دانست. روحانی با تشریح مسائل اقتصادی کشور گفت: ما در جریان مذاکرات همواره تلاش داشتیم تا حربه ابزار اقتصادی و تحریم را از دست دشمن بگیریم. وی افزود: تحریم هایی که در قبال ایران به کار گرفته شد کم سابقه بود و اعمال تحریم بانکی در واقع اولین نوع تحریم هایی بود که غرب و آمریکا علیه ما به کار گرفت.
روحانی گفت: البته در اعمال این نوع تحریم ها، وفور درآمدهای نفتی و در نتیجه واردات بیشتر منجر به این شد تا این علامت را به طرف مقابل بدهد که برای جلوگیری از مبادلات پولی تحریم بانک مرکزی ایران را کلید بزنند که همین کار را هم انجام دادند.

وی گفت: اولین کاری که لازم بود تا حربه تحریم را از دست دشمن بگیریم این بود که باید نشان می‌دادیم شرایطی را ایجاد کرده ایم که هم تورم کاهش یافته و هم به رشد مثبت اقتصادی در این شرایط سخت رسیده ایم که البته این اتفاق مثبت هم افتاد.
روحانی گفت: گروه 1+5 دراین شرایط در نظر داشت با تمدید پی در پی مذاکرات و البته توامان با کاهش قیمت نفت امتیازات بیشتری از ما بگیرد که موفق به این کار نشد.
وی گفت: درخصوص مسائل اقتصادی در شش ماه آینده رشد اقتصادی بهتری خواهیم داشت و البته در سال آینده رشد اقتصادی چشمگیرتری داریم. پیام من به ملت ایران این است که همه آماده یک جهش اقتصادی باشیم.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص بسته خروج از رکود گفت: این بسته سه هدف اصلی را در بر می‌گیرد. این سه هدف شامل: بهبود وضعیت بورس و بانک، تحریک تقاضا و افزایش صادرات غیرنفتی است.

وی گفت: در خصوص بورس مشکلی که داریم این است که تولیدکنندگان ما برای تامین سرمایه به بانک مراجعه می‌کنند و بانک‌ها هم یا منابع کافی ندارند یا سود زیادی می‌خواهند. ما می‌خواهیم کاری کنیم که بانک‌های منضبط بتوانند در ارائه تسهیلات دست باز داشته و در عوض هزینه کمتری برای بخش پولی خود داشته باشند.
رئیس جمهور گفت: همچنین درصدد هستیم تا با کاهش سودهای بانکی و تطبیق دادن آن با نرخ تورم بتوانیم تسهیلات ارزان تری را به تولیدکنندگان بدهیم.

روحانی با اشاره به تحریک تقاضا در بسته خروج از رکود گفت: تلاش می‌کنیم با ایجاد شرایطی بتوانیم خرید را هم برای مردم وهم برای دولت آسان و کم هزینه کنیم. ما همچنین 5/7 هزار میلیارد، در بودجه جاری برای طرح‌های عمرانی و زود بازده در نظر گرفته ایم و همچنین یارانه هایی برای بخش تولید کشور اعمال می‌کنیم.
رئیس جمهوری در ادامه اظهاراتش گفت: برای خرید کالا نیز تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم، مثلا اقساط پرداختها را طولانی می‌کنیم که این کارها در نهایت منجر به بهبود اوضاع تولیدمان می‌شود. وی گفت: البته در زمینه صادرات غیر نفتی نیز تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که نسبت به دو مورد فوق زمانبر خواهد بود.