اپل دست به دامن مک لارن می‌شود

مک لارن از جمله شرکت‌های خودسازی است که نامش با سرعت و فرمول یک همخوانی دارد و بسیاری از افراد فرمول یک را با مک لارن می‌شناسند. شهرتی که حتی قدیمی‌تر از خودروساز بودن این شرکت است. این شرکت بریتانیایی خودروی‌های سوپر اسپرت می‌سازد و همزمان در مسابقات فرمول یک هم حضور فعال و موثری دارد. مک لارن در ابتدا با نام مک لارن موتور ریسینگ در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد و در بخش ساخت خودروهای مسابقه‌ای فعالیت داشته است. اخیرا بر اساس گزارش‌ها و شایعاتی که مطرح شده است گفته می‌شود اپل قصد خرید این خودروساز پر آوازه را دارد. شرکت اپل به‌عنوان اولین شرکت جهان از نظر ارزش برند در بخش فناوری فعالیت دارد و گوشی‌ها و محصولات مبتنی‌بر فناوری‌اش طرفداران زیادی دارد و نمودار فروش محصولات این برند همواره صعودی بوده است. این شرکت سیستم‌های ارتباط بین خودرو و تلفن همراه را ارائه کرده است که در بسیاری از خودروهای روز وجود دارد.

نزدیک شدن شرکت‌هایی مانند اپل به خودروسازها نشان می‌دهد که این غول‌های فناوری به جاده و حمل‌و‌نقل علاقه‌مند شده‌اند و می‌خواهند شانس خود را در پیست‌های مسابقه و جاده‌ها امتحان کنند. اینکه اپل قصد کرده تا مک لارن را بخرد نشان از آرزوهای دور و دراز این شرکت در خودروسازی دارد. دو هفته پیش عنوان شد که اپل برنامه ساخت خودرو خود را متوقف کرده است، اما ظاهرا توقفی در کار نیست و یک بازنگری کلی در آن وجود دارد. اپل می‌خواهد به جای آنکه کل خودرو را از نو بسازد، با خرید یک برند خودرویی معروف، روی تجهیز و هوشمندسازی آن متمرکز شود.بروس مک لارن در حالی شرکتش را تاسیس کرد که در این سال‌ها خودروهای سوپر اسپرت در حال رسیدن به سرعت‌های اعجاب‌انگیز بودند، اما بروس و مهندسانش به جای سرعت روی هندلینگ و پایداری خودروهایشان کار کردند. چیزی شبیه اپل در دنیای موبایل‌ها که به جای مگاپیکسل دوربین روی نرم‌افزار و رابط کاربری تاکید می‌کند. علاقه‌مند شدن اپل به مک لارن نشان می‌دهد که صاحبان سیب نیم خورده به خوبی می‌دادند که خودروهای آینده صرفا نمی‌توانند مبتنی بر فناوری باشند و در درجه اول باید ماشین باشند!

در این میان شرکت گوگل نیز با علاقه‌ای که در رابطه با خودروهای خودران از خود نشان داد نتوانست به نمونه موفق و تولیدی دست پیدا کند و اکنون دست به دامن هیوندای شده است، اما در میان صدها شرکت خودروساز، مک لارن به‌دلیل زیرساخت‌هایی که در زمینه فناوری‌های پیشرفته دارد و همچنین تجربیات زیاد در این حوزه، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. این خودروساز توانسته است به فناوری فیبرکربن سبک دست پیدا کند که خود به تنهایی موضوع مهمی در ساخت خودرو و کاهش وزن نهایی آن به‌حساب می‌آید. سرمایه‌ای که اپل در طول این چند سال فعالیت به‌دست آورده، باعث شده است تا با قدرت بتواند در رابطه با خرید یک خودروساز تصمیم‌گیری کند. مک لارن با توجه به سابقه درخشانی که در زمینه خودروهای مسابقه‌ای و فرمول یک دارد گزینه مناسبی از جهت تبلیغات به نظر می‌رسد. رقابت‌های اتومبیلرانی در دنیا طرفداران بی‌شماری دارد و میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا این رقابت‌ها را با حساسیت زیادی دنبال می‌کنند. اپل هیچ‌گاه به‌طور رسمی اعلام نکرده است که قصد دارد خودروسازی کند و تمام گزارش‌ها بر اساس شایعات بوده است، اما هیچ شکی وجود ندارد که اپل برای ساخت خودروهای برقی و خودران متخصصانی را به استخدام خود در آورده است. در برخی خبرها هم آمده که اپل برخی از متخصصان خود را از این پروژه اخراج کرده است. در صورتی که اپل بخواهد به دنیای خودروهای برقی وارد شود، مک لارن گزینه بسیار خوبی به نظر می‌رسد و می‌تواند روند رسیدن به هدف را افزایش دهد. سال ۲۰۲۰ باتوجه به اینکه گفته می‌شود در این سال خودروهای خودران هم قرار است به بازار بیایند یک سال مهم برای صنعت خودرو به حساب می‌آید.

خودروهای برقی و مدل‌های مفهومی زیادی برای این سال برنامه‌ریزی شده‌اند تا با مشخصات و ویژگی‌هایی که دارند بتوانند خودروسازی را متحول کنند. این تحول قرار است با کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی همراه باشد و طرح‌ها و برنامه‌های پر هیجانی در این رابطه مطرح شده‌اند که نقش فناوری در آن کاملا پر رنگ دیده می‌شود. طرح‌های خلاقانه شرکت اپل در رابطه با فناوری‌های روز در کنار تجربه مهندسان مک لارن ترکیب فوق‌العاده‌ای را شکل خواهد داد و بی‌شک می‌تواند گام موثری در دنیای ماشین‌های آینده ایجاد کند. در حال حاضر شرکت اپل با توجه به سیاست‌هایی که در پیش دارد تلاش دارد تا وارد دنیای ماشین‌ها بشود که هیچ‌گاه تا پیش از این صحبتی از آن نشده و حرکت کاملا جدیدی است که پس از مرگ استیو جابز آغاز شده و البته می‌تواند ریسک زیادی به همراه داشته باشد. تنها در صورتی می‌توان به نتایج قطعی رسید که اپل از تصمیمات خود در رابطه با ورود به دنیای خودروهای پر سرعت اطلاعاتی را بروز دهد.

اپل دست به دامن مک لارن می‌شود

اپل دست به دامن مک لارن می‌شود