از شارلوتزویل تا کره شمالی و استیو بنن

نویسنده: Maya Rhodan

دونالد ترامپ «تعطیلات کاری» دو هفته‌ای کاخ سفید را در باشگاه گلفش در نیوجرسی و پنت‌هاوس برجش در نیویورک گذراند. اما این تعطیلات برای رئیس‌جمهور آمریکا چندان به خوشی و استراحت نگذشت. او در همان ابتدای سفر در توییتر نوشت: «این تعطیلات نیست. جلسات و تلفن‌ها نمی‌گذارند.» در مدتی که ترامپ از کاخ سفید دور بود، مشاجره‌ای با یکی از سناتورها داشت، تنش‌ها با کره شمالی تشدید شد و جنجال شارلوتزویل و واکنش او پیش آمد. پاسخ او به همه این اتفاقات اخراج مشاور استراتژیکش استیو بنن بود که بر مشکلات افزود. هر آنچه را که در روزهای پرحادثه دور بودن ترامپ از پایتخت رخ داده در ادامه می‌خوانیم:

4 اوت: ترامپ واشنگتن را برای گذراندن تعطیلات کاری ۱۷ روزه به مقصد نیوجرسی ترک می‌کند.

6-5 اوت: او در توییتی می‌نویسد که این تعطیلات در واقع اصلا تعطیلات نیست؛ گرچه عکس‌هایی از او در زمین گلفش منتشر شده است.

7 اوت: ترامپ اولین صبح دوشنبه تعطیلات به صدر اخبار می‌آید. بعد از اینکه ریچارد بلامنتال، سناتور دموکرات در شبکه سی‌.‌ان‌.ان اظهاراتی انتقادی علیه ترامپ مطرح می‌کند، او انبوهی از توییت‌ها را در حمله به این سناتور منتشر می‌کند. از جمله: «در تاریخ آمریکا هیچ‌ وقت هیچ کس مثل سناتور ریچارد بلامنتال به مردم دروغ نگفته است. او داستان‌هایی در مورد نبردها و پیروزی‌هایی که در ویتنام داشته تعریف کرده که همه اینها دروغ است...حالا درباره تبانی با روس‌ها قضاوت می‌کند؟» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در چند توییت مدعی می‌شود بر خلاف آمار نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد حامیان او کم شده‌اند، پایگاه سیاسی او «بزرگ‌تر و قوی‌تر» از هر زمانی است.

8 اوت: ترامپ جلسه‌ای را در باشگاه گلف خود درباره بحران مواد مخدر برگزار می‌کند و آن را اضطراری می‌خواند؛ گرچه برای پرداختن به آن اعلام وضعیت فوق‌العاده نمی‌کند. در واکنش به سوالاتی در مورد افزایش توانایی هسته‌ای کره شمالی، او این کشور را تهدید به جنگ می‌کند.

10 اوت: او در باشگاه گلف با تیم امنیت ملی خود دیدار کرده و اظهارات دیگری را مطرح می‌کند. در واکنش به تهدیدات کره شمالی علیه جزیره گوام که جزو قلمرو آمریکا محسوب می‌شود، ترامپ گفته بود که اگر کره در گوام کاری انجام دهد، واکنش آمریکا طوری خواهد بود که هیچ‌کس مشابه آن را تاکنون ندیده است. ترامپ همچنین گفت که می‌خواهد جهان را از سلاح هسته‌ای عاری کند.

11 اوت: رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ملاقات با نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه خود در باشگاه گلف، کنفرانس خبری دیگری را برگزار کرد. او در اظهاراتی که گفته می‌شود برنامه‌ریزی شده نبوده، اعلام کرد گزینه نظامی در ونزوئلا را با توجه به آشوب‌هایی که در این کشور آمریکای جنوبی رخ داده، کنار نگذاشته است.

12 اوت: خشونت در تظاهرات ملی‌گرایان سفیدپوست در شارلوتزویل به اوج خود رسیده و ترامپ کاملا سکوت می‌کند. ملانیا ترامپ اولین کسی است که بیانیه‌ای در مورد این اتفاقات منتشر کرده و در توییتی می‌نویسد: «کشور ما آزادی بیان را تشویق می‌کند، اما بیایید با کسانی که در قلبمان از آنها متنفریم گفت‌وگو کنیم. در خشونت هیچ خیری نیست.» پس از آن ترامپ توییت کوتاهی در محکوم کردن وقایع شارلوتزویل می‌نویسد. اما در اولین سخنرانی عمومی در این باره، او به‌طور خاص برتری‌جویان سفیدپوست و نئونازی‌ها را به اسم خطاب نمی‌کند که این موضوع به عکس‌العمل‌های شدیدی منجر می‌شود.

13 اوت: کاخ سفید بیانیه‌ای صادر می‌کند مبنی بر آنکه ترامپ روز قبل در اظهاراتش به نئونازی‌ها اشاره کرده است.

14 اوت: عکس‌العمل‌ها نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور همچنان ادامه می‌یابد. در اوایل صبح دوشنبه، کنت فریزر، مدیر عامل شرکت داروسازی مِرک، اعلام می‌کند که قصد دارد از «شورای تولید» ترامپ استعفا دهد. ترامپ در واکنش به این اقدام، در پیامی توییتری نوشت: حالا که این مدیر عامل از شورای تولید استعفا داده، زمان بیشتری برای کاهش قیمت نجومی دارو در اختیار خواهد داشت. ترامپ در سفری کوتاه به واشنگتن، بیانیه‌ای صادر می‌کند که در آن به وضوح برتری‌جویی سفیدپوستان را تقبیح می‌کند. بعد از اینکه او از پاسخ دادن به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات اولیه‌اش طفره می‌رود، در توییتی می‌نویسد: رسانه‌های خبری جعلی هیچ‌گاه راضی نخواهند شد.

15 اوت: رئیس‌جمهور آمریکا پس از بازگشت به نیویورک، خبرنگاران را در لابی برج ترامپ جمع می‌کند. اما وقتی اجازه می‌دهد سوالات آزاد بپرسند، توجه‌ها به سمت شارلوتزویل می‌رود و روی اظهارات قبلی‌اش ریسک می‌کند و افرادی را که جلوی آزادی بیان را می‌گیرند در ارتباط با خشونت شارلوتزویل سرزنش می‌کند. ترامپ می‌افزاید تلاش‌ها برای از بین بردن مجسمه‌های «ایالات موتلفه» با هدف تغییر تاریخ و فرهنگ آمریکا صورت می‌گیرد.

16 اوت: تعداد دیگری از مدیران عامل شرکت‌ها از شورای تولید استعفا می‌دهند.

17 اوت: با ادامه انتقادهای جمهوری‌خواهان علیه ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در چند توییت به آنها حمله می‌کند. سپس در واکنش به حمله تروریستی در بارسلونا، در توییتی جنجالی نوشت که در آن به ژنرال «جان پرشینگ» اشاره کرد که در کشتار «تروریست‌های اسلام‌گرای افراطی» دست داشته است.

18 اوت: ترامپ بعد از حمله بارسلونا اعلام می‌کند «مرزهای ما سرسخت‌تر از هر زمان دیگری است» و سپس دموکرات‌ها و دادگاه‌های آمریکا را به خاطر جلوگیری از سخت‌تر کردن شرایط برای حفاظت از کشور مورد انتقاد قرار می‌دهد. تعطیلات ترامپ با خبر برکنار شدن استیو بنن از کاخ سفید به پایان رسید.

منبع: Time

از شارلوتزویل تا کره شمالی و استیو بنن

از شارلوتزویل تا کره شمالی و استیو بنن