زنان؛ بازوی توانمند کارآفرینی هستند
دنیای اقتصاد- رئیس هئیت مدیره کانون زنان بازرگان ایران گفت: زنان کارآفرین بازوی توانمد کارآفرینی در ایران هستند و باید از ایده‌های آنها حمایت شود. زهرا اخوان رئیس هیئت مدیره کانون زنان بازرگان ایران درحاشیه کنفرانس بانوان کارآفرین در مشهد درگفتگو با دنیای اقتصاد اظهار کرد: کانون زنان بازرگان ایران به‌عنوان اولین و تنها تشکل زنان بازرگان در بخش خصوصی در خردادماه سال 91 با تشکیل مجمع زنان فعال اقتصادی و کارآفرین کشور و انتخاب هیئت مدیره رسما آغاز به کار کرد که توانمندسازی زنان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکار مهمترین هدف آن است.
وی افزود: در واقع تشکیل کانون زنان بازرگان ایران موجب یکپارچگی فعالیت‌های غیررسمی زنان فعال اقتصادی شد که با وجود کانون، یکرنگی واحدی به خود گرفت.
اخوان با اشاره به هدف تاسیس کانون زنان بازرگان تصریح کرد: این کانون نیز مانند سایر تشکل‌های تخصصی، در واقع پایگاه تخصصی حوزه زنان در فعالیت‌های اقتصادی و حوزه کسب‌وکار است که وظیفه آن بررسی و رسیدگی به مشکلات جمعیت هدف (زنان بازرگان، تولیدکننده، صنعت‌گر، کارآفرین و تمامی زنانی که در صنوف مختلف فعالیت اقتصادی دارند) سروسامان بخشیدن به این حوزه، ارتقاء حضور زنان در امور اقتصادی و توانمندسازی بانوان کشور جهت ورود به عرصه فعالیت‌های تجاری- صنعتی، تولیدی و خدماتی است.
اخوان ادامه داد: با استناد به قانون بهبود مستمر کسب‌وکار، کانون با داشتن تشکل‌های استانی یک تشکل سراسری محسوب می‌شود که وظیفه آن ارائه خدمات تخصصی و مشاوره در حوزه زنان فعال اقتصادی و بازرگانی است.
وی با اشاره به برنامه‌های این کانون گفت: در این راستا اهم برنامه‌های کانون شناسایی، جذب و تشویق بانوان صاحب ایده و علاقمند به تجارت، ایجاد ارتباط با تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های تخصصی زنان، برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی، حضور در سمینارها و نمایشگاه‌ها، برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تعامل با دانشگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، پیگیری مشکلات بانوان فعال در عرصه‌های اقتصادی، بازرگانی و تجارت است.


راه‌اندازی ۸ تشکل استانی
اخوان با اشاره به اقدامات انجام شده از زمان تاسیس کانون تاکنون خاطرنشان کرد: تشکیل دبیرخانه کانون، راه‌اندازی سایت و سامانه پیامک، نشست با سازمان‌های دولتی و خصوصی برای معرفی فعالیت‌های کانون، برگزاری دوره‌های آموزشی، بازدید از کارگاه‌ها و کارخانجات تحت مدیریت بانوان، شناسایی بانوان فعال اقتصادی در سطح کشور، راه‌اندازی 8 تشکل استانی در استان‌های خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان، گلستان، مرکزی، کاشان، اصفهان و کردستان، حضور در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، نشست با مسئولان کشوری در حوزه زنان، نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت، نشست با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و امور زنان این مجمع، ارائه خدمات مشاوره‌ای حقوقی، بازرگانی، کارآفرینی و مالی، برگزاری مجمع سال 91، همکاری با رسانه‌های جمعی و روزنامه‌ها، بخشی از فعالیت‌های کانون در طول مدت تشکیل آن بوده است.
وی افزود: امید است با همراهی و همکاری تمامی مسئولان و بانوان فعال اقتصادی که در واقع جمعیت هدف این کانون هستند، بتوانیم زمینه‌ساز حضور موثر و گسترده زنان در توسعه اقتصادی کشورمان باشیم.
زنان با عرضه نیروی بالقوه کار خود می‌توانند نقش موثری در توسعه اقتصادی ایفا کنند. چنانکه در کشورهای پیشرفته با رشد اقتصادی بالا، زنان سهمی بزرگ از تولید را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه کنارگذاشتن زنان به معنای عدم استفاده از تمامی امکانات تولیدی، اقتصادی، خدماتی، تجاری و فنی جامعه‌ای است که بر رشد اقتصادی و تولید کشور موثر واقع می‌شود، گفت: ساماندهی و توانمندسازی زنان برای ورود به عرصه فعالیت‌های تجاری، ایجاد فضای مساعد کسب‌وکار، توسعه و ارتقای کارآفرینی زنان بازرگان و پیگیری جهت رفع موانع موجود، حمایت و تشویق بانوان در امور تجاری و همسو کردن آن در راستای توسعه اقتصادی کشور از اهم مواردی است که منجر به تشکیل کانون زنان بازرگان ایران شده است.