ضرورت توجه و حمایت از صنایع پس از تحریم‌ها

منوچهر توسطی

نایب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک

هرگونه بی‌توجهی به صنایع در شرایط فعلی نتایج جبران‌ناپذیری در برخواهد داشت و هرگونه تاخیر و مماشات در رفع مشکلات صنعت، نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود و بسیاری از واحدهای تولیدی که درحال حاضر در لبه پرتگاه قرار دارند، به توقف و تعطیلی کشانیده خواهند شد. بنابراین انجام هرچه سریعتر موارد ذیل می‌تواند کمک شایانی به صنعت کشور در دوران پساتحریم کند:

۱-رفع رکود و ایجاد فضای کسب و کار باعث خواهد شد بسیاری از مشکلات فعلی که صنایع را به بحران کشانده به خودی خود برطرف و یا زمینه رفع آنها فراهم شود. به نظر می‌رسد اتخاذ سیاست‌های عاجل اقتصادی دولت در بهبود فضای کسب و کار در دستیابی به رونق اقتصادی بسیار راهگشاست.

۲-تامین منابع مالی ارزان قیمت و با نرخ سود پایین از مهمترین نیازهای بخش صنعت کشور است که در صورت تامین، امکان از سرگیری فعالیت های تولیدی به زودی فراهم خواهد شد.

۳-فشارهای غیرمتعارف و بعضا مغایر قانون دستگاه‌های دولتی روی بخش صنعت کاهش داده شود تا واحدهای صنعتی فرصتی برای احیا و بازیابی خودشان فراهم سازند.

۴-بسترسازی و ارتباطات سهل و سازنده بین فعالان اقتصادی کشور با سایر کشورها می‌تواند در رونق بخش صنعت ایران بسیار اثرگذار باشد.

فراموش نکنیم که در همه جای دنیا آنچه باعث ایجاد رونق می‌شود تولید داخلی و افزایش صادرات است؛ لازمه تحقق این امر نیز گسترش فرهنگ مصرف تولیدات داخلی است. واقعیت این است که شرایط اقتصادی چند سال گذشته و تحریم‌ها تولید ما را دچار بحران کرده و در بسیاری بخش‌ها با مشکل مواجه هستیم. برای عبور از این شرایط باید با گذشت و اعتماد دوباره فرهنگ مصرف تولیدات داخلی نهادینه کنیم و حمایت از تولید داخلی را سرلوحه قرار دهیم. در همین حال ارتباط با کشورهای صاحب فناوری از موضوعاتی است که می‌تواند عقب‌ماندگی تولیدات ما را جبران کند. سال‌هاست به بهانه تحریم، فناوری نو وارد کشور نشده و به همین دلیل کیفیت محصولات، رقابتی نیست. ضمن اینکه ماشین آلات فرسوده مدت‌هاست نوسازی نشده اند. بنابراین باید شرایط مناسب برای انتقال فناوری از کشورهای صاحب فناوری ایجاد شود تا در اختیار تولیدکنندگان ما قرار گیرد.

براساس شواهد و واقعیت‌ها صنعت ما خسته و عقب‌مانده است، اما روندنزولی و اضمحلال تولیدات، ناشی از سیاست‌های عمومی دولت‌ها در گذشته بوده است و بنابراین راهکارها هم از درون آنها باید بروز کند. اعتقاد دارم شرایط فعلی اقتصادی کشورکه ناشی از تحریم‌هاست به درستی درک نشده بود؛ اما دولت یازدهم به این نتیجه رسیده که شرایط را برای فعالان اقتصادی فراهم کند و با جدیت برای به نتیجه رساندن مذاکرات که زمینه ساز رفع تحریم‌هاست حرکت کرد. در حال حاضر دولت شرایط را به مرحله برجام رسانده و می توانیم بگوییم به نقطه عادی بازگشته ایم، گرچه۸-۷ سال از کشورهای رقیب عقب مانده‌ایم. با این حال واحدهای صنعتی ما می‌ترسند که شرایط پس از برجام به جای اینکه به کام تولیدکنندگانمان باشد به کام تولیدکنندگان خارجی باشد. این در حالی است که امیدواریم با بررسی این موارد دولت با اعتماد به تولیدکنندگان داخلی زمینه‌های لازم را برای اشتغال جوانان که رونق را به همراه می‌آورد، فراهم سازد.