شواهد موجود در زمینه آمار خودکشی و اقدام به آن حاکی از روند رو به رشد این پدیده اجتماعی در قرن حاضر است که این امر خود زمینه را برای از بین رفتن نیروی انسانی و به‌عبارتی سرمایه انسانی ملل مختلف که براساس ادبیات موجود در حوزه توسعه به‌عنوان عامل رشد و توسعه تلقی می‌شود، فراهم می‌کند؛ بنابراین با توجه به نقش اساسی و محوری نیروی انسانی در روند توسعه کشورها، بررسی علل اقدام به خودکشی حائز اهمیت است. علوم مختلف در حوزه علوم انسانی از جمله اقتصاد با توجه به حوزه خود اقدام به بررسی عوامل موثر بر این پدیده نموده و راهکارهایی را برای مقابله با آن ارائه کرده‌اند.

عوامل اقتصادی از جمله مهم‌ترین عواملی تلقی می‌شود که تاثیر آنها بر خودکشی در اکثر مطالعات صورت گرفته در این حوزه مورد تایید قرار گرفته است. در جداول و نمودارهای که در این مطلب ارائه شده ، میزان سن افراد و رونق اقتصادی کشورها در خودکشی افراد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در همین رابطه روزنامه سوئیسی «تاگس انسایگر» در مطلبی در این باره نوشت: بحران اقتصادی و سیاست‌های ریاضتی که دولت‌های اروپایی در پیش گرفته‌اند، بسیاری از اروپاییان را به سمت خودکشی می‌کشاند. از سال ۲۰۰۷ در کشورهای اروپایی خودکشی‌هایی که علت آن بحران اقتصادی بوده است، به شدت افزایش پیدا کرده است.نویسنده در ادامه با اشاره به سه ایتالیایی که به دلایل اقتصادی در ایتالیا دست به خودکشی زدند، نوشت: این سه نفر به فهرست ایتالیایی‌هایی اضافه شدند که به دلایل بحران اقتصادی به زندگی خود پایان می‌دهند و شمار آنها نیز به‌طور مرتب رو به افزایش است. آنها خودکشی می‌کنند چون بیکارند، بی پولند و هیچ امیدی به آینده ندارند.

این روزنامه سوئیسی در بخش دیگری از این مطلب خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که در ایتالیا به‌دلیل بحران دست به خودکشی می‌زنند مردانی هستند که به اندازه کافی درآمد حتی برای سیر کردن شکم خانواده‌شان ندارند. از نظر کارشناسان این مساله واضح است که بحران اقتصادی و سیاست‌های ریاضتی دولت، ایتالیایی‌ها را به سمت خودکشی بیشتر سوق می‌دهد.تاگس انسایگر در ادامه این مطلب نوشت: در بحث‌های عمومی این افراد قربانیان بحران نامیده می‌شوند. براساس اعلام انستیتو ایتالیایی «ایستات» شمار افرادی که در هر سال با انگیزه‌های اقتصادی خودکشی می‌کنند بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ به ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده و به ۱۸۷ نفر رسیده است.نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشته است: سیاست‌های ریاضتی سخت‌گیرانه‌ای که در ایتالیا در پیش گرفته شده، تحت این سیاست‌ها به‌ویژه طبقه متوسط و افراد با در آمد پایین‌تر رنج می‌کشند که البته این سیاست‌ها تاثیرات منفی دیگری هم دارد.این روزنامه سوئیسی در بخش دیگری از این مطلب ادامه داده است: افزایش خودکشی از دلایل اقتصادی، پدیده‌ای است که همچنین در دیگر کشورهای منطقه یورو به‌ویژه در یونان نیز قابل‌بررسی است. براساس گزارش‌های ارائه شده خودکشی‌های با دلایل بحران اقتصادی در دو سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.در سال اخیر در یونان رسما ۴۵۰ مورد خودکشی با دلایل اقتصادی ثبت شده است.

اساسا مشخص شده است که بحران مالی و اقتصادی از سال ۲۰۰۷ در اکثر کشورهای اروپایی آمار خودکشی‌ها را افزایش داده که به‌ویژه در یونان و ایرلند این امر مشهود است. این مساله را بررسی محققان آمریکایی و انگلیسی که در پاییز گذشته در نشریه تخصصی «لانست» منتشر شد نشان می‌دهد که روند افزایش خودکشی‌ها در اروپا به واسطه برنامه‌های سخت ریاضتی دولت‌های اروپایی شدت پیدا کرده است که در ایتالیا به خصوص بیشتر مشخص است.«دیوید استوکلر» از کارشناسان انگلیسی در این باره اظهار کرده است که بحران مالی، زندگی مردم معمولی را به خطر انداخته است، اما خطرناک‌تر از آن کاهش امکانات اجتماعی مردم است. به گفته این کارشناس انگلیسی، یک سیاست ریاضتی افراطی می‌تواند یک بحران را به یک اپیدمی تبدیل کند.

نقش اقتصاد کشورها در خودکشی

نقش اقتصاد کشورها در خودکشی

نقش اقتصاد کشورها در خودکشی

نقش اقتصاد کشورها در خودکشی

نقش اقتصاد کشورها در خودکشی

نقش اقتصاد کشورها در خودکشی