ناسا هواپیمای ما فوق صوت می‌سازد
انسان پس از رسیدن به آرزوی دیرینه‌اش یعنی پرواز به آن اکتفا نکرده و پیوسته در تلاش بوده است تا در زمان کوتاه‌تری مسافت بیشتری را طی کند. در همین راستا در دهه 70 میلادی، کنکورد به‌عنوان هواپیمای مسافربری مافوق صوت که محصول مشترک فرانسه و انگلیس بوده است طراحی و به پرواز درآمد. این هواپیمای فوق سریع که می‌توانست تا دو برابر سرعت صوت حرکت کند، به‌دلیل حادثه‌ای مرگبار که به علت نقص در موتور صورت گرفت و تعمیر آن مقرون به صرفه نبود، برای همیشه از چرخه پرواز خارج شد. پرواز این هواپیما با سر و صدای بسیار زیادی همراه بود و برای پرواز آن شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شد. اخیرا خبرهایی مبنی بر ساخت جت مافوق صوت از سوی ناسا شنیده شده است که نشان می‌دهد این شرکت تحقیقاتی و پیشرو در زمینه هوا-فضا در تلاش است تا هواپیمایی مافوق صوت ولی بدون صدا بسازد که مانند کنکورد توانایی رسیدن به سرعت بالاتر از صوت را در اختیار خواهد داشت. ناسا در این پروژه 20 میلیون دلاری باید با چالش‌های زیادی روبه‌رو شود که عبارتند از سرعت مافوق صوت، مصرف و آلودگی پایین، سر و صدای کم و اقتصادی بودن و امنیت بالا. اینها مواردی هستند که ناسا باید برایشان راه حل بیابد تا استفاده از این نوع هواپیما مقرون به صرفه باشد.

هواپیمای کنکورد به دلیل سر و صدای زیادی که داشت مخصوصا در زمان بلند شدن از روی باند و فرود آمدن،‌اعتراض گسترده ساکنان حومه فرودگاه در واشنگتن و نیویورک را به همراه داشت که محدودیت‌هایی را برای این هواپیما ایجاد کرده بود. موتورهای بزرگ توربو شارژر این پرنده زیبا و سریع از قدرت زیادی برخوردار بودند که به کمک بال‌های دلتا شکلی که داشت رسیدن به سرعت ۲۱۷۸ کیلومتر در ساعت را برایش فراهم می‌کرد. موتورهای این هواپیما به‌قدری پر مصرف بودند که تنها در هنگام حرکت روی باند دو درصد از سوخت هواپیما مصرف می‌شده است. با وجود تجربه‌های ناموفق کنکورد، ناسا در تلاش است تا Que SST را به‌گونه‌ای بسازد که مشکلات کنکورد را نداشته باشد و صرفا پروژه‌ای تبلیغاتی نباشد و جنبه اقتصادی هم داشته باشد. موضوع بسیار مهم در این پروژه، کم صدا بودن موتورهای جتی است که قرار است در این پرنده استفاده شود و آنها پس از سال‌های تلاش و تحقیق تصور می‌کنند توانسته‌اند راز صدای زیاد مافوق صوت رو‌ها را کشف کنند.

دانشمندان ناسا به این نتیجه رسیده‌اند که با تغییر نحوه حرکت هوا در اطراف هواپیما می‌توانند صدای آن را تحت کنترل خود در بیاورند. زمانی که هواپیما با سرعتی بیشتر از سرعت صوت حرکت کند امواجی در اطراف هواپیما ایجاد می‌شوند که صدایی انفجاری تولید می‌شودو با طراحی خاص بدنه این امواج در زمان رسیدن به زمین تنها ۶۵ تا ۷۰ دسیبل بلندی صدا خواهند داشت که به اندازه صدای بسته شدن در یک خودرو است.

امروزه با استفاده از شبیه‌سازهای سه بعدی به راحتی می‌توان فرضیه‌های موجود را شبیه‌سازی کرد و در مقیاسی بسیار کوچک و بدون انجام هزینه زیاد به نتایج دلخواه دست یافت. مدل‌های مختلفی برای مهار این امواج صوتی بسیار بلند که صدایی شبیه انفجار دارند پیشنهاد شده است. نتایج به‌دست آمده از این تحقیقات در سایر هواپیماهای جنگنده هم قابل استفاده خواهد بود و باعث می‌شود جنگنده‌های نیروی هوایی هم جت‌های کم صدا شوند که کاربرد‌های زیادی ممکن است برایشان داشته باشد. برای داشتن هواپیمایی که در سرعت مافوق صوت دو، سه برابر بیشتر سوخت مصرف می‌کند باید ظاهری باریک و کشیده برایش تصور کرد که با وزن کم خود عملکردی بهینه داشته باشد. در این صورت هواپیمایی با این شکل ظاهری تعداد معدودی مسافر می‌تواند حمل کند که این موضوع اقتصادی بودن طرح را زیر سوال می‌برد مگر اینکه مسافران مبالغ بسیار بالایی برای هر پرواز بپردازند. مدیران این طرح امیدوارند که مشکلات این برنامه حل شود و آنها بتواند گامی دیگر در جهت کم کردن فاصله‌ها بردارند. پیش‌بینی می‌شود هزینه این طرح تا ۳۰۰ میلیون دلار برسد و در سال‌های ۲۰۲۰ -۲۰۱۹ می‌توان انتظار داشت این هواپیمای مافوق صوت ساکت به پرواز در بیاید.