خریدن یا اجاره کردن؟
میان افراد درباره فایده‌ها و ضرر‌های خریدن یا اجاره کردن خانه، اختلاف نظر زیادی وجود دارد. نمی‌توان برای همه خانواده‌ها و افراد، به یک پاسخ رسید. در ادامه ما به نکاتی اشاره می‌کنیم که شما باید قبل از هر تصمیم‌گیری درباره اجاره یا خرید خانه، به آنها توجه کنید. ابتدا به نکات منفی خریدن خانه اشاره می‌کنیم:
خرید خانه همواره و ضرورتا یک سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمینی نیست. نوسانات بازار چندان قابل پیش‌بینی نیستند. بنابراین شما قبل از تصمیم‌گیری باید به خوبی توجه کنید که اوضاع بازار چگونه است. مخصوصا تجربیات عملی آشنایان و اطرافیانتان در این باره بسیار می‌تواند، به شما کمک کند.
خریدن خانه به زندگی شما نوعی ثبات می‌دهد. چه بخواهید و چه نخواهید بعد از خریدن خانه، دست و بالتان برای بسیاری از اموری که قبلا می‌توانستید انجام دهید، بسته‌تر می‌شود. بنابراین آماده این تغییر در زندگی خود باشید. اما اگر می‌خواهید، کاری را شروع کنید که نیازمند سفر و جابه‌جایی است، باید در تصمیمتان تجدید نظر کنید. مشاوران مالی در این باره می‌گویند، تنها و تنها زمانی اقدام به خرید خانه کنید که مطمئن باشید که تا سه سال آینده کارتان ثبات خواهد داشت و نوسانات مکانی و جابه‌جایی آن را تهدید نمی‌کند. برخی این رقم را تا پنج سال هم بالا برده‌اند. فراموش نکنید که این رقمی
حداقلی است.
خریدن خانه، نیازمند سرمایه، وقت و انرژی کافی است. مسایلی که هنگام اجاره کردن چندان با آنها مواجه نیستید. پس اگر وقت کافی ندارید یا حوصله جست‌وجوی فراوان برای پیدا کردن بهترین محل را ندارید، بهتر است در تصمیمتان تجدید نظر کنید. خرید خانه، کار کوچکی نیست و اشتباه در آن می‌تواند تمام زندگی مالی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد.
قبل از خرید خانه حتما نیازها و مسایل مالی پیش رویتان را اولویت‌بندی کنید. ببینید که آیا هزینه‌های ضروری دیگری هستند که شما برای حل آنها به پول خانه نیاز داشته باشید، یا نه؟ اگر فرزندتان در شرف ازدواج است و سرمایه گذاری دیگری ندارید، نوع مساله قطعا عوض خواهد شد.
حال اجازه بدهید درباره نکات مثبت خریدن خانه صحبت کنیم:
اولین نکته در این باره این است که خریدن خانه به شما آرامش روانی می‌دهد. امری که همه ما برای گذران زندگی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات به آن نیازمندیم. شما دیگر نگران رسیدن سر ماه و پرداخت اجاره نیستید. می‌توانید پولی را که برای اجاره خانه می‌دادید، پس‌انداز کرده یا سرمایه‌گذاری کنید.
اگر شما اندکی خوش شانس باشید و قیمت خانه بالا رفت، شما یک سرمایه مطمئن برای ادامه زندگی‌تان دارید. امری که می‌تواند شما را از نظر مالی بسیار پیش اندازد. در واقع، بسیاری از مردم مهم‌ترین و تنها سرمایه کلان زندگی‌شان، همان خانه‌ای است که خریده‌اند.
- خرید خانه می‌تواند شما را در برابر اثرات تورمی محافظت کند. در دوره‌هایی که قیمت‌ها جابه‌جا می‌شود، نرخ اجاره عموما بالا می‌رود. اما اگر شما صاحب خانه باشید، با این مساله مشکلی نخواهید داشت.
می‌توانم چه خانه‌ای بخرم؟
تصمیم به خرید خانه یا اجاره کردن آن، برای بسیاری از ما یک تصمیم عاطفی است. آیا ثبات را می‌خواهیم یا تغییر و جابه‌جایی را.
اما به هر صورت اگر شما تصمیم گرفتید که خانه بخرید، باید برنامه‌ای منظم را برای کارتان
در نظر بگیرید. خریدن خانه، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری نیازمند مطالعه و جست و جوی فراوان است. حتما به این نکات توجه کنید:
هزینه‌های مالی: پس انداز شما تا چه اندازه است؟
تا چه زمانی به این پول احتیاج ندارید؟
منطقه سکونت: هنگام خرید خانه، عموما به منطقه‌ای که خانه در آنجا قرار دارد، بسیار توجه می‌شود، اما درباره اینکه همسایه‌ها چگونه هستند، فکر چندانی نمی‌شود. سعی کنید هنگام خرید خانه حتما به شرایط عمومی همسایه‌هایتان توجه کنید. توجه کنید که در بسیاری از موارد خرید خانه تصمیم غیرقابل بازگشت است. نکته مهم دیگر دسترسی شما به وسایل حمل‌ونقل است. بسیاری افراد به خاطر عدم توجه کافی هنگام خرید خانه، مجبورند که هزینه، زمان و انرژی زیادی برای رسیدن به محل کارشان بپردازند. در حالی که اگر هنگام خرید خانه دقت بیشتری به خرج می‌دادند یا بیشتر جست‌وجو می‌کردند، به این
مشکل بر نمی‌خوردند.
خواست فرزندان: یکی از نکاتی که عموما در خرید خانه فراموش می‌شود، خواست‌ها و نیازهای فرزندان است. آیا آنها از فضای خانه راضی هستند؟ آیا از خانه خوششان می‌آید و سوالاتی از این دست. در همه مراحل نظر فرزندانتان را بپرسید و اگر با شما موفق نبودند، سعی کنید آنها را قانع کنید.هنگام خرید خانه، بیشتر از آنکه به نکات مثبت خانه فکر کنید (مانند محیط خوب یا فضای کافی) به نکات منفی آن فکر کنید (مانند دوری از شهر یا قدیمی بودن). ببینید آیا این نکات منفی قابل رفع و رجوع شدن هست، یا نه. برخی امور غیرقابل تغییرند، اما برخی دیگر با اندکی هزینه درست می‌شود. سعی کنید بفهمید مشکلات خانه شما بیشتر از قبیل چه اموری است؟ قابل تغییر یا
غیرقابل تغییر.