بازارهای جدید پیش روی لوکس‌سازها

در چند سال اخیر دو اتفاق در دنیای ماشین‌های لوکس رخ داد که نگرانی‌هایی را درخصوص آینده این خودروها و بازارشان به وجود آورد. اتفاق اول تعطیل شدن میباخ به‌عنوان یک شرکت مستقل در مجموعه دایملر بود و دیگری کاهش فروش رولزرویس در سال ۲۰۱۵. با این دو اتفاق این‌گونه به نظر رسید که جهان در حال پشت کردن به خودروهای لوکس است. اما گزارش‌هایی که در حال حاضر در مورد چشم‌انداز این خودروها و فروش‌شان منتشر می‌شود نشانگر آن است که بازار خودروهای لوکس نه تنها با افول تقاضا مواجه نخواهد شد، بلکه رونق چشمگیری نیز در انتظار آن است. برای خودروهای لوکس دو تعریف وجود دارد. یک تعریف تمامی خودروهای بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار را لوکس تقسیم‌بندی می‌کند و تعریف دیگر به ویژگی‌های طراحی و کاربرد آن اشاره کرده و اینها را ملاک قرار گرفتن در تعریف خودروهای لوکس می‌داند.

به نظر می‌رسد تعریف دوم بهتر خودروهای لوکس را معرفی می‌کند. به دسته دوم خودروهای کلاس پریمیوم نیز گفته می‌شود که در ادبیات فنی خودرویی جای چندانی ندارد؛ اما در ادبیات اقتصاد خودرو به کار برده می‌شود. مهم‌ترین عاملی که موجب رشد بازار خودروهای لوکس در چشم‌انداز ۱۰ سال آینده می‌شود به وجود آمدن بازارهای جدید برای این خودروها است. روسیه و هند دو کشوری هستند که بازار خودروهای لوکس در آنها به شدت در حال رشد است. مهم‌ترین عامل رشد بازار خودروهای لوکس در این کشورها نیز توسعه طبقه برخوردار جامعه است. شاید برای روسیه این مساله چندان عجیب به نظر نیاید. اما در کشوری مانند هند که در جامعه جهانی کشوری با تعداد فقرای زیاد شناخته می‌شود این مساله عجیب است. براساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در هند ۳۵ هزار دستگاه خودرو لوکس (با تعریف اول) فروخته شده است. از این تعداد هزار و ۴۰۰ دستگاه آن خودروهای کلاس پریمیوم (تعریف دوم) بوده‌اند. این تصویر به هیچ عنوان با تصویر غالبی که از جامعه هند داریم همخوانی ندارد.

اما نکته جالب‌تر این است که پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای لوکس در هند در پایان سال ۲۰۲۰ به بیش از ۸۷ هزار دستگاه در سال برسد. چنین رشدی در تنها یک بازار، به راحتی می‌تواند سود شرکت‌های لوکس‌ساز را تضمین کند. اما هند تنها بازار رو به رشد ماشین‌های لوکس نیست. روسیه کشوری که بعد از بحران اوکراین با تحریم‌های اقتصادی رو به روشده و ثبات اقتصادی و ارزش پول ملی (روبل) با تزلزل رو‌به‌رو شده است هم بازار خوبی برای خودروهای لوکس به حساب می‌آید. میلیاردرهای نفت و انرژی روسیه که در سایه ذخایر عظیم نفت و گاز پیوسته بر تعدادشان افزوده می‌شود، بدون اعتنا به بحران اقتصادی و کاهش ارزش روبل، همچنان رولزرویس و فراری سفارش می‌دهند. متوسط رشد تقاضا برای خودرو روسی لادا که تنها ۴ هزار و ۶۸۴ دلار قیمت دارد در چند سال اخیر ۲/ ۴ درصد بوده است. اما متوسط رشد تقاضا برای فراری در این کشور با قیمت بیش از ۲۴۰ هزار دلار ۵/ ۶ درصد است. این به خوبی نشان می‌دهد که هیچ چیز نمی‌تواند در مقابل میل میلیاردرهای جهان به سوار شدن خودروهای لوکس مانع ایجاد کند.