رفع مشکلات سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی

روزنامه ایران نوشت: ناتوانی در تأمین منابع مالی و نبود تسهیلات بانکی برای اجرای طرح‌ها از مشکلات سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی است. محمدرضا موفق، مدیرکل هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه تشکیل کمیته شناسایی قوانین مزاحم در حوزه سرمایه‌گذاری استان از نخستین اقدامات دولت است، افزود: نخستین محصول این قانون، تصویب قانون رفع موانع تولید بوده که براین اساس پیشنهادهای اصلاحی در حوزه بانک‌ها، تأمین اجتماعی، مالیات و گمرک داده شد و فضای سرمایه‌گذاری را برای خراسان شمالی بازتر کرد.

نصب نخستین مولد شرکت برق خراسان شمالی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: رئیس گروه بازار برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی از نصب و راه‌اندازی نخستین مولدهای CHP شرکت توزیع برق با اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان، خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت بازیافت انرژی در زندگی امروز، تصمیم بر آن شد تا دو مولد CHP در این شرکت نصب و راه‌اندازی شود. رضا لنگری با بیان اینکه این مولدهای ۱۲۶kva در محوطه مدیریت توزیع برق بجنورد نصب شده است، افزود: این دستگاه‌ها قادر به تولید همزمان برق و حرارت هستند و به این ترتیب از این پس تمامی نیاز حرارتی ساختمان مدیریت برق بجنورد به انضمام سالن ورزشی شرکت توزیع برق از طریق همین مولدها تامین خواهد شد. وی با اشاره به گازسوز بودن این مولدها گفت: برای تهیه و راه‌اندازی این مولدها سه میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان هزینه شده است و درحال حاضر برق تولیدی این مولدها به شبکه برق سراسری تزریق می‌شود. لنگری خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگانی که نیاز به تامین حرارت در سطح وسیع دارند، مانند صنایع تولیدی، بیمارستان‌ها، ادارات و خشکشویی‌ها می‌توانند از مولدهای CHP استفاده کنند و به این ترتیب علاوه بر تامین برق برای مجموعه خود، از توان حرارتی این مولدها نیز برای گرمایش بهره‌برداری کنند.

ریاست مجلس نیازمند تعامل همه‌جانبه

روزنامه آرمان با انتشار یادداشتی درباره ریاست مجلس دهم از قول غلامرضا انصاری، فعال اصلاح طلب خراسانی و عضو شورای شهر تهران نوشت: مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رأی، ترکیب مجلس آینده را مشخص کردند که بر آن اساس، گرایش مردم به اصلاحات باعث گزینش ۱۸۶ نفراز کاندیداهای لیست امید شد. ملت با رأی و انتخاب خود به همگان نشان داد که خواهان شرایط گذشته نیست بلکه برای اداره امور باید عقلانیت، درایت و متانت را مدنظر داشت. البته لازم به یادآوری است که از ابتدای روی کار آمدن دولت آقای روحانی تاکنون کارهای بزرگی در کشور انجام شده است و بحث و مصالحه در مسأله برجام کار بسیار ارزشمندی از سوی این دولت بود. هرچند اقدامات پسابرجام و برداشتن گام‌های دوم و سوم در موضوع مشارکت ملی باید در راستای تنش‌زدایی صورت پذیرد. به تعبیر دیگر در شرایط کنونی نیاز به گفت‌وگو و مصالحه به‌جای تنش و درگیری در امور سیاسی بیش از همیشه احساس می‌شود. بنابراین لازم است نخبگان و نمایندگان منتخب با همدلی و هماهنگی در راستای حل مسائل و مشکلات کشور گام بردارند. برای مجلس آینده باید دو برنامه مدنظر قرار گیرد، از آنجایی که بخشی از اصولگرایان معتدل همگامی لازم را در قضیه برجام داشته‌اند نباید آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها فراموش کرد و همچنین باید درنظر داشت که موضوع ریاست بر قوه مقننه مرتبط با بخشی ازمسئولیت‌های درونی قوه مجریه است، بنابراین باید رئیس مجلس به نحوی انتخاب شود که قدرت تعامل با دولت را داشته باشد. منتخبانی که در فراکسیون امید و مدافع برجام هستند باید تعامل سازنده‌ای با نمایندگان دیگر مجلس برقرار سازند تا یکی از دو گزینه موجود برای ریاست به نحوی انتخاب شود که منافع ملی و ارتباط با دولت را به بهترین نحو حفظ و تقویت کند. می‌توان چنین پیشنهاد کرد که نفر نخست بر کرسی ریاست تکیه بزند و دومین گزینه معاونت یا مدیریت اجرایی را برعهده گیرد که این شیوه، زیباترین شکل تعامل در بحث هیات رئیسه مجلس دهم است و بهترین گزینه‌ای است که انسجام و اجماع را نیز دربرمی‌گیرد.

آقای لاریجانی و اصولگرایان میانه‌رو نشان داده‌اند با تندروی و حرکت دلواپسانه مجلس گذشته مخالف هستند و بارها مقابل این حرکات ایستادند. برجام و پسابرجام از نقاط مشترک اصلاح‌طلبان، اصولگرایان میانه‌رو و حامیان دولت است، بنابراین در شرایط کنونی با درنظر داشتن نقاط اشتراک، تدابیری باید اندیشیده شود که انسجام شکل‌گرفته کمرنگ نشود تا با تقویت این انسجام بتوان بی‌تدبیری‌های دولت گذشته و مجالس هفتم، هشتم و نهم را حذف کرد. این امیدواری وجود دارد در این فرصت باقیمانده تا ۷خردادماه درجلساتی که برگزار می‌شود شرایطی شکل گیرد تا ضمن آنکه تحول موردنظر مردم در مجلس آینده پدیدار شود، انسجام و مشارکت جمعی در سطوح گوناگون شکل بگیرد. نکته آخر اینکه مجلس آینده باید تعامل، امید و آرامش را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد تا بتواند در کنار دولت نقش نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهد و همگامی جدی در جهت برنامه سازنده و ابتکارات مثبت دستگاه اجرایی اعمال نماید.

شروط نقادی در جامعه

روزنامه شرق با انتشار یادداشتی از مصطفی درایتی، فعال فرهنگی خراسانی با عنوان «شروط نقادی در جامعه» نوشت: ریاست محترم جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران سخنانی درمورد نقد و نقادی بیان کردند. این سخنان می‌تواند به مانند آغازی برای پایان برخورد با منتقدان تلقی شود. البته کسی با انتقاد مخالف نیست وهمگان انتقاد را موجب استمرار پیشرفت درحوزه‌های گوناگون می‌دانند، لذا بایدکوشید تا آستانه تحمل جامعه ‌در برابر نقد بالا برود. یک جامعه ‌زنده و پویا زمانی می‌تواند به زنده بودن و پویایی خود ادامه دهد که زمینه برای نقد و ارزیابی هرموردی که درکشوراتفاق می‌افتد، فراهم شود و منتقد بتواند با نشاط کامل و به دور از ترس به آن موضوع ورود پیدا کند. مسبوق به سابقه نیست‌که جامعه‌ای از نظر فکری و علمی بدون درنظرگرفتن نقد و انتقاد به سوی رشد و تعالی حرکت کرده باشد. اینکه عده‌ای تصور می‌کنند، می‌توانند جلوی پروژه نقد و انتقاد را در جامعه مسدود کنند تفکر باطلی است؛ زیرا تجربه نشان داده است جلوگیری از این مقوله عملی نیست. در عمل نیز اگر تصور شود که می‌توان جلوی نقد را گرفت، باعث خواهد شد که خطاها به‌صورت نهادی درابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی ادامه پیدا کند. نقد اندیشه به جلوگیری ازمفسده کمک فراوانی می‌کند به‌خصوص افرادی که آمادگی دارند بدون هزینه، نظر و عمل دیگران را نقد کنند. آنچه اهمیت دارد اینکه چه درعرصه اندیشه و چه در عرصه عمل، نقد می‌تواند به تصحیح اندیشه کمک‌ نماید. هرکدام از این دو عرصه اگر بسته شود و امکان نقد بدون هزینه وجود نداشته باشد، یقینا گرفتار مشکلاتی در عرصه اندیشه خواهیم شد و در عرصه عمل نیز خطا‌های سنگینی را شاهد خواهیم بود. سرزندگی، تعالی و رشد هرجامعه‌ای منوط به نقد آزاد است که اگر پشتوانه و زمینه‌های آن فراهم شود، جامعه از مواهب آن استفاده می‌کند و اگر این امکان از مردم و جامعه سلب شود، دیگرانتظار تعالی و تصحیح عمل را از جامعه نباید داشت. نباید اجازه داده شودکسانیکه به‌جای نقد به تخریب روی می‌آورند سکاندار این امر مبارک باشند؛ زیرا اگر چنین شود منتقدان اصیل و کارشناسان‌ دلسوز نیز از هرگونه نقد که باعث رشد جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌شود دلسرد خواهند شد.