سرانجام بازار سوت و کور خودرو
بازار سوت و کور خودروی کشور این روزها با آغاز ماه مبارک رمضان بیش از گذشته در رکود فرو رفته حال آنکه برخی از دست‌اندرکاران بازار امید دارند با اعلام نهایی قیمت‌ها اندکی از این رکود با خرید خودرو از سوی مشتریان جبران شود .بر این اساس هر چند کسادی بازار همزمان با آغاز ماه رمضان رویه‌ای معمول و سالانه است اما رکود کنونی از ابتدای سال جاری همزمان با وعده‌های رئیس شورای رقابت مبنی بر تعیین قیمت خودرو شکل گرفته است به‌طوری‌که بسیاری از مشتریان خودرو پس از تعطیلات نوروزی در انتظار فرمول قیمت گذاری خودرو و به دنبال آن قیمت‌های نهایی از سوی خودروسازان بودند اما این انتظار با گذشت بیش از سه ماه هنوز محقق نشده است. شورای رقابت در حالی دومین فرمول قیمت گذاری خودرو را طی سه هفته گذشته ابلاغ کرد که فرمول اولیه نیز با تاخیر و ابهامات زیادی به خودروسازان ابلاغ شد به‌طوری‌که در نهایت خودروسازان قیمت‌های درخواستی خود را اعمال کردند. اما تعیین فرمول دوم قیمتگذاری نیز با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو شده و اختلافات میان شورای رقابت و خودروسازان باقی است. این در شرایطی است که وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز تمامی مسوولیت‌های قیمت‌گذاری و تعیین فرمولی در این زمینه را به شورای یاد شده واگذار کرده است. در همین حال به نظر می‌رسد تا رفع این اختلافات که بیشتر به قیمت پایه خودروها مربوط می‌شود تکلیفی برای قیمت خودرو روشن نشود.
در هر صورت به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران بازار، شورای رقابت نیز در بلاتکلیفی این روزهای بازار سهم زیادی دارد حال آنکه هنوز اختلافات موجود میان خودروسازان و این شورا پابرجاست.مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در اظهارات جدید خود عنوان کرده بود که در انتظار ابلاغ رسمی قیمت‌ها از سوی شورای رقابت است در حالیکه شیوا، رئیس این شورا اعلام کرد فرمول و قیمت‌های تعیین شده در سایت شورا قرار دارد و نیازی به ابلاغیه جدید نیست.
هاشم یکه‌زارع در حاشیه مراسم آغاز مجدد صادرات محصولات ایران‌خودرو به روسیه بر لزوم ابلاغ قیمت‌ها از سوی شورای رقابت در حالی تاکید کرد که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت عقیده دارد، ابلاغیه جدیدی برای قیمت خودروها در کار نبوده و ملاک، همان نرخ‌های اعلامی قبلی است. منظور شیوا از «نرخ‌های قبلی»، قیمت‌هایی است که حدود سه هفته پیش رسانه‌ای شد و روی سایت مرکز ملی رقابت نیز به ثبت رسید و اتفاقا مورد اعتراض خودروسازان نیز قرار گرفت. اعتراض خودروسازان به «نرخ پایه» خودروها بود، چه آنکه اعلام کردند شورای رقابت در محاسبه این نرخ، به درستی عمل نکرده است. هرچند در نهایت قرار شد شورای رقابت نرخ پایه برخی خودروها را اصلاح کند، اما بعدها مشخص شد نرخ‌های اعلامی از سوی شورا، قیمت خام و به اصطلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها بوده نه نرخ نهایی برای مصرف‌کنندگان. به عبارت بهتر، قیمت‌هایی که سه هفته پیش اعلام شد، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی مانند (آپشن‌ها و مالیات بر ارزش افزوده و بیمه و...) بوده و خودروسازان مجازند با افزودن این هزینه‌ها به نرخ‌های اعلامی از سوی شورای رقابت، قیمت فروش محصولات خود را تعیین کنند. آن‌طور که مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید، این شرکت در انتظار ابلاغیه شورای رقابت بابت اعمال قیمت‌های جدید است، هرچند بدون ابلاغیه نیز حرف شورا و نرخ‌هایی که روی سایت مرکز ملی رقابت قرار گرفته را می‌پذیرد.
این در شرایطی است که رئیس شورای رقابت می‌گوید که هیچ نامه و ابلاغ جدیدی در کار نیست و خودروسازان باید همان قیمت‌هایی را که روی سایت مرکز ملی رقابت قرار گرفته، ملاک و مبنای نرخ نهایی محصولات خود قرار دهند. البته این بدان معنا نیست که خودروها با قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت، به‌دست مشتریان خواهد رسید، چه آنکه خودروسازان هزینه‌های مربوط به آپشن (ایربگ و یورو۴)، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه و... را نیز به نرخ‌های اعلامی می‌افزایند و آنگاه قیمت نهایی را تعیین می‌کنند و روی سایت فروش خود قرار می‌دهند.
در هرحال آنچه مشخص است تا یکی شدن حرف خودروسازان و شورای رقابت و همچنین حصول نتیجه‌ای واحد در مورد قیمت خودرو بازار همچنان بلاتکلیف خواهد ماند هر چند که بعد از اعلام قیمت‌ها نیز مشتریان با گرانی قیمت خودروها مواجه خواهند بود. مشتریان اوایل سال گذشته با تحریم بازار مخالفت خود با رشد صعودی قیمت‌ها را به گوش خودروسازان رساندند حال آنکه تولیدکنندگان برای جبران خسارات خود تصمیم دارند که بار دیگر قیمت‌ها را افزایش دهند.در این زمینه برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بحران دیگری در خرید خودرو پیش رو است چرا که مشتریان ناراضی به‌طور حتم بازار تقاضا را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در هر حال رکود سنگینی که بازار این روزها دچار آن شده خرید و فروش خودرو را با مشکلاتی همراه کرده است. یکی از فعالان بازار خودرو در این زمینه می‌گوید: در سال جاری تاکنون ، بازار خودرو شاهد رکود نسبی بوده است و آغاز ماه رمضان نیز بر این رکود افزوده است.
وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر نیز عدم تعیین تکلیف قیمت خودروها باعث ادامه رکود شده است، تصریح کرد: ‌در این شرایط مصرف‌کنندگان‌ نمی‌دانند آیا می‌توانند محصول مورد نظر خود را به قیمت مناسب خریداری کنند یا خیر.
وی اضافه می‌کند: بنابراین حداقل تا پایان ماه رمضان رکود بازار خودرو ادامه خواهد یافت. پس از آن نیز باید دید شرایط بازار چگونه خواهد شد.
این دست‌اندرکار بازار تصریح می‌کند: امیدواریم با تعیین تکلیف نهایی قیمت‌ها و با پایان ماه مبارک رمضان بازار خودرو از رکود خارج شود.