ایجاد مخزن اندیشه
دکتر جعفر خیرخواهان - پژوهشگر اقتصادی در این یادداشت که به بهانه 12سالگی دنیای اقتصاد نوشته شده است سعی شده تا نظرات یک ناظر بیرونی درباره سه موضوع 1- وجوه تمایز این روزنامه، 2- تاثیر‌گذاری آن در کشور و 3- مسوولیت‌های پیش روی این مجموعه تشریح شود.
وجوه تمایز دنیای اقتصاد: هنگامی که شخصی مثل من در این فاصله دوازده ساله از بیرون به مجموعه دنیای اقتصاد نگاه می‌کند به نظرم می‌رسد این موارد در موفقیت روزنامه و تبدیل‌شدن آن به برندی باارزش نقش داشته‌اند:
1) مدیریت هدفمند و مبتنی بر کسب سود و البته هزینه‌کردن بخش اعظم منافع عایدشده در مسیر باروری و شکوفاشدن شاخه‌های گوناگون کسب‌وکار تا به درختی تناور تبدیل شود.
۲) صبر و حوصله‌داشتن و به نظاره‌نشستن ثمردهی برنامه‌هایی که پشت‌سر هم یا به تناوب تدارک‌دیده شده است.
3) حرکت تدریجی اما مستمر در جهت استحکام جای پا و تسخیر بازارهای جدید یعنی گسترش و تنوع بازارها یا به اصطلاح بازده به مقیاس به نحوی که هم شمارگان افزایش یافته و هم محصولات مکمل، مرتبط و متنوعی به بازار عرضه شده است.
۴) حفظ تعادل و میانه‌روی و تحمل و حتی استقبال از درج صداهای گوناگون به‌گونه‌ای که منبع و مرجعی بی‌طرف برای همه شناخته شود.
تاثیرگذاری دنیای اقتصاد در اصلاح روندها و سیاست‌گذاری‌ها: متاسفانه در دولت نهم و دهم فاصله و شکاف عمیقی بین نظرات نخبگان و عمل سیاستمداران وجود داشت. روحیه خودمحوری و نبود ظرفیت پذیرش نظرات کارشناسی، فضا را برای نشریات مستقل و منتقد تنگ‌تر کرد. با این حال دنیای اقتصاد تلاش کرد اندیشه‌های درست اقتصادی را ترویج دهد و ابعاد و پیامدهای گوناگون هر سیاست را حلاجی و تحلیل کند. در کنار اینها صفحاتی را به درس‌آموزی از تجارب سایر کشورها و تاریخ اقتصادی اختصاص داد که همه اینها قطعا می‌تواند در تصحیح سیاست‌ها موثر باشد.
مسوولیت‌های دنیای اقتصاد: در پاسخ به این پرسش، به نظر من دنیای اقتصاد اصلا نیازی نیست کار شاق و طاقت‌فرسایی انجام دهد. البته عده‌ای را گمان بر این است که مسوولیت و تکلیف یعنی اینکه با نیّتی خیر و به رایگان کمر همت به انجام خدمتی ببندند بدون توجه به اینکه آیا نیازی هست فکر کرد که این کار و خدمت به درد جامعه می‌خورد یا خیر چه رسد به اینکه شاید درنهایت حتی معلوم شود کار ما ضدخدمت بوده است.
پس به نظرم مهم‌ترین‌ مسوولیت دنیای اقتصاد که مورد رضایت خدا و خلق خدا باشد این است که به روال گذشته به ابتکارعمل‌ها و نوآوری‌هایی در حیطه کاری خود بها دهد که به همگان سود می‌رساند. با این نوآوری‌های ارزش‌آفرین است که جایگاه «دنیای اقتصاد» تثبیت شده و اقتصاد کشور را هم به جلو می‌برد نه اینکه مثل برخی جراید فضا را غبارآلود کند و به این و آن حمله کند تا از قبل آنها به رانت و امتیازی دست یابد.
به بیان دیگر حرکت مستمر در جهت شفافیت و آگاهی‌بخشی درست به فعالان و تصمیم‌گیران اقتصادی خدمتی بس گرانبها است. دنیای اقتصاد همچنین با تربیت نسلی از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای که درواقع کارآفرینان سیاسی و اجتماعی به حساب می‌آیند تکلیف و مسوولیت خود را انجام می‌دهد. وجود این کارآفرینان در کنار کارآفرینان اقتصادی و تجاری برای توسعه اقتصادی هر کشوری بسیار ضروری و لازم است.
خلاصه کلام اینکه از هر بنگاه اقتصادی که به موفقیت و اقبال رسیده است توقع می‌رود بخشی از سود خالص یا مازاد باقی‌مانده Residual Surplus خود را به جامعه بازگرداند. دنیای اقتصاد با تشکیل هسته‌ای از فعالیت‌های مرتبط و مفید به حال اقتصاد و شرکت در بازی‌های برد-برد و بازارهای پربازده اما در عین حال پرریسک می‌تواند مسوولیت اجتماعی خود را انجام دهد.
حوزه مخزن اندیشه و تولید و نشر افکار صحیح اقتصادی از جمله حوزه‌های مهم در کشور است که کمبود بسیاری داشته و از این ناحیه آسیب دیده‌ایم. دولت‌های سیاست‌زده معمولا انگیزه و توانایی فکری لازم برای حضور در آن را ندارند و بخش خصوصی غیرانتفاعی هم به اهمیت آن پی نبرده است. گام‌ گذاشتن صحیح در این مسیر و انجام پژوهش‌های علمی و ایجاد مخزن اندیشه که خوراک فکری مناسب به آحاد جامعه بدهد حرکتی نو و جسورانه است و همه اینها می‌تواند انجام وظیفه و مسوولیت باشد.