یاسر علیزاده فوتبالیست‌ها هم همچون بازیگران سینما علاقه زیادی به حضور در عرصه‌های دیگر داشتند. شهرت و محبوبیت بسیاری از فوتبالیست‌ها باعث شد تا آنها همواره با پیشنهاد‌های کارگردانان سینما برای حضور در جلوی دوربین روبه‌رو شوند. این اتفاق ازدهه ۴۰ در ایران سابقه داشته و تاکنون ورزشکاران زیادی شانس خودشان را در بازیگری و خوانندگی آزموده‌اند. اوج این اتفاق هم همین امسال رقم خورد. آنجاکه پژمان جمشیدی حضور قابل تاملی در سریال پژمان داشت و توانست استعداد ذاتی‌اش را در عرصه هنر به نمایش بگذارد. اصلا همین حضور جمشیدی که گفت‌وگوی مفصلی هم با او انجام داده‌ایم، ایده شکل‌گیری این پرونده را به وجود آورد. آنچه می‌خوانید معرفی مشهورترین فوتبالیست‌هایی است که به هنر روی خوش نشان داده‌اند؛ هرچند تفننی.

عزیز اصلیpic۱
عزیز اصلی یکی از دروازه‌بان‌های مشهور تیم پرسپولیس است که خیلی زودتر از بقیه سودای حضور در دنیای هنر را در سر پروراند. او علاقه زیادی به بازیگری داشت و این بار سال ۴۴ بود که با پیشنهاد ساموئل خاچیکیان در فیلم «بی‌عشق هرگز» بازی کرد. مرحوم خاچیکیان درباره انتخاب اصلی برای فیلمش گفته: «او چهره‌ای سینمایی داشت. من هم خیلی به فوتبال علاقه داشتم. زمانی که تیم رومانی به ایران آمد، تیم ایران در نیمه اول ۳ یا ۴ گل خورد، دروازه‌بان ما بیاتی بود؛ ولی نیمه دوم عزیز اصلی درون دروازه قرار گرفت. من به او پیغام دادم اگر گل نخورد، از او در فیلم بعدی‌ام استفاده می‌کنم. او هم با شیرجه‌های معروفش کاری کرد که ایران در نیمه دوم گل نخورد و من هم به قولم وفا کردم و در فیلم «بی‌عشق هرگز» به او بازی دادم. اصلی از سال ۴۴ تا ۵۰ در هشت فیلم سینمایی بازی ‌‌کرد و به خاطر چهره‌اش معمولا در نقش‌های منفی ظاهر می‌شد.

مهراب شاهرخیpic۲
مهراب شاهرخی یکی دیگر از اسطوره‌های فوتبال ایران بود که حضوردر سینما را هم تجربه کرد. حضور بازیکن سال‌های دور تیم ملی ایران و پرسپولیس برخلاف اصلی، روی پرده‌ها تنها به یک فیلم خلاصه شد. شاهرخی که به خاطر شوت‌های سرکش و نفوذهای بی‌امانش شناخته شده بود، شیفته سینما بود و سرانجام سال ۵۵ به آرزویش رسید و در فیلم «علف‌های هرز» نقش آفرینی کرد.

مجید سبزی
و غلام فتح‌آبادیpic۳
سریال «به سوی افتخار» اولین سریالی بود که پس از انقلاب با موضوع فوتبال در اوایل دهه هفتاد از تلویزیون پخش شد. این سریال ماجرای یک تیم محلی فوتبال بود و چند فوتبالیست قدیمی هم در آن به ایفای نقش پرداختند. مرحوم مجید سبزی و غلام فتح‌آبادی دو بازیکن سابق پرسپولیس بودند که سال‌های ۷۴ و ۷۵ جلوی دوربین سیروس مقدم رفتند تا حضور فوتبالی‌ها در عرصه هنر پس از انقلاب دوباره به جریان بیفتد.

جواد زرینچهpic۴
جواد زرینچه کاپیتان دهه ۷۰ استقلال بازیکن دیگری است که تجربه حضور در سینما را پیدا کرد. او در سال ۷۸ با بازی در فیلم «مثلث آبی» حضور بر پرده سینما را احساس کرد. فیلم «مثلث آبی» با سرمایه‌گذاری علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال جلوی دوربین رفت و زرینچه در این فیلم نقش خودش را بازی کرد. این فیلم ماجرای نوجوانی علاقه‌مند به استقلال است که لقب «ممدآبی» را یدک می‌کشد. محمد که همراه خانواده‌اش زندگی فقیرانه و نجیبی دارد در یک فروشگاه ورزشی با جواد زرینچه آشنا می‌شود و مدافع آبی‌ها که از فداکاری این نوجوان خوشش آمده سعی می‌کند به خانواده او نزدیک شود و مشکلات آنها را حل کند.

علی پروینpic۵
علی پروین بر خلاف هم‌دوره‌ای‌های خود، پیشنهاد بازی دریک فیلم سینمایی را به راحتی پذیرفت. او در فیلمی سینمایی با عنوان «فوتبالیست ها» به ایفای نقش پرداخت که همراه او حمید استیلی نیز ایفای نقش کرد. پروین اما بعدتر از اینکه در فیلم سینمایی «فوتبالیست‌ها» ایفای نقش کرده بود، ابراز پشیمانی و ناراحتی کرد و گفت فکر کنم اشتباه کردم و نباید بازی در این فیلم را می‌پذیرفتم. او که برای بازی در فیلم «اخراجی ها» نیز پیشنهاد بازی داشت، این کار را قبول نکرد و ترجیح داد با همان یک فیلم نامش به‌عنوان ورزشکار- بازیگر ثبت شود؛ چراکه اگر قرار بود بازی در فیلم‌های مختلف را بپذیرد نه مجالی برای کارهای ورزش داشت و نه می‌توانست از پس پیشنهادهای سینمایی بر آید، تقاضا از او بسیار بود. بخش جالب زندگی علی پروین جایی است که در پروژه پرسپولیس به آهنگ‌سازی داریوش خواجه نوری خوانندگی کرد. او مانند دیگر فوتبالیست‌های تیم پرسپولیس به دعوت خواجه نوری به استودیو رفت
و در این پروژه خواند.


حمید استیلی pic۶
او نیز مانند هر پرسپولیسی دیگری در پروژه ناتمام «پرسپولیس» خوانندگی کرد. به گفته داریوش خواجه نوری انگار همه پرسپولیسی‌ها ذاتا خواننده‌اند؛ چرا که هم صدای خوبی دارند و هم از پس خواندن بر می‌آیند. او به هیچ وجه از اینکه بازیگری را تجربه کرده بود، ابراز پشیمانی نکرد و بارها در مصاحبه‌هایش گفته بود: «من پشیمان نیستم. به هر حال، زمانی به ما پیشنهاد شد که در در فیلم سینمایی بازی کنیم و ما هم قبول کردیم. فکر نمی‌کنم مشکل خاصی باشد. بعد از آن هم پیشنهادی در این مورد به من نشد. »

احمدرضا عابدزادهpic۷
احمدرضا عابدزاده فوتبالیستی بود که همیشه مورد توجه کارگردان‌های سینما بود. او پیشنهاد‌های زیادی را رد کرد تا سرانجام سال ۷۸ جلوی دوربین کاظم معصومی رفت و با بازی در فیلم «ازدواج غیابی» پا به عرصه بازیگری گذاشت. ماجرای فیلم «ازدواج غیابی» یک داستانی خیالی بود که زندگی شخصی و خصوصی عابدزاده را روایت می‌کرد. بازی عابدزاده در این فیلم چندان هم برای سازندگان آن بی‌دردسر نبود و اواسط فیلمبرداری عابدزاده به خاطر اختلاف مالی‌اش با تهیه‌کننده از بازیگری در این فیلم انصراف داد و بقیه داستان بدون حضور او فیلمبرداری شد. البته حضور دروازه‌بان سابق پرسپولیس و تیم ملی تنها به همین یک فیلم خلاصه شد و هرگز در پروژه دیگری حاضر به همکاری نشد.

علی انصاریانpic۸
علی انصاریان هم‌خوانندگی را تجربه کرد وهم بازیگری را. درموسیقی هم با قطعه «شدید» توانست سری در سرهای بچه‌های موسیقی در بیاورد؛ اما در این میان او تنها نبود و با خواننده دیگری به نام مهدی کشوری تجربه مشترکی داشت. او که قبلا اعلام کرده بود می‌خواهد آلبومی را با صدای خود منتشر کند؛ تاکنون به چنین کاری اقدام نکرده است، اما در پروژه معروف «پرسپولیس» با برادران خواجه نوری همکاری کرد و خواند. او همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی ایفای نقش کرده است. البته محمد برزگر دیگر بازیکن پرسپولیس و همچنین فرزادمجیدی، هافبک آن روزهای استقلال هم از دیگر فوتبالیست‌هایی بودند که در کنار انصاریان در این مجموعه جلوی دوربین مهران غفوریان رفتند. انصاریان همچنین به همراه علیرضا نیکبخت واحدی در یکی از قسمت‌های سری دوم مجموعه زیر آسمان شهر که سال ۸۰ پخش شد هم بازی کرد.

نیما نکیساpic۹
این دروازه بان در حالی درصدد انتشار دومین آلبوم خود است که اولین آلبومش را در سال ۸۳ با عنوان «خداکنه بارون بیاد» را منتشر کرد. او که از دنیای فوتبال دور شده است، خوانندگی را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کند و حتی در این زمینه آموزش‌های فراوانی دیده است. او که پیش از این گفته کاملا از دنیای فوتبال کناره‌گیری کرده است، عملا به این کار اقدام نکرده است و همچنان در عرصه ورزش نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. ضمن اینکه در عرصه موسیقی بیشترین فعالیت‌ها را با حرفه‌ای‌های این عرصه داشته است. به نوعی می‌توان گفت شاید اگر تمام تلاش این دروازه بان قبل از ورزش به موسیقی بود و الان موفق‌تر بود. او این روزها علاوه‌بر اینکه ورزش می‌کند، منتشر انتشار آلبوم جدید خود است و عرصه موسیقی به مذاق او خوش‌تر آمده است. نیمانکیسا قبل از این آلبوم، آلبومی به نام «شب نیما» اجرا کرد، ولی به گفته خودش به‌دلیل ضعف آلبوم هیچ گاه آن را منتشر نکرد. نکیسا که پس از آن بیشتر با تیم هنرمندان تمرین می‌کرد و سعی کرد خود را بیشتر با هنرمندان موسیقی نزدیک کند تا با فوتبالیست‌ها، آلبوم دومی را تهیه کرده است که به‌زودی منتشر خواهد شد. نکیسا همچنین در دو فیلم سینمایی مامان بهروز منو زد و ایرانی‌ها ایفای نقش کرده است.

مهرداد میناوندpic۱۰
بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس که درسال ۸۱ قطعه‌ای در مورد مادر با نام « تک ستاره » را اجرا کرد. اوهمچنین کلیپی از این قطعه اجرا کرد که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد.
پس ازآن نیز در سال ۸۵ زمانی‌که تیم ملی به جام جهانی صعود کرد او با دونفر از بازیکن‌های سابق تیم ملی یعنی «پژمان جمشیدی » و «نیما نکیسا» قطعه‌ای را برای تیم ملی اجرا کردند و در ضمن کلیپی پرخرج به کارگردانی «سامان مقدم» تولید کردند. پس از آن دیگر میناوند در زمینه موسیقی فعالیتی نداشته است؛ گرچه همان روزهای ابتدای خوانندگی اعلام می‌کرد که قصد تولید آلبومی را دارد و چند ترانه از یغما گلرویی نیز خریده است؛ ولی این مجموعه به سرانجام نرسید.

رضا عنایتیpic۱۱
رضا عنایتی هم ورزش می‌کند و هم خوانندگی! از هر دو آنها به یک میزان خوشش می‌آید و توانسته تا اینجای کار با هر دو آنها ارتباط خوب و تنگاتنگی برقرار کند. او که با تعریف و تمجید و توصیه دوستانش موسیقی را انتخاب کرده و خوانندگی می‌کند، آلبوم خود را در بازار موسیقی کشور منتشر کرد. این آلبوم پس از چند سال که از آماده شدنش می‌گذشت، منتشر شد.
این آلبوم با صدای این خواننده «همه چیم تو» نام دارد. اما این فوتبالیست نیز نتوانست در عرصه خوانندگی موفقیت قابل توجهی کسب کند و تاکنون به همین یک آلبوم اکتفا کرده است. او بازیکن تیم‌های ابومسلم مشهد، استقلال تهران و سپاهان اصفهان بود که سابقه بازی در تیم‌های عربی را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد. وی همچنین در تیم ملی نیز چند بازی انجام داده است و حالا هم در تیم صبا بازی می‌کند.


کریم باقری و آرش برهانیpic۱۲
مجموعه‌های تلویزیونی ماه رمضان دو سال پیش برای هواداران فوتبال یک سورپرایز داشت و آن هم بازی کریم باقری و آرش برهانی در سریال «در مسیر زاینده رود» بود. این دو بازیکن با پیشنهاد حسن فتحی جلوی دوربین او رفتند و نقش خودشان را در این مجموعه بازی کردند که برای آزادی یک فوتبالیست محکوم به اعدام، تلاش می‌کردند.