برتری اصفهان از نظر اشتغال و سرمایه‌گذاری در صنعت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: خط تولید ریل راه‌آهن تا ۱۰ روز آینده در ذوب‌آهن اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید که با وجود این خط تولید، دیگر نیازی به واردات ریل راه‌آهن در کشور نیست.

اسرافیل احمدیه در نشست خبری روز بزرگداشت صنعت، اظهار کرد: حدود ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در استان اصفهان وجود دارد که برای این واحدها ۱۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است و ۲۶ هزار نفر را برای اشتغال در خود جای‌داده است.وی افزود: در حال حاضر ۹ هزار و ۴۷۲ طرح نیمه‌تمام در استان اصفهان در حال انجام است و با توجه به رکود ۳ تا ۵ ساله، طرح‌های نیمه‌تمام، بالای ۲۰ درصد پیشرفت را در استان اصفهان دارند که استان اصفهان از این نظر از همه استان‌های کشور جلوتر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان در کشور، از نظر اشتغال و سرمایه‌گذاری در صنعت دارای اولین مقام است که این موارد صنعت استان اصفهان‌ها را از صنعت بقیه استان‌های کشور متمایز می‌سازد.

وی تعداد معادن دارای پروانه در استان اصفهان را ۷۵۰ معدن عنوان کرد و اظهار داشت: سالانه ۴۶ میلیون تن ماده معدنی در معدن‌های استان اصفهان به‌ غیر از شن و ماسه، استخراج می‌شود؛ بر این اساس استان اصفهان از این نظر رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.احمدیه با بیان اینکه ۱۶۶ هزار واحد صنعتی در استان اصفهان وجود دارد خاطرنشان کرد: از این لحاظ استان اصفهان در کشور رتبه سوم را اختیار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: طبق آمارها بیش از ۷۰ درصد از فولاد کشور و بیش از ۵۰ درصد از مصالح ساختمانی و سنگ تزئینی کشور از استان اصفهان تأمین می‌شود.وی در خصوص ظرفیت‌های صنعت نساجی در استان اصفهان گفت: حدود ۲۵ درصد از ظرفیت‌های صنعت نساجی در استان اصفهان وجود دارد که با توجه با این ظرفیت، صنعت نساجی نیز در استان رونق دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص فعال یا غیرفعال بودن واحدهای صنعتی در استان اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد واحدهای صنعتی در استان اصفهان غیرفعال، نزدیک به ۴۰ درصد از آن‌ها فعال و کمتر ۵۰ درصد نیمه فعال هستند.

وی در خصوص صنعت شهرستان آران و بیدگل بیان کرد: این باعث افتخار برای جامعه صنعتگران استان است که فقط حدود ۱/ ۶ درصد از واحدهای صنعتی شهرستان آران و بیدگل تعطیل است که نشان می‌دهد، صنعت در هیچ‌کدام از شهرستان‌ها غیرفعال نشده است.احمدیه با بیان اینکه باید موتور محرک صنعت و صادرات را در استان اصفهان به حرکت درآورد تأکید کرد: تولید به همراه صادرات می‌تواند موفق باشد و یکی از لازمه‌های اصلی این کار جلوگیری از قاچاق و واردات بی‌رویه به کشور است.

وی در خصوص قرارگاه اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به اینکه قرارگاه اقتصاد مقاومتی با فرماندهی معاون رئیس‌جمهور شکل گرفت، هفت پروژه در این قرارگاه در خصوص وزارت صنعت و معدن مقرر شده است که این هفت طرح بحث فعال کردن، رونق واحدهای تولیدی و نیمه فعال را در استان‌ها دنبال خواهد کرد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص میزان صادرات بیان داشت: حجم صادرات باید ۱۰ میلیارد دلار در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد و از ۳۲ میلیارد دلار سال قبل، به ۴۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی در خصوص میزان تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای اشتغال و واحدهای تولیدی در سال جاری خاطرنشان کرد: در سال جاری حدود ۹۸۷ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و اشتغال کشور در نظر گرفته‌شده است.احمدیه در خصوص ثبت‌نام واحدهای تولیدی استان اصفهان در سامانه سازمان صنعت و معدن تصریح کرد: حدود ۳ هزار و ۳۴۶ واحد تا به امروز در سامانه سازمان صنعت و معدن ثبت‌شده است که این واحدها درخواست دارند تا سازمان مشکلات این واحدها را مورد بررسی قرار دهد.وی در خصوص خط تولید ریل راه‌آهن در اصفهان گفت: طرح تولید ریل راه‌آهن توسط ذوب‌آهن در حال انجام است و تا ۱۰ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

احمدیه افزود: این خط تولید در کشور برای اولین بار است که ساخته می‌شود و با وجود این خط تولید، کشور از واردات ریل راه‌آهن بی‌نیاز خواهد شد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در رابطه با پروژه‌های ملی عنوان کرد: برای سال جاری دولت ۳۳ پروژه ملی و کشوری در نظر گرفته است که یک مورد از این تعداد در استان اصفهان تا پایان سال انجام خواهد گرفت و به بهره‌برداری خواهد رسید.وی در خصوص مهم‌ترین چالش در صنعت گفت: بحث قاچاق و واردات بی‌رویه مهم‌ترین چالش در صنعت حاضر ما است چراکه تولیدات واحدهای صنعتی به دلیل وجود کالای خارجی، در کشور به فروش نمی‌رسد.

بحران آب دامن گیر تمام شهرک‌های صنعتی شده است

همچنین مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه در استان با بحران آب مواجه هستیم، گفت: بحران آب دامن گیر تمام شهرک‌های صنعتی شده است.محمدجواد بگی با بیان اینکه برای استفاده از منابع آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدامات خوبی انجام شده است، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی که دارای۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مکعب پساب بودند، این پساب منتقل و تصفیه شده و در مرحله بازچرخانی است.

وی با اشاره به عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی در رساندن خدمات تا درب شهرک‌های صنعتی، گفت: طبق قانون وظیفه شرکت شهرک‌ها ارایه خدمات از درب شهرک تا درب واحد است، اما متاسفانه در سال‌های گذشته دستگاه ‌های اجرایی این هزینه‌ها را متقبل نشده‌اند.مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه واردات بی رویه از مجرای قانونی و قاچاق از مجرای غیر قانونی است، اضافه کرد: انواع قوانین کشور در دوران رکود و رونق یکسان است ‌در صورتی که این گونه نباید باشد.

بگی اضافه کرد: در دوره رکود، میزان مالیاتی که از واحدهای صنعتی گرفته می‌شود بیشتر است، حتی نرخ سود تسهیلات بانک‌ها به واحدهای صنعتی نامتناسب با نرخ تورم است.وی با بیان اینکه در استان با بحران آب مواجه هستیم، اظهار کرد: بحران آب دامن گیر تمام شهرک‌های صنعتی شده است. اگر ۲ هزار لیتر در ثانیه باید برای شهرک‌های صنعتی اقدام می ‌کردیم، در حال حاضر ۶۰۰ لیتر در ثانیه است. یعنی کمتر از ۳۰ درصد این میزان تامین شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان ادامه داد: در حال حاضر هیچ آبی به دلیل کاهش نزولات جوی در چاه‌های شهرک‌های صنعتی وجود ندارد و پاسخگوی نیاز واحدها نیست، اگرچه همان ۶۰۰ لیتر در ثانیه تخصیص یافته اما آبی وجود ندارد که به واحدهای صنعتی برسد.بگی با بیان اینکه شهرک‌ها قطعا از طریق سفره‌های زیرزمینی آبی دریافت نمی‌کنند، گفت: برای تامین آب مورد نیاز واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی باید از منابع و تخصیص‌های دیگر آب دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه اصفهان، صنعتی‌ترین استان کشور است، افزود: استان اصفهان از نظر تعداد، مساحت شهرک‌های صنعتی و هم‌چنین مساحت سطح عملیاتی شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه ۶۸ شهرک و ناحیه صنعتی راه اندازی شده در اصفهان وجود دارد، ادامه داد: این تعداد در قالب ۴۱ شهرک، ۲۷ ناحیه صنعتی و شش شهرک خصوصی به نام‌های محمود آباد در شاهین شهر، سایپا در گلپایگان، پارس کویر زاگرس (فتح المبین) در کاشان، فولاد در لنجان و برسیان در اصفهان فعالیت دارند.

بگی با اشاره به وسعت ۱۲ هزار هکتاری شهرک و نواحی صنعتی استان تصریح کرد: بیش از ۱۷ هزار هکتار شهرک و ناحیه صنعتی و خصوصی در استان وجود دارد که در این زمینه رتبه نخست کشور را به دست آورده‌ایم و مساحت شهرک و نواحی صنعتی استان دوم، ۵۰ درصد این رقم است.

وی با بیان اینکه وظیفه شرکت شهرک‌های صنعتی استان به دلیل پراکندگی جغرافیایی، مسافت شهرک‌های صنعتی و ... بسیار سنگین است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته حدود ۷۰ درصد سهم منابع شرکت معادل ۵۰ میلیارد تومان برای شهرک‌سازی هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان اضافه کرد: هم‌چنین حدود یک درصد منابع شرکت برای توسعه صنایع کوچک، پژوهش، آموزش و فناوری و ۲۴ درصد برای هزینه‌های جاری، اداری، عمومی و نگهداری شهرک‌های صنعتی هزینه شده است.

بگی با اشاره به محورهای این شرکت برای سال اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به رکود و کاهش استقبال از سرمایه گذاری ۷۰ درصد شهرک سازی تثبیت شده است، هم‌چنین یک درصد سهم توسعه به ۱۰ درصد افزایش یافته است.وی گفت: امسال ایجاد خوشه‌های جدید، خدمات کسب و کار و توسعه کنسرسیوم‌های صادراتی، انجمن‌ها و ... ۱۰ برابر شده است، به این معنی که اگر در سال گذشته هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند، امسال این رقم به ۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان تصریح کرد: بسیاری از مدیران واحدهای صنعتی و تولید، آموزش‌های تخصصی لازم را فرا نگرفته‌اند و حتی این آموزش‌ها در کشور رایج نیست و افراد وارد مسیری می‌شوند که اطلاعی از آن ندارند.بگی با بیان اینکه مدیریت در واحدهای تولیدی و صنعتی به صورت سنتی است، اضافه کرد: هیچ انسانی تمام توانمندی ‌ها را ندارد، بنابراین در راستای توان افزایی و تخصص افزایی افراد فعال در صنعت، ۱۰ هزار بسته آموزشی ویژه مدیران واحدهای صنعتی، مدیران تولید، کارگران، سرمایه گذاران، کارآفراینان و صاحبان ایده آماده شده است.

وی با اشاره به طرح رونق بنگاه‌ها تصریح کرد: این طرح ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی است که امیدواریم با اجرای آن واحدهای صنعتی از مزایای تسهیلاتی برخوردار شوند.مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با اشاره به طرح تکافو خاطر نشان کرد: متولی اجرای این طرح اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است، که شرکت شهرک‌ها با همکاری این اداره در زمینه شناسایی زنجیره ارزش افزوده تولیدات استان اقدام کرده است.بگی در این خصوص ادامه داد: اگر زنجیره ارزش افزوده‌ای در بازار وجود داشته باشد آموزش‌های تخصصی در زمینه بازاریابی و خدمات مشاوره‌ای به افرادی که طالب این کار هستند، ارایه خواهد شد.وی با بیان اینکه این طرح از طرح‌های موفق در استان خواهد بود، گفت: زنجیره ارزش افزوده در صنعت و اصناف شناسایی می‌شود و برای بیش از ۳۵ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با اشاره به مرکز خدمات کسب و کار و مشاوره شهرک فناوری اصفهان، اظهار کرد: اولین شهرک فناوری استان در هفته دولت افتتاح می‌شود. بگی افزود: این شهرک فناوری یکی از هفت پروژه شهرک فناوری در سطح کشور است که فعالیت ملی دارد. برنامه خاص این شهرک، انجام فعالیت‌های علمی تحقیقاتی است که استان و کشور را از واردات بعضی از مواد بی نیاز می‌کند. هم‌چنین در سال ۱۳۹۲ فن بازار منطقه‌ای در استان ایجاد شد.

نباید انتظار داشت دولت یک شبه مشکلات اقتصاد را حل کند

همچنین در این نشست رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: نگاه خصمانه بانک‌های بین‌المللی مانع کمک‌ آن‌ها به اقتصاد ایران شده است.محمدرضا برکتین اظهار کرد:خانه صنعت و معدن از ۲۵ انجمن تشکیل‌شده است که ۲۲ شعبه در شهرستان‌های استان اصفهان دارد و این شعبه‌ها مجمع استانی خانه صنعت را تشکیل می‌دهند.وی افزود: ۹ هزار و ۲۰۰ واحد اعضای ثابت خانه صنعت و معدن هستند که تلاش می‌کنند در فضای کسب‌وکار تولید، تأثیرگذار باشند و نقش خود را به‌عنوان یک تولیدکننده ایفا کنند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: چالش و معضل خانه صنعت و معدن استان اصفهان، تفاوت میزان درآمد بین این دولت و دولت قبل است؛ همچنین کنترل تورم معضلی دیگری است که خود یک معادله چند مجهولی است.

وی تأکید کرد: در گذشته رونق و رکود در معادله وجود داشت که لازمه آن رفع تحریم‌ها بود و از آن فضا شرایط اقتصادی دولت دچار اختلال شد و فضای کسب ‌و کار را تحت تأثیر خود قرارداد.برکتین خاطرنشان کرد: تمام مسؤولان به دلیل اضطرار، از دلار استفاده کردند و حال که با کمبود دلار مواجه هستند فهمیدند که استفاده از دلار چه ضرری می‌تواند داشته باشد؛ با کمبود دلار و گران شدن آن، تحریم‌ها نیز سنگین‌تر شد.وی اضافه کرد: در این شرایط ۹۰ درصد از واحدهای صنعتی استان اصفهان در حال کار کردن هستند و از کار کردن هیچ‌گاه سر باز نزدند و در فضای تحریم و رکود اقتصادی با چنگ و دندان کار کردند؛ به همین دلیل باید این حرکت کارآفرینان را تحسین کرد.رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان عنوان کرد: این شرایط مربوط به همه مردم است و باید در جایگاه خود حسن‌ها و اشکالات را به‌اندازه کافی دید؛ اگر هرکدام از اندازه خودش بیشتر شد، کار دچار اختلال می‌شود و همیشه باید سعی کرد که شرایط را از اول سنجید تا بعد با مشکلات مواجه نشد.

وی بیان کرد: گروه اقتصادی دولت نمی‌تواند اقتصاد کل کشور را یک‌ شبه به حالت اول بازگرداند؛ نقاط ضعف بسیار زیاد و رکود داریم اما باید به نیمه‌پر لیوان نگاه کرد و اگر به آن‌ها توجه نکنیم، پیشرفت خواهیم کرد. برکتین در خصوص فضای بین‌المللی تصریح کرد: به دلیل اینکه هنوز بانک‌های بین‌المللی نگاه خصمانه به ملت ایران دارند و نمی‌توانند گذشته را فراموش کنند، به کمک اقتصاد کشور نمی‌آیند. وی تأکید کرد: صنعتگران باید با ایجاد انسجام و در کنار هم برای دولت، اعتماد ایجاد کنند تا دولت به کمک صنعتگران بیاید و به صنعتگران برای کمک، اعتماد کند؛ در هر جا اعتماد لازمه کار است. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در پایان بیان کرد: با کار پژوهشی و ارائه آمار می‌توان کمک کرد تا دستگاه‌های دولتی با دستگاه‌های خصوصی باهم همدلی داشته باشند که این کار باعث می‌شود بخش از صنعتگران بخش‌های خصوصی با دستگاه دولتی تعاملات صنعتی را آغاز کنند.