دو سناریو برای سال 94
محمد علی احمدزاده اصل مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران بازار ما تحت الشعاع ریسک سیستماتیک است که عمدتا به مذاکرات هسته‌ای با 1+5 مربوط است.اگر به توافق برسیم در سال 94 خیلی از اقدامات در بخش‌های مختلف را می توان انجام داد و به سمت رشد اقتصادی و خروج از تحریم‌ها حرکت کرد. اما اگر این توافق صورت نگیرد پیش‌بینی‌ها و برآوردهای ما متفاوت خواهد بود. بنابراین برای سال 94 با فرض توافق و فرض عدم توافق دو سناریو خواهیم داشت. اگر توافق صورت گیرد اقبال عمومی برای سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال در کنار تامین مالی با نرخ‌های پایین‌تر را خواهیم داشت که شکوفایی اقتصاد را در پی دارد و براین اساس بازار سرمایه رونق جدی خواهد داشت. به گونه‌ای که به شرط توافق برای سال 94 می‌توان یک شرایط آرمانی را پیش‌بینی کرد و مولفه‌های مربوط به رشد در بخش واقعی اقتصاد رخ خواهد داد.
اما اگر توافق هسته‌ای صورت نگیرد ابهامات و شرایط طوری خواهد بود که باید گفت بهترین شرایط الان است و شاید نتوان حتی شرایط رکودی سال ۹۳ را ثابت نگه داشت. حتی شرکت‌ها به دلیل عدم تغییر شرایط تقریبا نمی‌توانند وضعیت مناسبی را برای حضور در بازارهای جهانی، صادرات و حتی واردات تجهیزات و تکنولوژی تجربه کنند.
با عدم حصول توافق هسته‌ای در بخش واقعی اقتصاد اتفاقی رخ نمی‌دهد و رکود مستمری را شاهد خواهیم بود. براین اساس اگر مذاکرات به نتیجه نرسد شرایط سال 94 بهتر از سال 93 نخواهد بود و نمی‌توانیم شرایط را بهبود بخشیم زیرا شرکت‌ها در خصوص صادرات، انتقال پول و حتی واردات تجهیزات و تکنولوژی‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.