امپراتوری موبایل و شبکه‌های اجتماعی
نگار حسینی به نظر می‌رسد کمتر و کمتر شدن میزان ارتباطات رو در رو یا حتی از طریق گفت‌و‌گو در بیشتر نقاط دنیا به حداقل رسیده است. این احتمالا از نتایج گسترش روز به روز شبکه‌های اجتماعی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از شیوه‌های مختلف ایجاد ارتباط از قبیل استفاده از تلفن منزل، استفاده از تلفن محل کار، استفاده از گوشی تلفن همراه، استفاده از ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی و توییتر با سن و سال شهروندان ارتباط معناداری دارد. ظاهرا جوان‌ترها استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را برای ایجاد ارتباط ترجیح می‌دهند و سالمندان هنوز به شیوه‌های کلاسیک ارتباط مانند استفاده از تلفن منزل پایبندند.
براساس تحقیقی که به‌تازگی در موسسه گالوپ انجام شده است، پیامک زدن، استفاده از تلفن همراه، فرستادن و خواندن پیام‌های ایمیلی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد ارتباط میان جوانان آمریکایی است. بین ۳۷ تا ۳۹ درصد شهروندان بالغ آمریکایی گفته‌اند که هر یک از این موارد را بارها و بارها در روز استفاده می‌کنند. در مقابل تنها ۱۰ درصد آنها گفته‌اند که از تلفن منزل یا توییتر بیشتر استفاده می‌کنند. جوان‌ها شبکه اجتماعی را ترجیح می‌دهندبر اساس این تحقیق، اینکه شهروندان آمریکایی از چه شیوه‌ای برای ایجاد ارتباط استفاده کنند به شکل معناداری با سن آنها در ارتباط است. برای آمریکایی‌هایی که زیر ۵۰ سال سن دارند، بیشترین شکل ایجاد ارتباط ازطریق گرفتن و فرستادن پیامک است. بیش از دو سوم یا در حدود ۳۰ درصد از شهروندان آمریکایی بین ۱۸ تا ۲۹ ساله گفته‌اند که در روزهای گذشته به تعداد زیاد از پیامک برای ایجاد ارتباط بهره گرفته‌اند. این افراد نیمی از شهروندان آمریکایی بین ۳۰ تا ۴۹ سال را شامل می‌شوند. شهروندان جوان‌تر بیشتر از همه از تلفن همراه، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنند. در میان شهروندان آمریکایی بالای ۶۵ سال بیشترین شیوه‌ای که برای ایجاد ارتباط استفاده می‌شود، تلفن همراه، خطوط تلفن خانگی و ایمیل است.
این نتایج براساس آمارگیری از شهروندان آمریکایی در روزهای 9 و 10 سپتامبر گرفته شده است. سوالی که از این افراد پرسیده شده بود این است: «از کدام شیوه هفت‌گانه ایجاد ارتباط بیشتر استفاده می‌کنند.»
نتایج این تحقیق حاکی از آن است که پیامک زدن بیش از هر شیوه دیگری در میان شهروندان آمریکایی کمتر از ۵۰ سال، برای ایجاد ارتباط استفاده می‌شود. پیامک زدن به میزان معناداری در سنین بالاتر از ۵۰ سال کمتر دیده می‌شود.
به علاوه، استفاده از تلفن همراه یا ایمیل میان جوان‌ترین گروه این جامعه آماری بیش از دیگر گروه‌ها دیده می‌شود. در گروه 30 تا 64 ساله‌ها میزان استفاده از این شیوه‌های ارتباطی کاهش اندکی دارد. در میان 65 سال و بالاتر نیز میزان استفاده از تلفن همراه و ایمیل، در کمترین حالت است. براساس نتایج، استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط در گروه 18 تا 29 ساله‌ها در بالاترین میزان قرار دارد. 3 درصد یا کمتر از گروه زیر سی ساله‌ها گفته‌اند که برای ارتباط بیشتر از توییتر استفاده می‌کنند. استفاده از خطوط تلفن منزل برای ایجاد ارتباط از قاعده خاصی براساس سن و سال شهروندان تبعیت می‌کند. استفاده از این شیوه در میان تمامی گروه‌ها در کمترین میزان است.
این تحقیق در یک جامعه آماری متشکل از هزار و ۱۵ شهروند بالای ۱۸ سال آمریکایی در ۱۵ ایالت آمریکا صورت گرفته است.