چند ساعت در هفته  کار می‏کنید؟
شما چند ساعت در هفته کار می‏کنید؟ هیچ وقت حساب کرده‏اید که نسبت ساعات کاریتان به ساعات زندگی و استراحت چقدر است؟ به توازن میان ساعات کار و ساعات زندگی فکر کرده‏اید؟ در دنیا سازمان‏ها و معیارهایی برای محاسبه ساعات کاری در هفته و ماه و حتی سال و در طول سال‌های زندگی وجود دارد. آنها نه تنها ساعات کار را محاسبه می‏کنند بلکه نسبت آن را با ساعات زندگی، تفریح و استراحت هم می‏سنجند و بعد نتیجه می‏گیرند که آیا زندگی شما متوازن است یا نه؟ کدام کشورها بیشتر کار می‏کنند و کدام کشورها کمتر؟
در آمریکا موضوع ساعات کاری و حواشی آن این روزها خبرساز شده و موضوع تغییرات و اصلاحات قوانین قرار گرفته‏است. دولت باراک اوباما به دنبال ایجاد تغییراتی در زمینه مرخصی استعلاجی و ساعات کاری و حداقل دستمزد کارگران است. به همین خاطر اخیرا کاخ سفید گزارشی را منتشر کرده با عنوان «نکاتی درباره خانواده و کار در آمریکا که نمی‏دانستید». در این گزارش معلوم شده که ۴۶ درصد از افراد شاغل در آمریکا معتقدند که تقاضاها و موقعیت شغلی‏شان با زندگی خانوادگی‏شان در تداخل است و در زندگی‏شان اختلال ایجاد کرده‏است. در انگلیس هم وضعیت به همین صورت است. بنیادی به نام بنیاد بررسی سلامت روان در انگلیس در مطالعات خود به این نتیجه رسیده که یک سوم افراد شاغل در این کشور از ساعات کاری‌شان راضی نیستند و بیش از ۴۰ درصد معتقدند که با این میزان ساعات کاری، دیگر جنبه‏های زندگی‏شان به خاطر کار مورد غفلت قرار گرفته شده‏است. نکته جالب این است که از نظر ساعات کاری در سال، انگلیس پایین‏تر از متوسط جهانی قرار دارد. آمریکا اما بالاتر از متوسط جهانی از این نظر است. هر دوی این کشورهابا وضعیت ساعات کار طولانی در مکزیک، یونان و شیلی فاصله دارند.
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی شاخصی به نام شاخص زندگی بهتر دارد و هر سال بر اساس این شاخص، میزان تناسب ساعات کاری و زندگی در کشورهای مختلف عضو این سازمان را می‏سنجد و گزارشی در این باره منتشر می‏کند. هدف ازانتشار این گزارش، جلب توجه دولت‏ها است به وضعیت زندگی و کار مردم برای افزایش بهره‏وری و بهبود کیفیت کار و زندگی. گزارش این سازمان نشان می‏دهد که ترکیه تنها کشور در میان اعضای این سازمان است که بیشترین تعداد افراد شاغل با بالاترین ساعت کاری را دارد. 41 درصد از شاغلان در ترکیه 50 ساعت در هفته یا حتی بیشتر از این میزان کار می‏کنند. بعد از ترکیه مکزیک قرار دارد که 29 درصد از جمعیت شاغل آن بیشترین ساعات کاری هفته را دارند. در میان 20 کشور عضو این سازمان، یک کارگر یا کارمند تمام وقت به‌طور متوسط 62 درصد از وقت روز خود یعنی حدودا 15 ساعت در روز را صرف مراقبت شخصی می‏کند مثل غذا خوردن، خوابیدن و یا تفریح. در فهرست کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، هلند با 1381 ساعت کار در سال، کمترین میزان ساعات کاری را دارد. بعد از آن آلمان با 1397 ساعت کار در سال در ردیف بعدی و نروژ با 1420 ساعت کار در ردیف بعدی است.
در کانادا شمار افراد شاغلی که ۵۰ ساعت در هفته یا بیشتر کار می‏کنند، تنها ۴ درصد است. این رقم کمتر از میزان متوسط تعریف شده در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است که ۱۳ درصد است. در کانادا کارمندان و کارگرانی که کار تمام‌وقت دارند، ۵۹ درصد از وقت خود را در روز یعنی ۳/ ۱۴ ساعت در روز را به مسائل شخصی و تفریح اختصاص می‏دهند. متوسط ساعاتی که کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی برای سرگرمی و تفریح و امور شخصی در نظر گرفته ۱۵ ساعت در روز است، به این ترتیب کانادا از این نظر پایین‏تر از حد متوسط سازمان توسعه و همکاری است.
در کانادا یکی از تدابیری که به‌تازگی برای بهبود وضعیت کار و ایجاد توازن ساعات کاری و زندگی اتخاذ شده، ایجاد مهدکودک‏های 24 ساعته است. این مهدکودک‌های تمام روز، مخصوص کودکان 4 و 5 ساله است و از سال 2010 و از انتاریوی کانادا شروع به‌کار کردند. قرار است تا پایان سال‌جاری میلادی، این مهدکودک‏ها در سراسر کانادا برقرار شوند. ساعات کار مدارس و مهدکودک‏ها در کانادا 9 صبح تا 3 بعدازظهر است اما مهدکودک‏های تمام‌وقت خدماتی را برای کودکان، قبل و بعد از این ساعات ارائه می‏کنند. این خدمات گاه به‌صورت حضوری است و گاه از طریق وب‌سایت و از راه دور. این مهدکودک‏ها طوری برنامه‏ریزی می‏کنندکه کودکان برای کل روز برنامه داشته باشند.
در کره‌جنوبی جایی که مردم در طول سال بیش از دو هزار ساعت کار می‏کنند (یعنی حدود 50 ساعت در هفته) و در ردیف‏ پرکارترین کشورها قرار دارد، به تازگی ایجاد توازن میان کار و زندگی مورد توجه دولت و کارشناسان قرار گرفته‏است. میزان بالای خودکشی و همچنین نرخ پایین زاد و ولد و کاهش جمعیت، دلیل این توجه است. در کره‌جنوبی متوسط باروری و زاد و ولد در زنان برای هر زن حدود 3/ 1 فرزند است و از این نظر در میان کشورهای سازمان توسعه و همکاری، جزو پایین‏ترین ارقام است. البته میزان اشتغال زنان در کره‌جنوبی هم پایین است اما میزان ازدواج و فرزند‏آوری در این کشور هم بسیار کم است. یکی از تدابیر دولت برای مقابله با این وضعیت، افزایش پرداخت‌ها و مزایای خانواده به‌ویژه هزینه نگهداری کودک است. در سوئد جایی که ساعت کاری به نسبت کشورهای دیگر پایین‏تر است و حدود 1621 ساعت در سال برآورد شده، تنها یک درصد از جمعیت شاغل، ساعات طولانی در هفته کار می‏کنند. این میزان پایین‏ترین حد در میان کشورهای توسعه و همکاری اقتصادی است. دولت سوئد برای ایجاد توازن بیشتر در ساعات کاری و زندگی مردم، اپلیکیشنی راه‏اندازی کرده برای استفاده بهتر و آنلاین والدین از مزایای دولت در زمینه نگهداری از کودکان و مزایای دیگر. نام این اپلیکیشن My Pages است. این اپلیکیشن حدود یک و نیم‌میلیون نفر کاربر دارد که به جای پرکردن فرم‏های مرخصی زایمان و دریافت مزایای نگهداری از فرزند و فرزندداری، به‌صورت آنلاین با این اپلیکیشن کار می‏کنند.