بهترین کفپوش ساختمانی را بشناسید
تا چند سال قبل کف‌پوش خانه‌های مسکونی از تنوع زیادی برخوردار نبود و عمدتا از سنگ برای پوشش کف منازل استفاده می‌شد.
با گذشت زمان شیوه‌های جدیدی برای پوشش کف آپارتمان‌ها در ساخت‌وسازها رایج شد طوری که در حال حاضر خانواده‌ها می‌توانند به سلیقه خود و متناسب با فضایی که در منزل در اختیار دارند کف پوش منزل خود را تغییر داده یا عوض کنند.
کفپوش منزل این روزها در دکوراسیون اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است و همان طوری که خانواده‌ها نسبت به انتخاب وسایل اصلی دکوراسیون مانند مبلمان، فرش، بوفه و... حساسیت به خرج می‌دهند در مورد پوشش کف منزل خود هم حساس هستند.
این حساسیت و دقت به اندازه‌ای است که شاید بتوان گفت اولین اقدامی که در هنگام خرید خانه‌های چند سال ساخت از سوی خریدار جدید صورت می‌گیرد علاوه بر نقاشی داخل ساختمان، تعویض و نصب کفپوش جدید و دلخواه است.
اما، در برابر تنوع فوق العاده زیادی که امروزه در بازار کفپوش‌های ساختمانی وجود دارد ممکن است این سوال مطرح شود که بهترین انتخاب برای کفپوش منزل چیست؟
یک انتخاب درست!
سنگ، موزائیک، سرامیک و... اشکالی قدیمی از کفپوش‌های سنتی هستند که اغلب در ساخت‌وسازهای دهه‌های قبل و حتی در برخی ساخت‌وسازهای جدید که سازنده قصد بساز و بفروشی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما جالب است بدانید هیچ کدام از این کفپوش‌ها مناسب یک آپارتمان مسکونی نیستند و بیشتر برای اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پارکت، شکل نسبتا تازه تری از کفپوش ساختمانی به خصوص برای فضاهای مسکونی و اداری است که این روزها به چند دلیل به‌عنوان رایج‌ترین و مورد پسندترین کفپوش ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ردیف بهترین پوشش برای کف ساختمان‌های مسکونی محسوب می‌شود و در این مورد تقریبا تمام کارشناسان دکوراسیون اتفاق نظر دارند.
اما گذشته از اینکه پارکت انتخاب مناسبی برای کفپوش آپارتمان به حساب می‌آید نکاتی درباره نحوه نصب، نگهداری و حتی باورهای غلطی که در مورد پارکت‌ها رایج شده است وجود دارد که بد نیست آنها را بدانید.
شیوه و دردسرهای نصب پارکت
هر چند بهتر است قبل از سکونت در یک واحد مسکونی نسبت به تغییر کفپوش آن اقدام کنید اما در بسیاری موارد ممکن است تصمیم‌گیری برای تعویض کفپوش قبلی و نصب پارکت زمانی صورت بگیرد که شما در آپارتمانتان ساکن هستید که در این صورت بهتر است قبل از اینکه برای نصب کفپوش دست به کار شوید، از دردسرهای این کار هم اطلاع داشته باشید.
اگر قصد استفاده از کفپوش پارکت را دارید، بهتر است بدانید که برای این کار باید تمام لوازم خانه را جمع و جور کنید و روی آنها را با نایلون بپوشانید. چون پارکت کردن،‌ کمی ریخت و پاش دارد و ممکن است باعث گرد و خاک گرفتن وسایلتان بشود. پارکت کردن یک خانه ۱۰۰ متری، حدود ۴ روز زمان می‌برد. برای این کار، نصاب، ابتدا یک لایه چسب شیمیایی روی سطح زمین می‌ریزد و تکه چوب‌های خام را روی آن می‌چسباند. بعد با دستگاه ساب، طی ۳ مرحله، چوب‌ها را صیقل می‌دهد که این کار باعث پخش شدن گرده‌های چوب در فضا می‌شود. بعد از ساب زدن، یک دست نیم پلی‌استر که مانند عسل، ضخیم و عسلی رنگ است، روی چوب‌ها مالیده می‌شود. این کار برای از بین نرفتن چوب‌ها در اثر پا خوردن انجام می‌شود. بعد از نیم‌ پلی‌استر اول، کار بتونه‌کاری صورت می‌گیرد تا درزی بین چوب‌ها باز نماند. دوباره یک ساب نرم روی چوب‌ها می‌زنند تا تمیز شوند و در نهایت،‌ نیم پلی‌استر نهایی را روی چوب‌ها می‌مالند تا چوب‌ها رنگ و لعاب و براقی خاصی پیدا کنند. در آخر کار هم اگر فاصله‌ای بین پارکت‌ها تا دیوار باقی بماند، نصاب برای زیبایی کار، این حاشیه‌های خالی را با قرنیزهای ۷ سانتی‌متری که از جنس خود چوب پارکت است، می‌پوشاند و کارش را با تمیز کردن پارکت‌ها به شما تحویل می‌دهد. راستی، خیالتان از بابت بوی نیم‌ پلی‌استر یا همان لاک روی پارکت‌ها هم راحت باشد. چون اگر فقط یک روز در و پنجره‌های خانه‌تان را باز بگذارید، بوی لاک کاملا از بین می‌رود و شما بعد از برگشتن به خانه اصلا اذیت نخواهید شد.
یک باور کاملا غلط!
ممکن است شما هم بارها شنیده باشید که پارکت‌ها به علت جنس و نوعی که دارند خانه سوسک و موش و موریانه می‌شوند، اما بهتر است بدانید که این باور کاملا غلط است. به این دلیل که نیم پلی‌استری که طی دو مرحله روی پارکت کشیده می‌شود، یک ماده شیمیایی است که قاتل هر نوع حشره‌ای به حساب می‌آید.
البته ممکن است به مرور زمان و در اثر پاخوردن بیش از اندازه، نیم پلی‌استر روی پارکت از بین برود و این مساله باعث حشره زدن چوب‌های پارکت شود که می‌توانید برای پیشگیری از این مشکل، با توجه به میزان رفت و آمدتان، هر ۲ تا ۵ سال یکبار، یک دست نیم پلی‌استر جدید روی پارکت‌تان بکشید تا هم خیالتان از بابت حشرات راحت باشد و هم دوباره پارکت‌هایی نو و تر و تمیز داشته باشید.
کدام جنس پارکت را انتخاب کنیم؟
چوبی که پارکت از آن ساخته می‌شود ممکن است جنس‌های مختلفی داشته باشد که در حال حاضر پارکت‌هایی که با چوب گردو، راش و بلوط ساخته می‌شوند رایج‌ترین جنس‌های پارکت محسوب می‌شوند. در این میان پارکت‌هایی که از چوب بلوط ساخته شده هم از نظر جنس و هم از نظر زیبایی انتخاب بهتری نسبت به بقیه هستند.