نرگس لطیف‌پور سفر، همواره آرامش بخش روح انسان و راهی برای شناخت بیشتر جهان و مردمان اطراف، مکاشفه یا گریز از هیاهوی شهر به طبیعت بوده است. آغاز فصل تابستان نیز نوید سفرهای متنوعی را می‌دهد که با توجه به فراغت بسیاری از خانواده‌ها و جوانان، می‌تواند فصل مناسبی برای سفر باشد. در این میان اما باید در نظر داشت که بر اساس اینکه چه نوع سفری را برگزیده باشیم نیازها و لوازم متفاوتی خواهیم داشت و البته با این حال، در بسیاری موارد نیز نیازهای یکسانی داریم. برای هر سفر به هر صورت که باشد تمهیداتی لازم است که رعایت شود و در نظر داشتن برخی نکات به‌صورت عمومی می‌تواند در دلچسب‌تر شدن آن تاثیر بسزایی داشته باشد. چیزی که بیش از هر مساله‌ای برای سفر لازم است، برنامه‌ریزی است که این امکان را به ما می‌دهد تا با ذهنیتی نزدیک به واقعیت در مسیری قرار ‌گیریم و در این مسیر با کمترین اضطراب یا مشکل مواجه شویم. البته نوع برنامه‌ریزی برای سفرهای ماجراجویانه متفاوت است و در برخی موارد نیاز به برنامه‌ریزی قبل از سفر نیز ندارد چراکه بر هیجان سفر می‌افزاید و اصولا این سفرها به همین نیت هم انجام می‌شوند.
با توجه به انواع گوناگون سفر، اگر در یک تقسیم‌بندی کلی سفرهای ماجراجویانه را از سفرهای طبیعت گردی یا اکوتوریسم و گردشگری روستایی و گردشگری فرهنگی جدا کنیم، در سه نوع گردشگری اخیر این امر اهمیت پیدا می‌کند که سفرمان با تور انجام می‌شود یا خیر و در صورتی‌که از طریق تورهای مسافرتی اقدام به سفر نکرده‌ایم، وسیله سفرمان چیست؟ در هر یک از موارد گفته شده بهتر آن است که قبل از سفر، از مسیر، امکانات بین راه، لوازم مورد نیاز، جامعه مقصد و محل اقامت اطلاعاتی داشته باشیم و با توجه به تمام این امکانات، لوازم سفر را برداریم. با توجه به وجود سایت‌ها و امکاناتی که برای شناسایی مکان‌های مختلف طبیعی و فرهنگی در اختیار داریم می‌توانیم اطلاعات نسبتا جامعی از مقصد مورد نظر به دست آوریم. در مواردی که اطلاعات ما کافی نیست، می‌توانیم از تجربه افرادی که پیش از ما به چنین سفری رفته‌اند، استفاده کنیم. در غیر این‌صورت بهترین راه این است که اگر طبیعت‌گردی یا روستاگردی هدف ما است، از وجود راهنمای محلی آگاه باشیم و در صورت رفتن به شهر بهتر است از مکان‌های معتبر به دنبال اطلاعات باشیم. pic۱
درباره دیگر موارد هر سفر که مد نظر ما است نیازهای عمومی و اختصاصی دیگری رخ می‌نمایاند که آگاهی از آنها، هرچند به‌صورت کلی، می‌تواند لذت ما را از سفر دوچندان کند. یادمان باشد هزینه‌هایی که می‌کنیم باید بر اساس شناخت باشد. به خصوص در مورد تغذیه نباید به گونه‌ای باشد که موجب بیماری یا هر مساله‌ای شود که برنامه سفر ما را مختل کند. همچنین در مورد سفرهای طبیعت‌گردی چیزی که بیش از هر چیز باید مد نظرمان باشد این است که به طبیعت و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند هیچ گونه آسیبی وارد نکنیم. در این سفرها که ممکن است با عشایری که در طبیعت مقصد ما اسکان دارند برخورد داشته باشیم بهتر است این مهم را در نظر داشته باشیم که احترام به آداب و رسوم و فرهنگ آنها بیش از هر چیز اهمیت دارد. تعامل سازنده با این قشر از جامعه مقصد گردشگری می‌تواند تاثیر بسزایی در ذهنیت آنها برای گردشگرپذیر بودن محیط زندگی شان برای گروه‌های دیگر گردشگری داشته باشد و موجب رونق گردشگری خاص شود. البته چیز دیگری که اهمیت دارد این است که به جامعه مقصد در این سفرها سود برسانیم، به ویژه اگر گردشگری روستایی یا فرهنگی را برگزیده‌ایم. در تمام سفرهایی که داریم، همراه داشتن حداقل لوازم شخصی به گونه‌ای که بار اضافه نباشد و در عین حال در مضیقه نباشیم ضروری است. همچنین لباس متناسب با فصلی که برای سفر انتخاب کرده‌ایم می‌تواند آرامش سفرمان را بیشتر کند. با رعایت این اصول و در نظر داشتن نکاتی که به آنها اشاره شد، سفرهای تابستانی خوبی را برایتان آرزو می‌کنیم.