مدیریت «هزینه‌های پساازدواج»
یکی از دشوارترین کارها پس از ازدواج استفاده مشترک از حساب بانکی است. چه به تازگی ازدواج کرده‌ باشید یا دهه‌ها از ازدواج‌تان گذشته باشد، یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه همواره باید در مسیر هماهنگی مالی قدم بردارید. در اینجا برخی از کارهایی را که باید انجام دهید فهرست می‌کنیم تا ساده تر بتوانید به آرامش مالی برسید: تصمیم بگیرید چه چیزی مشترک است و چه چیزی مجزاست. تصمیم بگیرید که می‌خواهید حساب بانکی جداگانه خود را حفظ کنید، یا می‌خواهید همه حساب‌هایتان را یکی کنید یا اینکه هم حساب مجزا داشته باشید و هم حساب مشترک.
بدهی‌هایتان را محاسبه کنید. فهرستی از همه بدهی‌های خود و همسرتان را که با آن بدهی‌ها وارد زندگی مشترک شده‌اید، تهیه کنید و مشخص کنید که آیا هریک از زوجین بدهی خود را پرداخت خواهد کرد یا هر دو نفر در پرداخت بدهی‌ها مشارکت می‌کنند.
درمورد چگونگی پرداخت مخارج خانوار تصمیم‌گیری کنید. برخی از زوج‌ها حساب جاری مشترک باز می‌کنند و هر یک از زوجین مبلغی را برای پرداخت مخارج خانوار مانند وام مسکن، خدمات رفاهی و مواد غذایی به این حساب واریز می‌کند.
درمورد پس‌انداز کردن جدی باشید. با مسن شدن، مخارج‌تان هم افزایش می‌یابد و این مساله به این معنی است که پس‌انداز کردن را باید از هم‌اکنون آغاز کنید.

برای شرایط اضطراری آماده شوید. شرایط مالی اضطراری استرس ایجاد می‌کند و استرس اختلاف و دعوا به وجود می‌آورد.
گرچه نمی‌توانید از شرایط اضطراری جلوگیری کند، اما می‌توانید از استرس اجتناب کنید. مبلغی به اندازه مخارج سه تا شش ماه را در یک حساب پس‌انداز قرار دهید و تا زمانی که شرایط واقعا اضطراری به وجود نیامده است به آن دست نزنید.
بررسی سالانه شرایط مالی امر مهمی است. هر سال به همراه همسرتان سلامت مالی خود را بررسی کنید. فهرستی از همه دارایی‌ها، بدهی‌ها و منابع درآمدی خود فراهم کنید و برای خود اهداف بلندمدت مالی تعریف کنید.
اگر در دهه 40 سالگی به سر می‌برید، برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی‌تان را شروع کنید.

برنامه‌ریزی کنید و برای تعیین اهداف سرمایه‌گذاری خود از برنامه‌های هوشمند محاسبه مالی استفاده کنید.
بدهی‌های خود را تسویه کنید. خانواده‌هایی که بدهی کمتری دارند احتمالا برای دریافت وام مسکن در اولویت قرار می‌گیرند و همچنین می‌توانند برای آینده‌شان بیشتر پس‌انداز کنند.
قانون تعیین کنید. مشخص کنید که چه کسی مسوول پیگیری و پرداخت صورت‌حساب‌ها است. برای بازپرداخت اقساط بدهی‌های بدون وثیقه، مبلغی بیشتر از حداقل تعیین شده پرداخت کنید و اول قسط وام‌هایی را پرداخت کنید که نرخ سود بیشتری دارند.
پیش از هزینه پس‌انداز کنید. برای مخارجی که همیشگی نیستند، مانند سفر یا خرید مبلمان منزل، پس‌انداز کنید تا زیر بار بدهی نروید.
از وضعیت مالی خود آگاهی داشته باشید. محاسبه کنید که چقدر بدهی دارید و چقدر باید برای بازپرداخت اقساط وام‌ها هزینه کنید.

و اما کارهایی که نباید انجام دهید: بزرگ‌ترین اشتباه، جر و بحث درباره مسائل مالی است و این اتفاق معمولا پس از یکی از این اشتباهات رخ می‌دهد:
پنهانکاری نکنید. زوجین معمولا بیش از حد خرج می‌کنند و این مساله را از یکدیگر پنهان می‌کنند. این مساله، یک چرخه معیوب در زندگی ایجاد می‌کند.
از کنترل مالی دست برندارید. این مساله که یکی از زوجین اطمینان حاصل کرده است که صورت‌حساب‌ها پرداخت شده‌اند، دلیل نمی‌شود که زوج دیگر با سرخوشی زندگی کند و بی‌حد و حساب خرج کند. نباید نسبت به مسائل مالی بی‌خیال بود.
گرفتن وام برای دارایی‌هایی را که مستهلک می‌شوند، مانند خودرو، به دقت بررسی کنید، زیرا در برخی مواقع ممکن است بیش از ارزش آن دارایی، زیر بار بدهی بروید.
منبع: مارکت واچ