حاشیه‌های ورود دومین محصول پسابرجامی پژو

دومین محصول مشترک ایران خودرو و پژو در شرایطی سه‌شنبه گذشته پیش‌فروش شد که قیمت این خودرو ۳۷ میلیون تومان گران‌تر از آنچه مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود به متقاضیان عرضه شد.خودروی ۳۰۱ که پیش از این قرار بود به عنوان دومین محصول پسابرجامی ایران خودرو بر خطوط تولیدی کشورمان قرار گیرد به ناگهان از سوی شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) پیش‌فروش شد. هر چند طبق اعلام این شرکت تنها قرار بر عرضه ۲۰۰ دستگاه از این خودرو در شرایط کنونی به بازار ایران بوده اما قیمت تعیین‌شده برای خودروی یاد شده سوالات زیادی را پیرامون این موضوع ایجاد کرد.طبق قول و قرار‌های ایران‌خودرو و شریکش پژو بعد از برجام عرضه سه محصول از این شرکت فرانسوی در دستور کار قرار گرفت. این محصولات در قالب شرکت ایکاپ به بازار ایران ورود پیدا خواهند کرد.

بر اساس قرارداد ایران خودرو و پژو شرکت ایکاپ با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی که ۲۰۰ میلیون یورو از سوی شرکت ایرانی و ۲۰۰ میلیون از سوی طرف فرانسوی تامین می‌شود در زمینه تولید فروش و خدمات پس از فروش محصولات جدید پژو فعالیت خواهد کرد. طبق قول و قرارهایی که ایران خودرو و پژو با مشتریان ایرانی گذاشتند قرار بر این بود که در مرحله اول خودروهای پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ در ایران تولید شود.اما اعلام حضور این خودروها در کشور با میزان قیمت تعیین شده نیز همراه بود به‌طوری‌که هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو در مراسم امضای قرارداد ایران و پژو به تشریح قیمت پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ پرداخت. طبق اظهارات مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو قرار بر این شد که پژو ۲۰۸ با قیمت ۶۸ میلیون تومان، پژو ۳۰۱ با قیمت ۵۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۷۷ میلیون تومان به بازار عرضه شود.بنا به اظهارات یکه‌زارع و با توجه به قیمت‌های اعلامی از سوی وی به نظر می‌رسید که پژو با ورود سه محصول خود به بازار ایران، قصد تصاحب بازار بالای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را دارد. اما این وعده‌ها در عمل با ورود خودروی ۲۰۰۸ به سراب تبدیل شد، چرا که قیمت اعلام شده از سوی یکه‌زارع محقق نشد.

بر این اساس ایران خودرو در شرایطی طی دو ماه گذشته اقدام به پیش‌فروش خودروی ۲۰۰۸ کرد که قیمت قطعی این خودرو هنگام پیش‌فروش اعلام نشد. این اقدام ایران خودرو که با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در تضاد بود اگرچه با واکنش‌های منفی همراه شد اما در نهایت این شرکت را مجبور به اعلام قیمت نهایی ۲۰۰۸ کرد. این خودرو با قیمت ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد. ایران خودرو همچنین پیش‌پرداخت ۶۰ میلیون تومانی از مشتریان این خودرو گرفت، این در شرایطی است که مبلغ اخذ شده از سوی این شرکت نیز با قانون حمایت از مشتریان خودرو منافات داشت.بدین ترتیب اگرچه اولین خودروی پسابرجامی با حاشیه‌های زیادی به فروش رفت اما این حاشیه‌ها هم اینک به خودروی ۳۰۱ نیز سرایت کرده و حواشی در مورد قیمت این خودرو شکل گرفته است. خودروی ۳۰۱ پژو بر اساس برنامه‌ریزی ایران خودرو و این شرکت فرانسوی قرار است نیمه دوم امسال روی خط تولید قرار گیرد. این خودرو نیز بر اساس الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ۴۰ درصد داخلی‌سازی به بازار عرضه می‌شود؛ در این زمینه مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت نیز چندی پیش عنوان کرده بود پژو ۳۰۱ قطعات مشترکی با پژو ۲۰۰۸ دارد و به همین دلیل روند داخلی‌سازی آن با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

اما پیش از این همان‌طور که گفته شد هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو قیمت این خودرو را ۵۸ میلیون تومان عنوان کرده بود، قیمتی که با توجه به آپشن‌ها و مدل خودرو به ظاهر متناسب به نظر می‌رسید. هر چند زمان اعلام این قیمت نیز برخی منتقدان قیمت این خودرو را ۱۰ هزار دلار در بازار چین عنوان می‌کردند اما قیمت ۵۸ میلیون تومان به نوعی منطقی به نظر می‌رسید اما اعلام قیمت ۹۵ میلیون تومانی این خودرو تعجب بسیاری از دست‌اندرکاران خودرو و همچنین مشتریان را برانگیخت، چرا که با قیمتی بالاتر از آنچه وعده داده شده بود، به دست مشتریان رسید. تفاوت قیمت اعلام‌شده از سوی یکه‌زارع و آنچه سه‌شنبه گذشته عرضه شد حدودا ۳۷ میلیون تومان است، قیمتی که می‌توان آن را به نوعی ناامید کردن مشتریان و زیاده‌خواهی شرکت عرضه‌کننده نسبت داد.اینکه پژو‌های جدید که در پسابرجام به تولید رسیدند بیش از آنچه اعلام شده قیمت‌گذاری شدند دغدغه‌ای است که این روزها مشتریان را به خود مشغول کرده است. آیا این نوع قیمت‌گذاری زیاده‌خواهی شرکت ایران خودرو است یا شرکت فرانسوی پژو؟

این اتفاق اما حاوی دو نکته بسیار مهم نیز است؛ اول اینکه رقابتی نبودن بازار خودرو کشور در مقطع فعلی، فرصتی مناسب را در اختیار عرضه‌کنندگان خودرو قرار داده تا از خلأ‌های موجود نهایت استفاده را برده و محصولات خود را با قیمت‌هایی بسیار فراتر از آنچه هست، به ایرانی‌ها عرضه کنند. به نظر می‌رسد نظارتی نیز از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت‌های ارائه شده صورت نمی‌گیرد و این شرکت‌ها خود به قیمت‌گذاری می‌پردازند. از سوی دیگر اما این نوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند خیلی به نفع به‌خصوص شرکت خارجی تولیدکننده باشد. چرا که با این قیمت‌ها هم مشتریان خودروساز مذکور را متهم به گران‌فروشی می‌کنند و هم زمینه برای فعالیت بیشتر دیگر شرکت‌های خارجی فراهم می‌شود. شرکت پژو در زمان اوج‌گیری تحریم‌ها اقدام به ترک ایران کرد که این مساله موج منفی را میان مشتریان داخلی ایجاد کرد؛ حال در شرایطی که به نظر می‌رسد پژو باید به بازسازی افکار منفی مشتریان ایرانی بپردازد قیمت‌هایی بر محصولات جدید خود اعمال کرده که متقاضیان را نسبت به گذشته بدبین‌تر می‌کند.