تویوتا FJ کروزر در خط پایان

۱۰ سال پیش شرکت تویوتا تصمیم می‌گیرد بدنه‌ای را که یادآور مدل‌های پیشین خودروهای همه‌جا روی این شرکت باشد،‌طراحی و روی شاسی لندکروزر پرادو سوار طولی نکشید که این ایده عملی و وارد خط تولید می‌شود. اف جی کروزر تا یک دهه در خط تولید حضور داشت و با توجه به اعلام شرکت تویوتا به نظر می‌رسد در حال کشیدن نفس‌های آخرش است. در سال ۲۰۰۵ در نمایشگاه اتومبیل دیترویت مدل مفهومی این خودرو در معرض نمایش گذاشته شد و برای بازدیدکنندگان تداعی‌کننده اف جی ۴۰ لندکروزر ساخته شده در سال ۱۹۶۰ بود. چراغ‌های دایره‌ای در جلو و کاپوت خودرو با زوایای نرم‌تر را می‌توان بارز‌ترین ویژگی دانست که نسبت این دو مدل خودرو را آشکار می‌کند. طراحی خاص و نوستالژیک اف جی کروزر در کوتاه‌ترین زمان ممکن مخاطبش را پیدا کرد. جالب است بدانیم بیشترین فروش این خودرو در ژاپن، چین، برزیل، خاورمیانه، استرالیا و نیوزیلند بوده است، البته در سال ۲۰۱۴ فروش اف‌جی کروزر در آمریکا متوقف می‌شود. بر اساس قانون «هر آغازی را پایانی است» تویوتا تصمیم گرفته است تا چند ماه آینده در یکی از غروب‌های ماه اوت تولید این خودرو را متوقف و برای همیشه با این خودرو خداحافظی کند.

تویوتا برای این مدل بر عکس اجداد قبلی، تنها یک مدل موتور ۴ لیتری و ۶ سیلندر در نظر گرفته است که با کمک دو نوع جعبه دنده، یکی جعبه دنده‌ای ۶ سرعته و دستی یا ۵ سرعته اتوماتیک می‌تواند ۲۶۸ اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل ۳۸۰ نیوتن بر متر تولید و به چرخ‌ها منتقل کند.

اف جی کروزر به ۶ کیسه هوا و همچنین سامانه‌های کنترل پایداری، ترمزهای ضد لغزش، ترمز کمکی، سیستم توزیع نیروی ترمز، سنسور دنده عقب، دوربین عقب روی آینه و کروزر کنترل مجهز است. در مدل‌های ۲۰۱۲ موقعیت‌یاب جهانی نیز در این خودروها فعال شد تا مسیر‌یابی به راحتی در دسترس قرار بگیرد. در سال‌های بعد تویوتا بر اساس پیشرفت فناوری‌های خودروهای آفرود و همه‌جا‌رو، همچنان تغییراتی در امکانات اف‌جی کروزر ایجاد کرده است که عبارتند از اضافه شدن باک کمکی سوخت که در این خودرو باعث شده است حجم باک به ۱۵۹ لیتر برسد و با توجه به مصرف ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی در شرایط عادی، این مقدار سوخت برای یک سفر کاملا ماجراجویانه کافی خواهد بود. در مدل‌های ۲۰۱۳ به بعد سیستم CRAWL نیز به خودرو اضافه شد که با تنظیم قدرت خروجی موتور و فشار هیدرولیکی ترمزها باعث می‌شود راننده بدون گاز دادن اضافه یا ترمز گرفتن بی‌مورد از مسیر‌های ناهموار و سخت عبور کند.

با فعال شدن این سامانه، خودرو با آرامی و با به‌دست گرفتن قدرت موتور و ترمز‌ها می‌تواند به راحتی از روی موانع مختلف با پایداری بالا عبور کند و راننده به جای تمرکز روی گاز دادن و ترمز کردن با خیال راحت هدایت خود را بر عهده می‌گیرد و حتی می‌تواند پاهایش را از روی پدال بردارد. در واقع این سامانه نوعی رانندگی نیمه خودکار در شرایط آفرود سخت است که با توجه به معنی کلمه (خزیدن) خودرو روی سنگ‌ها و گل‌ها به آرامی می‌خزد؛ چرا‌که یکی از عوامل گیر کردن خودروها در مسیرهای سخت عدم توانایی راننده در تنظیم مقدار گاز لازم و ترمز‌های بی‌مورد است و باعث فرو رفتن خودرو در گل می‌شود. این خودروی جمع و جور با قیمتی حدودا ۴۶ هزار دلار در تنوع رنگی بالایی تولید شده است. تویوتا با طراحی و ساخت اف‌جی کروزر در واقع روح اف جی ۴۰ لندکروزر را در کالبدی شیک‌تر و خاص‌تر قرار داده است تا دنباله‌رو ۱/ ۱ میلیون خودرو اف جی ۴۰ ساخته شده در بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴ باشد. اف جی ۴۰ لندکروزر خودرویی دو در بوده است که با موتورهای متنوع در طول ۲۴ سال تولید شده و هدف از طراحی آن حضور در سخت‌ترین شرایط ممکن در هر نقطه‌ای از زمین بوده است. رسالتی که اف جی کروزر توانست آن را ادامه دهد و محبوبیت تویوتا را در میان خودروهای شاسی بلند نه‌تنها حفظ کند بلکه بتواند افزایش هم بدهد. شرکت تویوتا در رابطه با در نظر گرفتن جانشینی برای این مدل خودروی خاطره‌ساز و پر‌طرفدار هنوز اظهار نظر نکرده است و به عقیده کارشناسان در صورت عدم معرفی مدلی جانشین، تویوتا اشتباهی بزرگ را مرتکب خواهد شد؛ چرا‌که این خودرو توانسته است با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و با کسب ویژگی‌های جدید در مدل‌های اخیرش کمبودهای گذشته را جبران کند و هم‌پای غول‌های این حوزه به ماجراجویی در کوه‌ها، دشت‌ها و کویرها بپردازد.

تویوتا FJ کروزر در خط پایان

تویوتا FJ کروزر در خط پایان