خریداران مسکن در انتظار چه؟
هم‌اکنون بازار مسکن مناسب خریداران واقعی است که پول کافی و نقد برای خرید دارند، زیرا به دلیل کاهش سود حاشیه‌ای در این بازار، دلالان و بسازبفروش‌ها وارد نمی‌شوند، بنابراین خریداران واقعی می‌توانند با نرخ‌های بهتری به دنبال مسکن مناسب باشند.
با این حال فعالان بازار مسکن معتقدند که هنوز بازار در یک بلاتکلیفی و انتظار به سر می‌برد و هر چند قیمت‌ها افت قابل ذکری پیدا کرده است، اما هنوز هم خریداران منتظر کاهش بیشتر هستند.
برخی مشاوران املاک در این باره می‌گویند: فروشندگانی که تا ماه پیش حاضر به فروش نبودند دیگر خسته شده‌اند و سعی دارند، تا حدودی قیمت‌های خود را کاهش دهند، اما خریداری در بازار نیست که بخواهد وارد بازار شود.
اکثر خریدارانی که این روزها در بازار مسکن از عهده پرداخت قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌ها برنمی‌آیند، در مواجه شدن با قیمت‌های فعلی که به علت عدم استقبال آنها با کاهش رو‌به‌رو شده است، تاکید می‌کنند که هنوز قیمت‌های فروش با توانایی مالی آنها فاصله دارد.
تحقیقات میدانی از بازار مسکن نشان می‌دهد که: متوسط قیمت فروش واحدهای مسکونی در نقاط شمالی شهر تهران، بیش از ۲ میلیون تومان به ازای هر مترمربع کاهش پیدا کرده است و در نقاط مرکزی شهر میزان کاهش نزدیک به یک میلیون تومان در مترمربع رسیده است.
براین اساس قیمت آپارتمان‌های نوساز در برخی از مناطق شمال تهران تا بیش از ۳ میلیون تومان در هرمتر مربع پایین آمده و در مناطق مرکزی و جنوبی تهران تا بیش از یک میلیون تومان کاهش داشته است، اما بازهم رکود بازار موجب شده که خریدار چندانی برای این واحدها وجود نداشته باشد.
این در حالی است که از شواهد حاکم بر بازار معاملات مسکن مشخص است که متقاضیان مسکن بودجه کافی برای خرید نیز ندارند و گزارش‌ها حاکی از این است که متقاضیان مسکن دوست دارند تا وام مسکن افزایش یابد تا حداقل بتوانند، از این وضعیت رکود و پایین بودن قیمت‌ها استفاده کنند. هر چند این انتظار نیز خیلی معقول به نظر نمی‌رسد، چرا که اگر وام مسکن افزایش یابد، قیمت‌ها در این حد باقی نمی‌ماند.
یکی از واسطه‌های بازار مسکن درباره زمان خرید مسکن گفت: قیمت مسکن این‌گونه نیست که نسبت به ماه قبل کاهشی یا افزایشی باشد و این نوسان ملموس باشد، اما باید اذعان کرد که قیمت‌ها در چند ماه گذشته روند نزولی خوبی داشته است. به عنوان مثال اگر در اواخر سال گذشته قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه به متری
۱۰ میلیون تومان رسیده بود، الان می‌‌توان همان آپارتمان را با ۹ میلیون تومان و حتی کمتر خریداری کرد؛ بنابراین الان بهترین زمان خرید مسکن است، چرا که قیمت‌ها به خوبی کاهش یافته است.دلال مسکن دیگری در غرب تهران نیز معتقد است: قیمت مسکن به حد کافی کاهش یافته است و به نحوی بازار چند ماهی است که دچار رکود شده است، بنابراین بعد از این رکود مطمئنا رونق باعث افزایش قیمت می‌شود.
وی افزود: قطعاً بازار مسکن بعد از ماه محرم و صفر دستخوش تحولات عمده‌ای خواهد شد.
نتایج تحقیقات میدانی درباره وضعیت کنونی قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران حاکی است: آپارتمانی ۶۲ متری و دو خوابه در مسعودیه با پارکینگ و انباری ۱۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در افسریه خیابان هشتم، واحدی ۶۵ متری و نوساز با پارکینگ ۱۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
در جنت‌آباد نیز واحدی ۶۵ متری و دوخوابه با پارکینگ و انباری و عمر ۱۰ ساله ۲۵۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و واحدی دیگری با همین متراژ در جلفا ۳۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
در خیابان جیحون آپارتمانی ۶۴ متری و یکخوابه با پارکینگ و انباری و عمر ۱۲ ساله متری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و در خیابان زمزم واحدی ۶۵ متری و نوساز با پارکینگ متری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.در عباس‌آباد (سهروردی شمالی) واحدی ۶۰ متری با عمر ۹ ساله و پارکینگ و انباری ۳۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در مهرآباد جنوبی واحدی ۵۶ متری با عمر ۶ ساله با شرایط ۱۵ میلیون تومان وام، ۲۵ میلیون تومان رهن و متری ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.همچنین در تهران نو ایستگاه پل هم واحدی ۶۴ متری و یکخوابه با پارکینگ ۱۶۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در فردوس غرب آپارتمان ۶۲ متری و دوخوابه، نوساز با پارکینگ و انباری ۳۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.