هیجان در فضای تردید بورسی‌ها

بهزاد بهمن‌نژاد
دبیر گروه بورس

پس از ماه‌ها توقف نمادهای بانکی مهم بورس تهران، هفته گذشته نماد بانک ملت در بازار سهام بازگشایی شد. امری که ریزش بیش از هزار واحدی شاخص سهام را در معاملات سه‌شنبه هفته گذشته رقم زد. این موضوع در کنار برخی ابهامات سیاسی با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا موجب ایجاد فضایی تردیدآمیز در بازار سهام شد. نکته جالب اما، تحرکات ابتدای هفته در گروه خودرویی بود که تقریبا در یک‌سالگی برجام، هیجان بار دیگر در نمادهای این صنعت هویدا شد. سه نکته مهم این روزهای سهام را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1) در مورد بانک‌ها، بدون شک بازگشایی سایر نمادهای بانکی شوک‌های منفی دیگری بر شاخص کل وارد می‌کند. این بازگشایی‌ها می‌تواند حدود 1600 واحد از رقم شاخص کل بورس کاهش دهد. گرچه پس از این شوک احتمالی، امید به شفافیت بیشتر وضعیت گروه بانکی می‌تواند فضای متعادلی را در بازار سهام رقم بزند، اما هنوز ابهامات به تعویق‌افتاده‌ای در صورت‌های مالی بانک‌ها وجود دارد .

2) مساله بعدی به‌طور خاص به ترامپ وابسته است. نحوه برخورد وی با برجام از یک سو ریسک سیاسی برای اقتصاد کشورمان دارد. از سمت دیگر، اثرگذاری بالای سیاست‌های وی بر قیمت‌های جهانی کالاها میتواند بورس کالامحور تهران را متاثر کند.

3) سومین نقطه قابل توجه در این روزهای بورس تهران، تقاضای هیجانی در گروه خودرو بود. امری که توانست صف‌های خرید طویلی به‌ویژه در نمادهای مجموعه سایپا ایجاد کند. با این حال، فشار سنگین عرضه باعث شد این صف‌های خرید در معاملات سه‌شنبه فروکش کند و به‌نظر نمی‌رسد در فضای احتیاطی فعلی بتوان امید چندانی به ادامه این تحرکات داشت