شرکت‌های بزرگ برای کاهش هدررفت انرژی چه می‏کنند؟

سال‏ها سیکل مصرف در جهان توسعه یافته به‌گونه‏ای بود که بانک جهانی تخمین بزند که جهان تا سال ۲۰۲۵ روزانه ۶ میلیون تن متریک هدررفت جامد تولید کند؛ که این میزان بالاتر از ۳.۵ میلیون تن متریک در سال ۲۰۱۰ خواهد بود. اما شواهدی وجود دارد که پارادایم موجود در اقتصاد در حال تغییر است و برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در حال کمک به ایجاد این تغییر هستند. در اینجا جالب‏ترین ایده‏هایی را که سه شرکت ایکیا، والمارت و کوکاکولا برای بهبود آثار محیط زیستی شرکت‌ها و مصرف‏کنندگان‏شان انجام می‏دهند آورده‏ایم:

ایکیا: این غول لوازم و اثاثیه منزل یک برنامه « حفظ اثاثیه» را در بلژیک ایجاد کرده است. افراد اثاثیه قدیمی را به شرکت می‏آورند و به آنها یک حواله داده می‏شود و سپس ایکیا اثاثیه را به همان قیمت حواله به فروش می‏رساند. این شرکت در آمریکا یک برنامه آزمایشی را اجرا خواهد کرد که تنها برای اثاثیه ایکیا نخواهد بود بلکه شامل یک «تخفیف برای اثاثیه‏ای که پیشتر از آنها استفاده می‏کردید» می‏شود. برای تشویق مردم به تعمیر اثاثیه شکسته به‌جای دور انداختن آنها، این شرکت اکنون یک میلیون قطعات یدکی برای تعمیر محصولات ارسال می‏کند. ایکیا تمرکز بسیاری بر انرژی داشته است. این برند سوئدی ۲۹ مزرعه بادی و ۸۰۰ هزار پنل خورشیدی را به‌کار انداخته است؛ درحالی‌که ۶/ ۱ میلیارد یورو در انرژی‏های تجدیدپذیر سرمایه‏گذاری می‏کند. امروزه ایکیا «یک شرکت انرژی تجدیدپذیر» است. این شرکت انرژی را از هزینه به سود تبدیل کرده است. ایکیا همچنین پنل‏های خورشیدی و لامپ‏های برق LED در فروشگاه‏های خود عرضه می‏کند.

والمارت: به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده خواربار در آمریکا، والمارت نگاه نزدیکی به ناکارآمدی‏ها در سیستم غذایی داشته است. این شرکت «تاریخ فروش» را روی محصولاتش به تاریخ‏های «بهترین زمان استفاده» تغییر داده است تا مصرف‏کنندگان را از زمان انقضای غذا آگاه‏تر کند و با این کار از هدررفت غذا جلوگیری کند. اکنون این خرده‏فروشی ۲۵ هزار کامیون پسماند غذا را به هضم‏کننده‏های غیرهوازی1 می‏برد؛ که مانع از دفن آن در زیر خاک می‏شود و به‌جای آن غذای دور انداخته شده را به بیوگاز تبدیل می‏کند. این شرکت همچنین با همکاری با عرضه‏کنندگان، به مزرعه‏داران کمک می‏کنند تا کود مورد استفاده در کشاورزی را بهینه کنند.

کوکاکولا: این شرکت نوشابه‏سازی به دنبال نوعی از تکنولوژی است که به آن اجازه می‏دهد از آب در هر جنبه تولید دوباره استفاده کند. برنامه‏های کمکی این شرکت میزان مصرف آب را تا ۳۰ درصد کاهش داده است. این شرکت هنوز نیاز به حمایت مصرف‏کنندگان دارد و بنابراین درگیر این پرسش است که آیا مصرف‏کنندگان خواهان نوشیدن این نوشابه هستند یا خیر.

کوکاکولا همچنین تغییراتی در بسته‏بندی انجام داده است. این شرکت در حال تغییر بطری‏های بازیافتی به کالاهای لوکس مانند شال و کیف است. رویای بزرگ کوکاکولا داشتن یک بطری است که مصرف‏کننده بتواند آن را بخورد!

پی‌نوشت:

1. هضم بی‏هوازی تجزیه میکروبی مواد آلی در غیاب اکسیژن است که نتیجه این فرآیند، تولید متان و مواد تثبیت‏شده است.