خداحافظ «جهش‌ قیمت‌مسکن»!
پیش‌بینی‌هایی که مشاوران‌املاک درباره آینده قیمت مسکن - حداقل تا پایان سال92- دارند به نوعی همسو با تصویری است که کارشناسان بازار درباره مسیر آتی نوسان قیمت‌ها ترسیم کرده‌اند.مشاوران‌ املاک در این باره می‌گویند: دوره رشد و افزایش قیمت مسکن با زمان رکود و ثبات قیمتی برابر است و تا پایان سال افزایش قیمت چندانی در مسکن کشور نخواهیم داشت.
از طرف دیگر قیمت مسکن در شهرهای بزرگ کشور تا پایان سال تغییری ندارد اما با رونق بیشتری نسبت به فصول گذشته همراه است. واسطه‌ بازار درباره شرایط کنونی معاملات نیز می‌گویند: به‌رغم حکم‌فرمایی رکود از ابتدای امسال بر بازار مسکن رونق نسبی در خرید و فروش‌ها از نیمه دوم آغاز شده است. طی سال های اخیر با دو مرحله جهش قیمتی در مسکن مواجه شدیم که یکی در سال 86 رخ داد که منجر به رکود سال 87 شد و دیگری افزایش قیمت سال گذشته بود که رکود امسال را به دنبال داشت. رکود سال گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ داد. پس از هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها در بازار مسکن به یکباره افزایش یافت و منجر به جهش قیمتی بیش از 50 درصدی و در پایان سال افزایش 60 درصدی قیمت مسکن شد. رکود پس از هر تورم و افزایش قیمت طبیعی است و رکود بخش مسکن امسال نیز با توجه به افزایش ناگهانی قیمت در سال گذشته و همچنین وجود جو سیاسی در کشور رخ داد.
فعالان بنگاه‌‌های املاک در این باره معتقدند: زمان رشد و افزایش قیمت هر زمان که باشد، زمان رکود هم همان اندازه خواهد بود بنابراین احتمال می‌رود قیمت مسکن تا پایان سال تغییر چندانی نداشته باشد و به روال فعلی ادامه داشته باشد. دلالان مسکن همچنین تاکید می‌کنند: رکود اخیر در بازار مسکن -نیمه اول سال۹۲- باعث شد سرمایه‌ها به سمت بازارهای دیگری همچون بورس و ارز و سکه رود و دیگر بازارها رونق گیرد به گونه‌ای که این روزها بورس به نقطه اوج خود رسیده است. اکنون پیش‌بینی می‌شود دوباره سرمایه‌ها به بازار مسکن برگردند و این بازار با رونق خرید و فروش همراه شود. رییس اتحادیه کشوری مشاوران‌املاک در این باره اعلام کرد: با توجه به رونق و رشد روز افزون بورس در چند وقت اخیر مخصوصا از ابتدای امسال با آن روبه‌رو بوده ایم که امیدواریم این روند با توجه به جهت‌دهی به بازار سرمایه ادامه یابد.
مصطفی قلی خسروی افزود: نکته‌ای که باعث ایجاد نگرانی می‌شود این است که با توجه به بازدهی بالای بورس برخی از افراد با فروش املاک خود در بورس سرمایه گذاری می‌نمایند و به خیل مستاجرین می‌پیوندند این روند تا زمانی که بازدهی بورس با همین روند باشد ادامه پیدا خواهد کرد اما در صورت سقوط بازار بورس یا کم شدن بازدهی آن این سرمایه ‌ها دوباره و با شتاب بیشتری به سوی بازار مسکن سرازیر خواهد شد و در بازار مسکن ایجاد التهاب خواهد نمود. لذا از مسوولین تقاضا دارم با تقویت بازار اجاره مسکن و مدیریت صحیح بورس از سقوط آن و به تبع آن تحت تاثیر قرارگرفتن بازار مسکن پیشگیری نمایند. رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از ارزان‌تر شدن قیمت ملک خبر داد و گفت: تا پایان سال در بازار مسکن نه تنها دیگر گرانی نداریم بلکه خانه ارزان‌تر می‌شود.وی با اشاره به اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توقف ساخت مسکن مهر گفت:‌ نباید عرضه مسکن متوقف شود اما قطعا وزیر راه و شهرسازی نیاز بازار مسکن را بررسی کرده و پس از آن چنین تصمیمی برای متوقف شدن مسکن مهر گرفته شده است.
خسروی افزود: باید با افزایش عرضه مسکن نیاز بازار تامین شود و به نظر می‌رسد توقف مسکن مهر بیشتر به دلیل مشکلات برخی شهرهای جدید و به دلیل کمبود منابع بوده است.رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به فعال‌سازی صنعت اجاره از سوی دولت و بخش خصوصی گفت: صنعت اجاره، سرمایه‌گذاران مسکن را گرد هم می‌آورد و همین امر باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار متعادل شوند و مالکان دوباره به چرخه خرید و فروش مسکن برگردند و بازار رونق گیرد. وی معتقد است: بهتر است فعال‌سازی صنعت اجاره و حرکت به سمت عرضه مسکن با تشویق همراه شود تا آثار مثبتی در بازار ایجاد شود.
وی همچنین درباره طرح وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر پرداخت وام خرید مسکن معادل ۶ برابر مبلغ ودیعه نیز گفت: تسهیلات ۶ برابری ودیعه بازار مسکن را تکان می‌دهد. ارائه تسهیلات از سوی دولت و تزریق ۶ برابری ودیعه روند کند بازار را رونق می‌بخشد. در چهار ماه اخیر قیمت مسکن در تهران و حتی کل کشور حداقل ۱۰ درصد نسبت به ابتدای سال۹۲ کاهش پیدا کرده است. هر چند نرخ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن همچنان با صعود ۲ رقمی، رو به افزایش است اما از آنجا که در بررسی تغییرات قیمتی کالاها و خدمات، مقایسه ماهانه و فصلی به معنی انعکاس تغییر اوضاع می‌تواند باشد، بنابراین کاهش ماهانه قیمت مسکن در تابستان۹۲ و ابتدای پاییز را می‌توان به معنی شروع دوره نه چندان کوتاه‌مدت تخلیه حباب و تعدیل گرانی مسکن تلقی کرد.