دردسرهای «آب» برای «آفتاب»

دنیای اقتصاد: بارش باران امسال هم در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب دردسرساز شد و با وجود قابل پیش‌بینی بودن این شرایط جوی، مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب امسال هم نتوانستند از مشکل آب‌گرفتگی غرفه‌های نمایشگاه جلوگیری کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بعدازظهر سومین روز از فعالیت سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب که برای دومین سال متوالی در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد، با بارش شدید باران همراه بود. این اتفاق فضای نمایشگاه را به شکل غیرمنتظره‌ای تحت تاثیر قرار داد، به نحوی که عده زیادی از بازدیدکنندگان به داخل سالن‌های نمایشگاهی و محل استقرار ناشران آمده‌ و در عین حال این فضاهای نمایشگاهی متحمل خساراتی نیز شد. عمده این خسارت‌ها البته، به سازه‌های موقت و نیمه‌موقت نمایشگاه وارد شد که عمدتا دربرگیرنده ناشران بخش کودک و نوجوان، ناشران دانشگاهی، ناشران آموزشی و ناشران خارجی بود. به دنبال این بارش نسبتا شدید، جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب برای در امان ماندن از باران، به داخل سالن‌ها آمدند و همین موضوع سبب شد ازدحام شدیدی در راهروهای این فضاهای نمایشگاهی ایجاد شود.

اما شاید ناراحت‌کننده‌ترین بخش این اتفاق، نفوذ آب به غرفه یکی از کشورهای خارجی حاضر در نمایشگاه بود. مسوولان غرفه ایتالیا در زمان بارش ناچار شدند اقلام و محصولات خود را جمع‌آوری و غرفه خود را تعطیل کنند. در همین حال بر اثر بارش باران غرفه سایر ناشران و میهمانان خارجی از جمله میهمانان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نمایشگاه کتاب پکن و نیز کشورهای حوزه اسکاندیناوی متحمل خساراتی شدند. این رخداد طبیعی درست در روزی دردسر ساز شد که تعطیلی پایان هفته بود و به همین خاطر جمعیت بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب بسیار زیاد بود. بارش دوباره باران در بعدازظهر روز چهارم نیز، خسارت‌هایی به ناشران و غرفه‌داران به‌خصوص در سالن‌های موقت و نیمه موقت وارد کرد به نحوی که بخش ناشران کودک و نوجوان که در ۴ سازه موقت و زیر چادر دایر شده بود، در پی احتمال اتصال کابل‌های برق با حجم زیادی از آب که به سالن‌ها نفوذ کرده بود، بنا به تشخیص مسوولان مربوطه، تعطیل شد. این شرایط سبب شد فعالیت بخش‌هایی از نمایشگاه کتاب ساعاتی قبل از پایان کار همیشگی نمایشگاه متوقف و غرفه‌های مربوطه تعطیل شوند.

اگرچه امسال مسوولان اجرایی نمایشگاه کتاب این بارش‌های شدید در اردیبهشت‌ماه را از قبل پیش‌بینی کرده بودند و از این رو پایه سازه‌های موقت را در بخش ناشران کودک، ناشران دانشگاهی و آموزشی به اندازه تقریبا ۲۰ سانتیمتر ارتفاع داده بودند تا در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، آب به داخل غرفه‌ها نفوذ نکند، اما اتفاقات مذکور نشان داد این تمهیدات کافی نبوده است. از طرفی در جریان این دو بارش شدید، آب حتی به داخل سالن‌های سرپوشیده شهر آفتاب نیز وارد شد که بسیار تعجب‌برانگیز بود. پرسنل سازمان مدیریت بحران و آتش‌نشانی شهر تهران با حضور در محل‌هایی از نمایشگاه کتاب که آب به آنها نفوذ کرده بود، نسبت به حفر تونل‌هایی برای خارج کردن آبی که به سالن‌ها نفوذ کرده بود، اقدام کردند. در عین حال با توجه به جمعیت زیادی که به ناچار برای در امان ماندن از خیس شدن زیر باران، در مبادی ورودی سالن‌های شهر آفتاب تجمع کردند، پیشرفت کار مسوولان حوزه مدیریت بحران با اندکی اختلال مواجه شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب اعضای شورای شهر تهران از روند آماده‌سازی مجموعه شهر آفتاب بازدید کرده بودند. اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در اواسط اردیبهشت ماه و در جریان بازدید از شهر آفتاب، با اشاره به مشکل آب گرفتگی در نمایشگاه کتاب سال گذشته، گفته بود: مسوولان مربوطه اعلام کرده‌اند که تمهیدات خاصی برای فضاهای چادری و غیرمسقف نمایشگاه در برابر باران و آب گرفتگی اندیشیده‌اند به گونه‌ای که برای هر چادر یک ناودان در نظر گرفته شده که در صورت ریزش باران و آب گرفتگی بر روی چادرها، این آب‌ها از طریق ناودان به جوی‌ها و چاه‌های جذبی که در کنار هر چادر ایجاد شده است منتقل می‌شود. همچنین برای جلوگیری از ورود آب به چادرهای نمایشگاه، دور تا دور چادرها ایزوگام کشیده شده است که امیدواریم مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.

شاکری با بیان اینکه سال گذشته شروع آزمایشی و اولیه نمایشگاه شهر آفتاب بود، تاکید کرده بود:‌ حالا با برگزاری ۴۵ رویداد نمایشگاهی، ظرفیت شهر آفتاب بیشتر نمایان شده است؛ هر چند از آنجاکه طراح با بهره‌بردار در زمان احداث نمایشگاه ارتباطی نداشته نتوانستیم همه نیازهای خدماتی این نمایشگاه را فراهم کنیم اما امیدواریم کاستی‌ها با یک برنامه‌ریزی دقیق حل شود. اما با وجود تمام تدبیرها امسال باز هم غرفه‌ها از باران شدید خیس شد. اقبال شاکری درباره آبگرفتگی نمایشگاه شهر آفتاب گفت: قبل از برگزاری نمایشگاه از نزدیک از روند آماده‌سازی نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری سی‌امین فستیوال کتاب مطلع شدم و در آن بازدید به مسوولان نمایشگاه متذکر شدم که باید فکری به حال باران و آبگرفتگی‌های احتمالی بکنند. وی با بیان اینکه مسوولان نمایشگاه تاکید کردند که همه تمهیدات لازم را برای جلوگیری از آبگرفتگی احتمالی با نصب ناودان، ایجاد عایق اطراف چادرها و... اندیشیده‌اند، گفت: اما امسال هم در نمایشگاه شهر آفتاب در پی بارش باران، آبگرفتگی رخ داده که این مساله با وجود آنکه حدود یک سال است مدام تذکر داده شده و قبل از برگزاری نمایشگاه نیز پیمانکار و مسوولان شهر آفتاب قول داده بودند که این دل‌نگرانی‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته، قابل قبول نیست.

شاکری تاکید کرد: هر نوع توضیح برای آبگرفتگی در شهر آفتاب پذیرفتنی نیست و موضوع وعده‌های پیمانکاران و مسوولان نمایشگاه و همچنین آبگرفتگی، در شورای شهر تهران بررسی خواهد شد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم درباره اتفاقات اخیر در شهر آفتاب گفت: پیش‌بینی‌هایی شده بود؛ اما جاری شدن آب در روز بارانی نمایشگاه، مشکلاتی را ایجاد کرد. البته این اتفاق در سالن‌های اصلی رخ نداد و چادرهایی که در محوطه زده شده بودند دچار مشکل شدند. او ادامه داد: پس از این اتفاق یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران سریعا به نمایشگاه رفت تا کارهای لازم را برای برطرف شدن مشکلات انجام دهد. بارندگی روز گذشته به گونه‌ای بود که باعث شد آب فراوانی در تهران جمع شود و حتی ممکن بود در مناطقی مانند خیابان نبرد سرریز شدن آب مشکلاتی را به وجود بیاورد. وی افزود: ما از اینکه بارندگی‌ها افزایش پیدا کرده است خوشحالیم اما باید در مطالعات شهر تهران در این زمینه بازنگری صورت بگیرد زیرا مطالعات قبلی برای شرایط سال‌های خشک بود و در حال حاضر باید راه‌های بهتر برای این وضعیت بیندیشیم. من در شورای شهر در این زمینه پیشنهادی دادم و امیدوارم بتوانیم آن را به تصویب برسانیم.