طرح آمایش سرزمین، راهگشای صنعت فولاد است
دنیای اقتصاد- هشتمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، معدن و صنایع وابسته و هشتمین نمایشگاه تخصصی اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق 22 مرداد ماه در اصفهان آغاز شد؛ دو نمایشگاه تخصصی که به صورت همزمان و با هدف انتقال بیشتر دانش به بخش صنعت در کنار یکدیگر برگزار شد. در بخش صنعت فولاد شاهد حضور 90 شرکت کننده از میان برندهای برتر و استان های مختلف کشور و در بخش اتوماسیون صنعتی شاهد ارایه خدمات و محصولات 30 شرکت تخصصی از دو استان اصفهان و تهران بودیم. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور مسوولان و کارشناسان، معاون استاندار اصفهان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیران و معاونان مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، رییس خانه صنعت و معدن ایران و عضو هیأت مدیره انجمن عالی کارفرمایان کشور، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، دانشگاهیان و چهره های پیشکسوت صنعت فولاد، رییس انجمن ریخته گری ایران و معاون استانداری خراسان شمالی برگزار شد.
این نمایشگاه در حالی از همان ساعات ابتدایی برگزاری میزبان گروه های مختلف کاری، دانشگاهی و کارشناسی بود که حضور مجموعه هایی چون فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد، فولاد آلیاژی اصفهان، صنایع ریخته گری ایران خودرو، صنایع هواپیماسازی ایران هسا، فرآورده های عایق نسوز اصفهان، کک سازی و پالایش قطران زرند، فولاد تکنیک، مجله ساخت و تولید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، انجمن صنعت ریخته گری ایران، صنایع الکترو اپتیک صاایران، فرآورده های نسوز ایران، توکا فولاد، شهرک فناوری اصفهان، ماهنامه چدن و فولاد، انجمن خوردگی ایران و خانه صنعت و معدن، برگزاری رویدادی پربار را برای مخاطبان و کارشناسان این بخش نوید می داد.
در مراسم افتتاحیه چه گذشت؟
معاون عمرانی استاندار اصفهان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: صنعت فولاد توسعه علمی و اقتصادی استان را به دنبال داشته و این امر مزیت های بسیاری را برای استان ایجاد کرده است.
محمد علی طرفه از تولید ثروت، توسعه نیروی انسانی و توسعه فعالیت های علمی به عنوان این قبیل مزایا یاد کرد و اعلام داشت: فعالیت های استان اصفهان از مرز تولید 60 درصد فولاد کشور گذشته است و البته در کنار این مزیت ها، تنگناهایی را نیز برای استان ایجاد کرده که باید از طریق برنامه ریزی و آینده نگری بر این محدودیت ها فائق آمد.
وی محدودیت های منابع آبی، منابع مواد اولیه و آلودگی های زیست محیطی را زنگ خطری برای تولید فولاد دانست و گفت: طرح آمایش سرزمین تنها راهگشای این موضوع است و به ویژه در بخش آب، آمایش سرزمین می تواند سمت و سوی فعالیت ها را مشخص کند.
معاون استاندار اصفهان استفاده از بازیافت آب و منابع غیرمتعارف مانند آب شور و پساب ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: توسعه در این بخش را باید به سمت فعالیت های علمی در طرح آمایش سرزمین معطوف ساخت. همچنین توجه به تخصص شاخص و مزیت هر استان و نیز توجه به تولید محصولات دارای ارزش افزوده بیشتر، امری است که تولید ثروت بیشتر و صرف منابع کمتر را به دنبال دارد.
طرفه افزایش بهره وری و صرفه جویی در منابع را الزام پیش روی این صنعت دانست و گفت: با این آینده نگری می توان ادامه تولید را تضمین کرد.
ضرورت بازنگری سند تکنولوژی کشور
همچنین معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: برای توسعه کشور باید نگاه خاصی به صنعت فولاد داشت.
محمود ارباب زاده با اشاره به این که سرانه مصرف فولاد در ایران در سال 91، 240 کیلوگرم بوده است، اذعان داشت: این سرانه در کشورهای اروپایی 330 کیلوگرم و در برخی کشورها 500 کیلوگرم است که بررسی این ارقام فاصله ما با کشورهای توسعه یافته را نشان می دهد.
وی ادامه داد: چشم انداز کشور نشان می دهد که تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ باید ۵۵ میلیون تن باشد این در حالی است که این رقم اکنون ۲۰ میلیون تن است و ما برای رسیدن به این چشم انداز در حدود یک دهه وقت داریم.
وی که در جمع مسوولان استان و صنعتگران استان و کشور سخن می گفت، افزود: 70 درصد تولید فولاد در جهان از روش کوره بلند و بقیه از روش کوره قوس انجام می شود اما در ایران به دلیل برخورداری از منابع انرژی بیشترین روش تولید از طریق کوره قوس است.
معاون مجتمع فولاد مبارکه با اعلام اینکه ایران دومین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است، بیان داشت: ایران در زمینه دانش فنی پشتوانه بسیار خوبی دارد و بسیاری از کشورها خواهان این تجارب هستند.
وی همچنین تأکید کرد: بازنگری سند تکنولوژی کشور امری ضروری است.
خام فروشی، خیانت به کشور است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: در این نمایشگاه ها صنعتگران کشور کنار هم جمع شده اند و بسیاری از تولیدکنندگان و تأمین کنندگان خدمات در آن حضور دارند.
اسرافیل احمدیه افزود: بالغ بر ۴ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در کشور وجود دارد که می تواند ماده اولیه تولید ۵/۱ میلیارد تن فولاد باشد اما متأسفانه خام فروشی ها مانع این اقدام می شود که این امر خیانت به کشور است.
وی ادامه داد: از طریق سرمایه گذاری های خارجی باید واحدهای پایین دستی و بالا دستی صنعت فولاد را تقویت کرد چرا که در این صورت صنعت فولاد ایران در منطقه حرف اول را خواهد زد.
نمایشگاه ملی فولاد، صنعتگران را به آینده امیدوارتر کرد
مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: چرخه اقتصاد و تولید با چرخ دنده های خودباوری و خوداتکایی می چرخد.
رسول محققیان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اظهار داشت: سال ها تعامل و ارتباط با صنعتگران بخش فولاد در نمایشگاه های داخلی و خارجی، این نکته را بر ما مشخص ساخته که این صنعت با وجود دارا بودن بسیاری از مزیت های نسبی و رقابتی، به تغییر استراتژی در زمینه تولید و عرضه نیاز دارد. این دغدغه مشترک از آن جا نشأت می گیرد که صنعت فولاد کشور از سه مزیت اصلی منابع، تکنولوژی و دانش برخوردار است اما حاصل برآیند این سه رکن، همچنان با انتظارات واقعی و منطقی آن مطابقت ندارد.
وی ادامه داد: این دغدغه در سال های گذشته و در دولت های مختلف در عرصه نمایشگاه، که خاستگاه و جایگاه صنعتگران است، ظهور و بروز یافته و به شدت نمایان بوده است. تغییر استراتژی موضوعی کلیدی است که تحقق آن تغییر در مواردی چون ساز و کارهای بازار عرضه و تقاضا، معادلات اقتصادی، روش ها و برنامه ها، اهداف و مهم تر از همه تغییر در تفکر و دیدگاه ها را طلب می کند.
محققیان تأکید کرد: مؤلفه های لازم برای تغییر استراتژی، برنامه ریزی و نقشه راه، همان مواردی است که در نمایشگاه ها جلوه گری می کنند. از این رو در شرایطی که کارشناسان اقتصادی معتقدند تنها راه برای متعادل کردن بازار و حمایت از صنعت، تلاش برای خودکفایی و بالا بردن ظرفیت تولید داخلی است، شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان چنین نمایشگاهی را با هدف حمایت از تولید داخلی و به رخ کشیدن توانمندی های کشور برپا کرده است.
وی همزمانی این نمایشگاه با هشتمین نمایشگاه تخصصی اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق را عاملی برای انتقال صحیح تکنولوژی های مورد نیاز در این بخش و عاملی برای نفوذ بیشتر اتوماسیون در بخش صنعت دانست و گفت: این نمایشگاه خود دارای هویتی مستقل است اما در سال جاری بیشتر مشارکت کنندگان آن با محوریت صنعت فولاد به ارایه خدمات و محصولات می پردازند.
وی ادامه داد: باید اذعان داشت به دلیل شرایطی که صنعتگران کشور طی چند سال گذشته از سر گذراندند، این گونه نمایشگاه ها می تواند تولیدکنندگان را نسبت به آینده امیدوار کرده و شرایط را برای جذب سرمایه‌ها به سمت صنعت فراهم کند.
در حاشیه نمایشگاه
گروه هایی از استان خراسان شمالی، فارس و سمنان برای بازدید از نمایشگاه به اصفهان سفر کردند که در کنار حضور در نمایشگاه و بازدید، تورهای نیم روزه اصفهان گردی نیز برای آنان پیش بینی شده بود.
«ماجد رشاک عبدا...» رییس اتاق صنعت بصره و مسوول یونیدو در بصره عراق در حاشیه نمایشگاه دیدار و مذاکره مفصلی با رسول محققیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان داشت.
برگزاری سه سمینار تخصصی، نشست هم اندیشی با حضور مدیر مسوول روزنامه دنیای اقتصاد، نشست هم اندیشی مدیران عامل صنعت فولاد اصفهان و همچنین معرفی نمایشگاه مجازی اصفهان از جمله برنامه های جانبی نمایشگاه بود که به شدت مورد استقبال بازدیدکنندگان متخصص و به ویژه دانشگاهیان قرار گرفت.
علی رغم آن که نمایشگاه در ایام تعطیلی دانشگاه ها برگزار شده است، گروه هایی از دانشگاه صنعتی، پیام نور و دانشگاه های آزاد به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در نمایشگاه حضور داشتند که به دلیل عطش این افراد برای کسب اطلاعات تجربی از فضای واقعی کسب و کار، شور و پویایی خاصی به نمایشگاه بخشیده اند.
صنایع هواپیماسازی ایران هسا که پیش از حادثه سقوط هواپیمای ایران۱۴۰ در هفته گذشته، حضور خود در این نمایشگاه را قطعی کرده بود، با حجم انبوه سؤالات بازدیدکنندگان روبرو شد که پاسخگویی غرفه داران این مجموعه را دشوار می ساخت.
هشتمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، معدن و صنایع وابسته در این دوره با حضور 90 شرکت از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، خراسان شمالی، مرکزی، تهران، یزد، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد و همچنین حضور مستقیم کشور ترکیه و همچنین هشتمین نمایشگاه تخصصی اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق با حضور 30 شرکت از استان های تهران و اصفهان از 22 تا 25 مرداد ماه طی ساعات بازدید 16 الی 22 در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برپا بود.
در حاشیه نمایشگاه، گردهمایی دوستانه ای از مدیران روابط عمومی بخش خصوصی صنعت نیز تشکیل شد تا هم افزایی توان این مجموعه ها برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی در حوزه اقتصاد استان را به دنبال داشته باشد.