آیینه ها پنهان شد
فرزانه جلالی کلاس گر گرفت و آتش به جان کودکان رسید، آتشی که نه تنها آرزوی 28 دانش‌آموز را به باد داد، بلکه روستایی را در ماتم فرو برد و حال با گذشت یک سال از فاجعه شین‌آباد این بار چهره کودکان از فراموشی می‌گوید که پیش از آن گریبان بچه‌های «درود زن» را گرفته بود. امید به بهبود بسیار و وعده‌ها فراوان، اما دست یاری کوتاه، وعده‌هایی که با تغییر دولت ظاهرا فراموش شد تا این بار بچه‌های شین‌آباد همانند بچه‌های «درودزن» به فکر پوشاندن چهرهای خود از دید دیگران باشند. در گزارش زیر برگزاری برخی از برنامه‌های مربوط به مراسم یادبود سالگرد حادثه شین‌آباد گردآوری شده که در ادامه در پی می‌آید:



«کنار همین سوختگان
شعله ور به شین‌آباد
من هم در شیون سیران و ستاره مُرده ام...
سَرِ شما
مشغول ماندگانِ تاریکی به سلامت!
نگاهشان کنید
فرشتگان سوخته
با سرانگشت روشنشان در باد
راه نجات جهان را نشان می‌دهند،
کلمات من از شرمِ این کنایه
گُر گرفته اند!
نگاهشان کنید
آنجا... دستِ لرزان کودکانه‌ای
بر تخته سیاهِ سپیده دم نوشته است:
نفت، سفره، سوختن
درد، دنیا، دبستان...
چرخ می‌زنم در آتش و
دریا
جوابم را نمی‌دهد!»
علی صالحی


عصر جمعه ۱۵ آذر جمعی از مردم خودجوش تهران همراه با دانشجویان دانشگاه‌های تهران، مراسم یادبود قربانیان آتش‌سوزی مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد را در پارک لاله این شهر برگزار کردند. هدف از برگزاری این مراسم فرستادن این پیام به قربانیان شین آباد بود تا بدانند فراموش نشده‌اند و هستند کسانی که در بهبود حال جسمی و روحیشان همراهشان هستند و خواهند بود. ساعت هشت و نیم روز پانزدهم آذرماه ٩١، سی و هفت دانش‌آموز دختر مدرسه ابتدایی به دلیل آتش‌سوزی کلاس درسشان در مدرسه روستای شین آباد از توابع پیرانشهر، دچار سوختگی شدند و بر اثر این حادثه دو نفر از این دانش‌آموزان به نام‌های «سیران یگانه» و «سارینا رسول‌زاده» جان باختند.از مجموع ۲۶ دانش آموز دیگر ۱۴ دانش آموز وضعیت بهتری دارند و آثار کمی از سوختگی در بدن و صورت آنها مانده است. اما ۱۲ دانش آموز دیگر اوضاع مناسبی ندارند و هرکدام آثار سوختگی در صورت، گردن، دست و بدن خود دارند. از دست دادن شنوایی و قطع شدن تعدادی از انگشتان دست، یکی از صدمات جدی جسمی است که به برخی از این کودکان وارد شده است.در طول یک سال گذشته تنها دو عمل جراحی روی دست و صورت این کودکان صورت گرفته است و اکنون در انتظار نوبت‌های بعدی عمل جراحی خود هستند. چند روز قبل مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از هزینه سه میلیارد و ٥١١ میلیون ریالی قربانیان شین‌آباد خبر داده بود. با این حال اولیای دانش‌آموزان شین‌آباد در دیدار با رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس و موسی رسولی رییس جدید اداره آموزش و پرورش پیرانشهر هرگونه پرداخت هزینه درمان فرزندان خود را تکذیب کردند.
روزهایی برای شین‌آبادی‌ها
روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریورماه سال جاری شهرام ناظری، خواننده سرشناس کُرد برای حمایت از دانش‌آموزان دختر حادثه‌‌دیده در روستای شین آباد پیرانشهر، کنسرتی را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار کرد و بخشی از عواید این کنسرت را به درمان این دانش‌آموزان اختصاص داد. همچنین در مهرماه خانه هنرمندان تهران نیز با نمایش تئاتر عروسکی میزبان این کودکان بود و آقای اردلان رییس خانه هنرمندان به آنها وعده داد نمایشگاهی از نقاشی‌های آنها در داخل و خارج از کشور به‌صورت بین‌المللی هر ۶ ماه یکبار برگزار کنند. طبق توضیحات خانواده ها، ترس‌های پیاپى و کابوس‌های شبانه، بى‌حوصلگى و عصبى بودن نشان از نامناسب بودن وضعیت روحى و روانى کودکان پس از حادثه است. ترسیدن از شعله کبریت نشان از ترسی عظیم در روح و جان این کودکان دارد. کنش‌هاى امروز ما تعیین‌کننده فرداى این کودکان است و
آنها وضعیت خود را در آینده، نتیجه تصمیماتى خواهند دانست که اکنون براى آنها گرفته می‌شود. ادامه درمان دانش‌آموزان و پرداخت حقوق بیکارى پدران باید در اولویت اقدامات مسوولان قرار گیرد. علاوه بر این، بیمه مادام‌العمر کودکان آسیب دیده و تضمین حقوق آنها در آینده از دیگر خواسته‌های خانواده‌هاى آنها در بلندمدت است. همچنین علاوه بر مسوولیت‌های دولتى، حضور فعال گروه‌ها و نهادهاى مدنى و حمایت‌های آنها در فرآیند درمان جسمانى و روانى و حمایت کودکان و خانواده‌هایشان تضمین‌کننده آینده این کودکان به عنوان زنان فرداى این جامعه است.