برنامه‏ریزی برای اجرای اهداف سند ملی بازآفرینی شهری، طبق قوانین و مصوبات فرادست با رویکرد «برنامه‏ریزی و بودجه‏ریزی مشارکتی» از سال ۱۳۹۳ آغاز شد. این رویکرد در نظام قوانین شهری کشور پایه‏گذاری و در ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه در پایان سال ۱۳۹۵ با تصویب مجلس شورای اسلامی، برای اجرا ابلاغ شده است. این ماده قانونی، یکی از مهم‏ترین دستاوردهای نظام برنامه‏ریزی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طی سال‏های اخیر است که امکان تنظیم اهداف کمی برنامه و بودجه را تا پایان برنامه ششم فراهم نموده‏، به‏ویژه آنکه اجرای ماده قانونی ۵۹، جزو پروژه‏های در اولویت اقتصاد مقاومتی قرارگرفته و فرصت خاصی را برای توجه سازمان برنامه وبودجه کشور و سایر نهادها در تأمین منابع فراهم نموده‏است. زمینه‏سازی برای دستیابی به این مهم، از طریق اقدامات زیر حاصل شده‏است:

1. طراحی نظام تأمین منابع مالی و اهرمی نمودن بودجه

اولین دستاورد مهم این شرکت طی سال‏های اخیر، یک نسبت یک به چهارده (یک بر حسب منابع در اختیار شرکت عمران وبهسازی شهری و چهارده برابر از سوی دست‏اندرکاران مختلف) است که بر اساس سند تفصیلی برنامه ششم توسعه و منشور مصوب برنامه اقتصاد مقاومتی، و برای طراحی نظام تأمین منابع مالی و اهرمی‏نمودن بودجه در اختیار شرکت، تعیین شده‏است.

2. جذب اعتبارات و افزایش بودجه مصوب شرکت مادر

بر اساس زمینه‏های اشاره شده، دومین دستاورد، افزایش بودجه مصوب شرکت تا ۶۰۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ است. همچنین نسبت تخصیص سال ۱۳۹۵ نیز بیش از ۴۰ درصد کل تخصیص برنامه پنجم توسعه را دربرمی‏گیرد.

3. توزیع منابع بر اساس توسعه متوازن و کاهش نابرابری

سومین برونداد طبق ضوابط و قوانین ناظر بر اجرای قانون بودجه سالیانه، تغییر در روش توزیع منابع در اختیار شرکت، بر اساس توسعه متوازن است.

4. ایجاد پیوند بین برنامه‏های توسعه شهری در محدوده‏های هدف با بخش مسکن

چهارمین نتیجه‏ نظام برنامه‏ریزی شرکت، ایجاد پیوند بین برنامه‏های توسعه در محدوده‏های ناکارآمد شهری با بخش مسکن است که بر اساس نتایج مطالعات طرح جامع این محدوده‏ها، حدود ۳۰ درصد از سهم تأمین مسکن موردنیاز کشور را دربرگرفته و برنامه ویژه سکونتگاه‏های غیررسمی را نیز پیش‏بینی کرده‏است.

5. جریان‏سازی برای پیشگیری و پیش‏نگری از رشد محدوده‏های ناکارآمد شهری در سطح ملی

پنجمین دستاورد تلاش‏های شرکت در حوزه برنامه‏ریزی، لزوم جریان‏سازی برای پیشگیری و پیش‏نگری از رشد محدوده‏های ناکارآمد شهری است که شامل تهیه برنامه با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاهش و مدیریت پیامدهای اقدامات بازآفرینی و شناسایی روستاهای حریم شهرهای بزرگ با همکاری سازمان شهرداری‏ها و دهیاری‏های کشور می‏باشد؛ البته تحقق این هدف، نیاز به سیاست‏های کلان، به خصوص در حوزه زمین و محیط زیست دارد.

6. تهیه برنامه میان‌مدت و بلندمدت بازآفرینی شهری تا افق 1404

قوانین برنامه چهارم و پنجم، دولت و شهرداری‏ها را مکلف ساخته بود که سالیانه ۱۰ درصد از بافت‏های فرسوده را نوسازی کنند؛ که با توجه به هدف کمی ۷۶۰۰۰ هکتاری، سالیانه ۷۶۰۰ هکتار را دربرمی‏گرفت.گزارش‏های عملکرد تهیه شده، حاکی از آن است که نسبت تحقق این هدف، ناچیز و حدود ۱۳ درصد است. از جمله موانع تحقق این برنامه، ابهام در تعریف هدف کمی و عدم تعیین شاخص‏های روشن برای اندازه‏گیری این هدف بود که به یکی از چالش‏های برنامه‏ریزی برای تحقق رویکرد جامع بازآفرینی پایدار در سال‏های ابتدایی فعالیت دولت یازدهم تبدیل شد که در همین راستا، بر اساس درس‏آموخته‏های دو برنامه پیشین، در برنامه ششم توسعه، پیشنهاد روش برنامه‏ریزی با دو فرایند از بالا به پایین در قالب ستاد ملی و پایین به بالا در قالب نظام محله‏مبنا، طراحی و شاخص‏های اندازه‏گیری آن تهیه شده‏است. بر اساس طرح‏ها و برنامه‏های تهیه‏شده، ۲۷۰۰ محله در ۵۴۳ شهر، جزو بافت‏های ناکارآمد شهری شناسایی و مصوب گردیده است که طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، دست‏کم ۱۹ میلیون نفر را در برمی‏گیرد.

اهداف کمی بازآفرینی شهری

بر اساس داده‏های جدول شماره ۲، برنامه بازآفرینی محدوده‏ها و محله‏های هدف در دو برنامه پنج‏ساله ششم و هفتم، پیش‏بینی شده است که هدف از آن ارتقای کیفیت زندگی ساکنان و زیست‏پذیری محلات هدف متناسب با زمینه‏های عمومی محلات در مقایسه با متوسط سطح توسعه‏یافتگی شهر اصلی در چارچوب قوانین موجود است.

روند تغییرات بودجه عمومی مصوب و تخصیص یافته

برنامه اقتصاد مقاومتی، فرصت بی‏بدیلی را برای حمایت‏گیری به خصوص در زمینه بودجه، برای استان‏ها و شهرهای با وضعیت خاص از نظر حاشیه‏نشینی و اسکان غیررسمی از جمله مشهد، شهرهای استان سیستان و بلوچستان و قم و شیراز، فراهم ساخت؛ همچنین ردیف متفرقه خاص ساماندهی حاشیه شهرها نیز به این شرکت ابلاغ شد که جدول شماره ۳، تصویر کلی از این حمایت و عزم ملی را نشان می‏دهد. بودجه مصوب سال ۱۳۹۶، به صورت کامل ابلاغ نشده و در زمان تهیه این گزارش ۴.۰۴۴.۹۲۲ میلیون ریال بوده‏است.

دستاوردهای شرکت مادرتخصصی «عمران وبهسازی شهری ایران» در زمینه روش‏های برنامه و بودجه‏ریزی‏

دستاوردهای شرکت مادرتخصصی «عمران وبهسازی شهری ایران» در زمینه روش‏های برنامه و بودجه‏ریزی‏

دستاوردهای شرکت مادرتخصصی «عمران وبهسازی شهری ایران» در زمینه روش‏های برنامه و بودجه‏ریزی‏