گلایه هایی از جنس صنعت
دنیای اقتصاد-در حاشیه مجمع عمومی انجمن مدیران صنایع استان خراسان رضوی گفتگویی با سید مجتبی هاشمیان یکی از پیشکسوتان عرصه تولید و صنعت خراسان داشتیم که از عمده‌ترین مشکلات صنعت‌گران در مشهد گفت. مدیرعامل سالخورده گروه کارخانجات گلریز هم مثل دیگر فعالان صنعت استان با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی منابع آب این منطقه به خبرنگار ما گفت:بحران آب مشکلی است که تمام کارخانجات استان به‌ویژه شهرک صنعتی طوس با آن مواجهه هستند. در خراسان با کمبود شدید آب مواجهه هستیم و حتی باید برای شستن صورت نیز از آب بازیافت شده استفاده کنیم.متاسفانه سفارشات متعددی که درباره مصرف بهینه آب شد، جدی گرفته نشد و با کمبود آب مواجهه شدیم که مشکلات فراوانی برای صنعت‌گران به‌وجود آورده است.
به‌طور مثال سال‌هاست که طرح عظیمی در دست اجرا داریم، اما چون این طرح به آب نیاز دارد برای اجرای آن سرگردان هستیم و تصمیم گرفتیم در شرق مشهد بنا و تاسیسات جدیدی احداث کنیم، چون آنجا آب‌های زیرزمینی تاحدی پاسخگو است.
سید مجتبی هاشیمان در ادامه با انتقاد از عملکرد شهرداری مشهد در شکل تعامل با صنعت گران گفت:شهرداری مشهد برای توسعه و گسترش یا باقی‌ماندن صنایع موجود در حاشیه جاده مشهد- قوچان مانع‌تراشی می‌کند، اما صنعت موجود، سرمایه ملی ایران است و نمی‌توان آن از بین برد. متاسفانه شهرداری به این حوزه ورود پیدا کرده و برای صاحبان صنایع مشکلاتی را به‌وجود آورده است. شهردار مشهد باید به صاحبان صنعت به‌عنوان افراد زحمت‌کش، کارآفرین، باارزش و قابل احترام بنگرد تا مشکلات حل شود. کارآفرین، با ایجاد شغل، همه‌جا را سیراب می‌کند، وقتی به کارآفرین در کشور اینگونه نگریسته شود و به صنعت‌گر احترام گذاشته شود، وضعیت عمومی کشور بهتر خواهد شد.
هاشمیان در پایان با ابراز ناراحتی از دولتی بودن اقتصاد در کشور گفت:اکنون ۸۰درصد منابع صنعتی و درآمدها، مانند دخانیات، نفت، برق، مخابرات، پست، قطار و هواپیما که از بزرگ‌ترین سرمایه‌ها و درآمدزاترین صنعت‌هاست در اختیار دولت است. دولت باید خودش را سبک کند و تمام صنایع را به بخش خصوصی واگذار نماید و بداند درآمد دولت از محل مالیات و پرداختی های صاحبان صنعت و حرفه به مراتب بیشتر از حال حاضر است، چون تا وقتی کارخانجات و صنایع در اختیار دولت هستند، زیان می‌دهند. دولت باید صنایع را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا اقتصاد ایران نجات یابد.