رونمایی از کمیسیون های اتاق جدید - ۹ شهریور ۹۴
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- اسفند ماه 93 بود که پرونده هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بسته و تکلیف اعضای راه یافته به اتاق مشخص شد؛ پس از آن در تیر ماه سال جاری خبر انتخاب رؤسای کمیسیون‌های ده‌گانه تخصصی، مشورتی اتاق منتشر و سپس در تاریخ پنجم شهریور ماه ، نخستین جلسه هماهنگی برنامه‌های کاری کمیسیون‌ها برگزار شد که رؤسای هر یک از این کمیسیون‎های تخصصی در این جلسه برای ارائه برنامه‌های خود در دوره جدید پنج دقیقه زمان در اختیار داشتند.

معدن؛ بخش مغفول اقتصاد ایران

pic۱


رئیس کمیسیون معدن اتاق بارزگانی خراسان رضوی نخستین فردی بود که پشت تریبون رفت.
علی‎اصغر پورفتح‌الله معدن را بخش مغفول اقتصاد ایران دانست و عنوان کرد: شرایط پساتحریم آینده خوبی را برای معدن فراهم خواهد کرد. وی ادامه داد: کمیسیون معدن اتاق سعی دارد با مشارکت کلیه تشکل‎ها، فعالان بخش معدن و ارگان‎های مربوط در جهت پویایی این بخش از اقتصاد گام بردارد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بارزگانی تلاش در جهت اثربخشی حوزه‎های مختلف در نتیجه هم‎افزایی را از دیگر برنامه‎های این کمیسیون برشمرد و تصریح کرد: تکمیل زنجیره‎های مربوط به بخش معدن، پیگیری ایجاد پنجره واحد، تدوین استراتژی جذب سرمایه‎گذار در بخش معدن استان و ایجاد بانک‎های اطلاعاتی با کمک سایر تشکل‎های بخش خصوصی و سازمان صنعت از دیگر برنامه‎های در دستور کار کمیسیون معدن است.
پورفتح‌الله کمک به تشکیل شرکت‎های بزرگ مشاور و پیمانکار معدن، بازوی مشورتی واقعی و کمک کارشناسی به سرمایه‎گذاران بخش معدن را نیز به عنوان دیگر برنامه‎های این کمیسیون مطرح کرد.

موفقیت در بازرگانی با حرفه‌ای شدن در صدور خدمات مهندسی

pic2


رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران نیز در بخشی از این جلسه قدمت صدور خدمات فنی و مهندسی را ۲۵۰۰ سال اعلام و اظهار کرد: احداث ساختمان‌های وسیع و جاده‌های قدیمی مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی است.
محمدرضا رئیسی حضور ایران در خارج از کشور برای کارهای عمرانی را یکی از الزامات فعلی کشور دانست و افزود: توانایی حضور در خارج را داریم. وی ادامه داد: معرفی کشور از راه صدور خدمات صورت می‏گیرد؛ فرهنگ و خدمات مهندسی ایران تا به حال ماندگار بوده است و امیدواریم با حمایت دولت تدبیر و امید این خدمات خود گسترش یابد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران با بیان اینکه رمز موفقیت در بازرگانی، حرفه‌ای شدن در صدور خدمات فنی و مهندسی است، تصریح کرد: باید این موضوع در اتاق بازرگانی و بخش بازرگانی آن بررسی شود و سرمایه‌گذاری در زمینه انتقال پول و هزینه‌های آن مورد توجه قرار گیرد.

پرداختن به بحران آب اولویت کمیسیون کشاورزی
علی شریعتی‎مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق سخنران بعدی بود که اعلام شد وی در سفر است و صادقی، نایب‎ رئیس این کمیسیون به ارائه برنامه‌های در دستور کار آن پرداخت.
صادقی با اشاره به نقش اتاق در ایجاد انگیزه برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در توسعه کشور، اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از مطرح‌ترین زیربخش‎های اقتصادی و اجتماعی کشور است که با تخصیص حدود 18 درصد از اشتغال کشور و دارا بودن وسیع‌‌ترین کارگاه‎های تولیدی نقش بسیار مهمی در حرکت رو به جلوی اقتصاد کشور دارد. وی کمیسیون کشاورزی اتاق را یکی از مهم‌ترین مراکز مرجع برای پرداختن به مسائل کشاورزی به ویژه در بخش خصوصی دانست و افزود: پرداختن به بحران آب و خشکسالی در خراسان رضوی، توجه به اهمیت اقتصاد کشاورزی و حضور پررنگ‌تر کشاورزان در مبادلات اقتصادی داخلی و خارجی از برنامه‎های در دستور کار کمیسیون کشاورزی است.

نایب‎ رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی هماهنگی بیشتر بین فعالان و تشکل‌های آن‌ها را از دیگر برنامه‎ها برشمرد و تصریح کرد: تقویت ارتباط بین مجامع علمی و تحقیقاتی با کشاورزان و تجاری‌سازی ایده‎هایی که در زمینه‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها وجود دارد و بازتعریف کشاورزی و کشاورز به عنوان فعال اقتصادی برنامه‌‎های دیگری است که در دستورکار این کمیسیون قرار دارد. وی یادآور شد: از این پس کشاورز را یک فعال اقتصادی تولیدکننده می‎دانیم و باید تفکیک اساسی بین کشاورز تولیدکننده و روستایی صورت گیرد؛ هر چند که روستاییان نقش مؤثری در تأمین معیشت خود دارند اما آنچه در بخش کشاورزی مهم است، نقش و سهم کشاورز در تولید ناخالص ملی است.

فرصت‎های سرمایه‎گذاری را از دست‎ داده‌‎ایم

pic۳


رئیس کمیسیون سرمایه‎گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی سخنران بعدی بود که به ارائه برنامه‎های این کمیسیون تازه تأسیس در هشتمین دوره پرداخت.
جواد باقری، کمیسیون سرمایه‎گذاری را یکی از کمیسیون‎های تازه متولد در این دوره اتاق دانست و گفت: وضعیت موجود سرمایه‎گذاری در خراسان رضوی برای تبیین اهمیت این کمیسیون کافی است. وی با بیان اینکه در چند سال گذشته فرصت‎های سرمایه‌گذاری بسیاری را در خراسان رضوی از دست داده‌ایم، خاطرنشان کرد: نه تنها سرمایه‎گذاری‎های جدید به شکل مطلوب اتفاق نیفتاده است بلکه در جذب سرمایه‎گذاری‎های جدید هم به شدت دچار ضعف هستیم و متأسفانه سرمایه‎های موجود در استان هم در حال خروج و استقرار در سایر استان‎ها هستند به همین دلیل هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان اتاق به این جمع‎بندی رسیدند که یک کمیسیون قوی برای قوام دادن به وضعیت سرمایه‎گذاری فعلی استان تشکیل شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‎گذاری و تأمین مالی اتاق به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر هیچ اطلاعات دقیقی نه در بخش خصوصی و نه در بخش دولتی در زمینه فرصت‎ها و مزیت‎های سرمایه‎گذاری در خراسان رضوی وجود ندارد و گفت: فرصت‎های بسیاری برای سرمایه‎گذاری در خراسان رضوی وجود دارد که به دلیل نبود اطلاعات درست و دقیق قادر به بهره‌‎برداری از آن‎ها نیستیم به همین دلیل تبیین امکانات و فرصت‎های سرمایه‎گذاری در استان اولین برنامه‎‎ای است که در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.
باقری تعیین راهکارهای جذب سرمایه‌گذار را از دیگر برنامه‎های کمیسیون برشمرد و عنوان کرد: حفظ سرمایه‌های موجود در استان، تسهیل و توسعه سرمایه‎گذاری داخلی و خارجی و تأمین مالی طرح‌ها به ویژه در صنایع کوچک و متوسط از دیگر برنامه‎های در دستور کار کمیسیون سرمایه‎گذاری است.

رئیس کمیسیون سرمایه‎گذاری و تأمین مالی اتاق با اعتقاد بر اینکه تمام اعضای کمیسیون‌های تخصصی به نوعی عضو کمیسیون سرمایه‎گذاری نیز محسوب می‌شوند، اظهار کرد: هیچ فعالیت اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری شکل نمی‎گیرد و انتظار تعامل با سایر کمیسیون‌ها را داریم. وی با تأکید بر اینکه تلاش شده در ترکیب کمیسیون سرمایه‎گذاری از بخش اقتصاد دانشگاه، اساتید کارآفرینی، فعالان اقتصادی و سرمایه‎گذاران بزرگ و شناخته‎شده استان استفاده شود، ابراز امیدواری کرد: از این طریق بتوان نسخه قابل قبول و قابل ارائه‎ای در شرایط موجود برای سرمایه‎گذاری در استان ارائه کرد.

باقری با بیان اینکه اعتقادی به محدود کردن اعضای کمیسیون‎ها به ۲۵ نفر ندارم، خواستار حضور پررنگ اعضای کمیسیون‎ها در جلسات شد.

انتقاد از شاکله فعلی اتاق ایران

pic4


رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت و به جای ارائه برنامه‌های این کمیسیون، انتقاداتی را به شاکله فعلی اتاق ایران و شیوه نادرست انتخابات اتاق وارد کرد.
محمدحسین روشنک با اشاره به اهمیت وجود کمیسیون‌ها و تشکل‎ها در اتاق، گفت: معتقدیم اتاق از اعضا تشکیل شده و اعضا صاحبان اتاق هستند و کمیسیون‌ها دریچه ورودی اتاق برای همه است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق با انتقاد از شاکله فعلی اتاق کشور تصریح کرد: بخش‎هایی از قبیل صنعت، معدن و کشاورزی به تدریج به شاکله اتاق اضافه شدند و به نظر من باید بدنه اتاق تغییر شکل دهد. وی با اعتقاد بر اینکه هر یک از رشته‎های و کمیسیون‎های اتاق کشور باید دارای اتاقی به صورت مجزا باشند، افزود: این اتاق‎ها باید اتحادیه، مجمع یا مرکزیتی تحت عنوان اتاق داشته باشند؛ این شکل را در برخی کشورها داریم و اتاق‎هایی با عنوان صنعت و ... فعالیت می‎کنند.

روشنک با اشاره به اینکه در انتخابات، فردی در رشته‌ای نامزد می‎شد که سنخیتی با آن رشته نداشت اما قانون انتخابات اتاق این اجازه را به وی می‌داد، اظهار کرد: شیوه انتخابات اتاق را شیوه درستی نمی‎دانم و به نظر من این‎ها اشکالات تشکیلاتی اتاق ایران است و انتظار داریم آقای شافعی در زمینه رفع این اشکالات تأثیرگذار باشند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق تبعیض بین دارندگان کارت بازرگانی را ظلم بزرگی دانست و عنوان کرد: به نظر من شیوه ارتباطی اتاق ایران با استان‎ها درست نیست و همچنین شیوه ارتباط اتاق استان با اعضا را نیز صحیح نمی‌دانم. وی برگزاری چنین جلساتی را با فاصله‎های زمانی حدود سه ماهه خواستار شد و خاطرنشان کرد: چنین جلساتی به تقویت ارتباط اعضا با بدنه اتاق منجر می‎شود.

تأثیر بسزای حمل‎ونقل در اقتصاد

pic۵


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی نیز در ادامه این جلسه پشت تریبون رفت و برگزاری چنین جلسه‎ای را که نوید اهمیت کمیسیون‎های تخصصی را در نظر هیأت نمایندگان و هیأت رئیسه اتاق می‎دهد، به فال نیک گرفت و گفت: حمل‎ونقل وترانزیت تأثیر بسزایی در اقتصاد استان و کشور دارد و تجارت، کشاورزی، صنعت، معدن و ... بدون حمل‎ونقل معنایی ندارد.

احمد زمانیان یزدی با بیان اینکه در استان ما ۲۰۰ شرکت حمل‌ونقل فعال وجود دارد، افزود: این شرکت‎ها حدود ۵۰۰۰ ناوگان دارند و برای ۵۰۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد کرده‎اند و این آمار نشان‌دهنده اهمیت بخش حمل‌ونقل در اقتصاد است.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق با انتقاد از یک ساله بودن کارت‎های عضویت شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی که پروانه فعالیت سه ساله دارند، تصریح کرد: این شرکت‏ها پروانه فعالیت سه ساله با آدرس مشخص دارند که یکی از مسائلی که شرکت‎های حمل‎ونقل باید رعایت کنند، آدرس محل کار است که در پروانه آن‎ها این مسأله ذکر شده است.

زمانیان با بیان اینکه رفع مشکلات و موانع قبلی ترانزیت و حمل‎ونقل باید در دستور کار کمیسیون حمل‎ونقل قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به دوران پساتحریم مسلما حمل‎ونقل و ترانزیت به شرایط طلایی سال‎های 78 تا 80 برمی‎گردد؛ پیش‌‌بینی می‌کنیم در این دوران حجم زیادی کالا وارد کشور شود و باید برای تسریع در ترانزیت این کالاها اقداماتی انجام شود.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق با اشاره به اینکه حدود ۱۷ سازمان در حوزه حمل‎ونقل و ترانزیت دخیل هستند، عنوان کرد: باید برنامه‎ای داشت تا از موازی‎کاری این سازمان‎ها جلوگیری شود و هماهنگی بیشتری بین آن‎ها وجود داشته باشد. وی این نکته را نیز یادآور شد: در حوزه حمل‌ونقل دست یاری به سوی سایر کمیسیون‎ها و تشکل‎ها دراز می‎کنیم و خود را محدود به ۲۵ عضو این کمیسیون نمی‎دانیم.

صنعت؛ محرک و مولد اقتصاد
طباطبایی، نایب‌ رئیس کمیسیون صنعت نفر بعدی بود که در غیاب سیدحسین احمدی سلیمانی پشت تریبون رفت و با اعتقاد بر اینکه صنعت هر کشور محرک و مولد اقتصاد است، اظهار کرد: تحقق صادرات پایدار، واردات هدفمند، ثبات سیاسی و اجتماعی، امنیت ملی و ... از اتوبان یک طرفه صنعت می‎گذرد.
طباطبایی با بیان اینکه کمیسیون صنعت دست نیاز به سوی تمام اندیشمندان دراز می‎کند تا در دوره جدید حتی یک گام به سمت جلو بردارد، افزود: تعامل با ارگان‎های دولتی، نمایندگان مجلس و سایر کمیسیون‎ها از اهداف مورد نظر کمیسیون صنعت در دوره جدید است.

بهبود محیط کسب‎وکار؛
حاصل عملکرد چند کمیسیون

pic6


رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‎وکار و توسعه کارآفرینی نیز در ادامه این جلسه به اعتقاد بر اینکه بهبود محیط کسب‎وکار فرآیندی است که حاصل عملکرد چند کمیسیون است، به دورنمای برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: تلطیف روابط بین‎المللی که در کشور ما روند سینوسی را طی می‎کند، از جمله مواردی است که برای بهبود فضای کسب‎وکار باید به آن توجه شود.
رضا حمیدی تأمین نقدینگی صنایع با نرخ قابل رقابت و هدایت درصد بیشتری از سرمایه‌های بانکی به سوی صنایع و فعالیت‌های اقتصادی، بازنگری و محدودسازی خردمندانه واردات، گسترش صادرات، مبارزه با فساد در تمام ارکان، مشارکت دادن واقعی تشکل‌ها در تصمیم‎گیری‎های مهم زیربنایی و اقتصادی کشور و برنامه‎ریزی خردمندانه کاهش تدریجی خام‎فروشی را از اقداماتی برشمرد که برای بهبود فضای کسب‎وکار باید به آن توجه کرد.

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‎وکار و توسعه کارآفرینی، افزایش ظرفیت تولید صنایعی که توان صادراتی دارند را از اولویت‎های این کمیسیون اعلام و تصریح کرد: افزایش ظرفیت صنایعی که توان رقابت با واردات را دارند، کمک به صنایعی که ظرفیت صادراتی دارند، تأسیس صنایعی که توان صادراتی دارند و تأسیس صنایعی که توان رقابت با کالای وارداتی دارند و ... از دیگر اولویت‎های کمیسیون بهبود محیط کسب‎وکار است. وی گسترش فرهنگ مصرف کالای ایرانی، بازنگری آموزش‎ها در تمام سطوح، تقویت نهادهای تصمیم‎گیر قانونی و حذف منابع قدرت غیررسمی، توجه به گسترش برندینگ و تولید بدون کارخانه، پیگیری اجرایی شدن کامل قوانین بهبود محیط کسب‎وکار و تکمیل قوانین کسری را نیز به عنوان برخی از اولویت‎های این کمیسیون برشمرد.

وقت خود را صرففرصت‎سازی و تصمیم‎سازی کنیم

pic۷


دبیر اتاق بارزگانی هم در بخشی از این جلسه از کمیسیون‎ها خواست از کلی‎گویی خارج شوند و مباحث کاربردی را مطرح کنند و اظهار کرد: باید وقت خود را صرف فرصت‎سازی و تصمیم‎سازی کنیم زیرا این مسأله وظیفه اصلی ماست.
علی کبیر با تأکید بر اینکه باید راه را برای آیندگان هموار کنیم، خاطرنشان کرد: باید از فرصت‎های پیش رو استفاده کنیم و برای این منظور کمیسیونها باید به مباحث تحلیلی بپردازند و راهکار ارائه دهند. وی با اشاره به اینکه از رؤسای کمیسیون‎ها برای تهیه تقویمی در زمینه برگزاری جلسات بر اساس این تقویم درخواست کمک کرده‎ایم، افزود: ارزیابی کمیسیون‎‏ها در دوره هشتم هیأت نمایندگان مصوب شده و پیگیری می‎شود.دبیر اتاق بازرگانی با بیان اینکه به دنبال بهره‌گیری از خرد جمعی همه متخصصان هستیم، عنوان کرد: خواهش من این است که کمیسیون‎ها با رویکرد برنامه‎محوری و نتیجه‎محوری فعالیت کنند.

وقت کمیسیون‎ها تنها صرف طرح مشکلات نشود
مسئول راهبری کمیسیون‎های اتاق نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه اتاق‎ها قدرت اجرایی ندارند اما بازوهای مشورتی برای قوای سه‎گانه محسوب می‎شوند، اظهار کرد: این مشورت از طریق کمیسیون‎ها صورت می‎‏گیرد زیرا نخبگان هر بخش در کمیسیون‎ها حضور دارند و با تعامل هم راهکار ارائه می‌دهند.

pic۸


حمید طیبی ضمن درخواست از اعضا برای حضور و مشارکت فعال در کمیسیون‎ها، تصریح کرد: در کمیسیون‎ها از خانم‎ها و صاحب‎نظران نیز به عنوان مهمان استفاده شود. وی با اعتقاد بر اینکه نباید وقت کمیسیون‎ها تنها صرف طرح مشکلات شود، عنوان کرد: مشکلات را همه می‎دانند و باید راهکار ارائه شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی به این نکته نیز اشاره کرد که دولت در وضعیت فعلی گوش شنوایی برای شنیدن راه‎حل‎ها دارد و افزود: هیچ‎کس بهتر از اعضای کمیسیون‌ها نمی‎تواند این راهکارها را ارائه کند؛ باید اتاق، خروجی کمیسیون‎ها را به گوش دولت برساند. وی با بیان اینکه کمیسیون‎ها یکی از بهترین راه‌های ارتباط با اتاق هستند، خاطرنشان کرد: وظیفه مسئول راهبری جلوگیری از موازی‎کاری و تلاش برای در اختیار قرار دادن بودجه لازم برای پژوهش به هیأت نمایندگان است و امیدواریم در دوره هشتم وظایف خود را بهتر از قبل انجام دهیم.

ضرورت برنامه‎ریزی منطقه‌ای در حوزه اقتصاد
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی آخرین سخنران این جلسه بود و با اشاره به تغییر رویکرد کلی در کشور اظهار کرد: با بررسی برنامه ششم توسعه شاهد تغییر کلی و شاخص در رویکرد برنامه‎ریزان کشور هستیم و بخش خصوصی در این تغییر ایفای نقش کرده و مؤثر بوده است.

pic۹


غلامحسین شافعی با اعتقاد بر اینکه در اتاق کشور این مسأله مطرح بود که نمی‎توان برای تمام کشور نسخه واحدی پیچید، تصریح کرد: باید نگاه منطقه‌ای و استانی به کشور داشته باشیم و وضعیت نقاط مختلف کشور را در نظر گرفت؛ باید برنامه‎ریزی منطقه‌ای داشته باشیم و با پیوند این برنامه‎ها به یک برنامه ملی برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نقش کمیسیون‎های استانی را در تصمیم‎گیری‌های ملی را مؤثر دانست و گفت: این امر اهمیت کمیسیون‎ها را نسبت به گذشته دو چندان کرده است. وی با بیان اینکه باید به مشکلات روزمره فعالان اقتصادی توجه کرد، افزود: در کنار این مسأله باید در نظر داشت که کار اصلی ما اثرگذاری در جلوگیری از ایجاد مشکل و تدوین قوانین و مقرارت آینده است.

شافعی با اشاره به اینکه اثرگذاری اتاق و کمیسیون‎ها در اقتصاد کلان ریشه‌ای است، خاطرنشان کرد: باید در سرنوشت خود اثرگذار باشیم به گونه‎ای که مشکلات را از سر منشأ رفع کنیم و این کار از کمیسیون‎ها بر می‎آید. وی ادامه داد: به جای حل مشکلات به صورت مصادیق مشخص، باید روش‌هایی تدوین شود که هر فردی در قالب آن روش قرار گرفت، از آن بهره‌مند شود و این رفتار، درست، مسئولانه و خردمندانه است و اعضای کمیسیون‌ها باید این رسالت را مورد توجه قرار دهند.
رئیس اتاق بازرگانی استان بر ضرورت انتشار عملکرد کمیسیون‌ها در بازه‎های زمانی حدود شش ماه تأکید و عنوان کرد: با این اقدام اعضای اتاق می‎توانند از عملکرد کمیسیون‎ها و نمایندگان خود مطلع شوند و نظرات اصلاحی خود را برای بهبود عملکرد کمیسیون‎ها ارائه دهند.

در حاشیه
مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون قضایی اتاق بازرگانی نیز از رؤسای کمیسیون‌های ده‌گانه بود که در زمره غایبان قرار گرفت و اعلام شد به دلیل مشکلی نتوانسته در جلسه حاضر شود و قرار شد برنامه‎های این کمیسیون به صورت مکتوب ارائه شود.
در بخش پایانی این جلسه نیز از رؤسای کمیسیون‎های تخصصی اتاق در دوره هفتم تقدیر شد.